יום ראשון, 1 בינואר 2012

רב עוד יוסף בני חי


רב עוד יוסף בני חי
בספר בראשית פרשת ויגש פרק מה, לאחר שיוסף מתוודע לאחיו,והאחים עולים לארץ ומבשרים ליעקב אביהם עוד יוסף חי והוא מושל בכל ארץ מצרים .בתחילה לא האמין להם עד שראה העגלות ואח"כ אמר "רב,עוד יוסף בני חי".

השאלה, מה פירוש רב במשפט בפסוק של יעקב וגם בהקשר? יש הרבה תירוצים.

1.לפי הפשט, רש"י פירש כמו תרגום אונקלוס שרב במובן סגי – מספיק,די. עוד יש לי שמחה וחדוה הואיל עוד יוסף בני חי.  

2. בעלי התוספות על התורה פירשו 2 פירושים: 1.יעקב לא האמין לבניו ולכן שאל את רב העגלות כמו שאומרים רב החובל ,האם זה נכון מה שאומרים בניו שיוסף עוד חי? כי לך אני מאמין יותר מהם.(מובא במדרש תלפיות בשם מנחה בלולה) 2. השבטים היו מאריכים בגדולת יוסף במצרים, ויעקב אמר להם רב לכם לספר זאת,אך אמרו באמת האם יוסף חי! ואם זה אמת אלכה ואראנו בטרם ימות.

3.ריב"א פירש שיעקב אמר לבניו אתם אומרים שיוסף חי והוא מושל ,די לי שיוסף בני חי ואפילו אם הוא לא מושל.

4. הם קראוהו יוסף ,ויעקב אמר ששמו יהוסף ככתוב בתהילים:"עדות ביהוסף שמו על ארץ מצרים, שפת לא ידעתי אשמע". נוסף לו אות הא בשם, ואז שמו יהוסף רב יותר משם יוסף מעט הכמות. מדרש תלפיות ערך יוסף.

5. יעקב אמר שעדין יוסף מחזיק עצמו ברבנות, שהוא מושל בארץ מצרים. ורב מלשון רבנות. וכמו שאמרו חז"ל שנתקצרו חייו של יוסף ומת קודם אחיו מפני שנהג עצמו ברבנות. מדרש תלפיות ערך יוסף

6. רב מלשון גדול, יוסף לאחר שעמד בניסיון עם אשת פוטיפר ובבטחון בכלא גדול יותר מאשר קודם. חיה רעה אכלתהו שאמר יעקב - כינוי לאשת פוטיפר. מדרש תלפיות ערך יוסף

7. רב ,יעקב אמר שיוסף הוא לא מושל כמו שאומרים בניו,אלא מלך- דרגה גבוהה יותר ממושל. מדרש תלפיות ערך יוסף.

8. רבי אליהו הכהן בעל מדרש תלפיות כתב שבפרוש על התורה שכתב פירש בעוד כמה פנים.
 יש לך עוד פירוש ? כתבו בתגובות למטה. 

תגובה 1: