יום ראשון, 1 בינואר 2012

האם לשלם בקניות ברשת שיווק במזומן או בכרטיס אשראי ובצ'ק?


האם לשלם בקניות ברשת שיווק במזומן או בכרטיס אשראי ובצ'ק?

רצוי לרוב (בסייגים המתחייבים) להשתמש בכרטיס אשראי ולא מזומן בקניות ברשת שיווק.אני לא משתמש כלל במזומן בשום קניה רק בכרטיס אשראי, וגם לא מחזיק עלי בכיס פרוטה אחת (הייעוץ של אבי שאני חייב להחזיק 20 ₪ לפחות בכיס לכל צרה שלא תהיה).

1. כרטיס אשראי הוא רק כרטיס בארנק או בכיס לעומת מזומן בשטרות רבות (גם בארנק,תצטרך ארנק גדול  יותר ולא קטן) שעלול גם לקרוא לגנב\כיס לגנוב (פרצה קוראת לגנב) בפרט כאשר יש כיס תפוח או בשקית כסף ,כאשר מדובר בקניה גדולה של מאות רבות ואף אלפי ₪.

2. בכרטיס אשראי אתה יכול לקבל הנחות ומבצעים ותווי קניה על הקניות ,בפרט אם אתה מחזיק בכרטיסי אשראי של חבר מועדון של רשת השיווק (כתבתי כבר כמה פוסטים האם כדאי להחזיק כרטיס אשראי של חבר מועדון של רשת שיווק- התשובה כן בתנאים המחייבים). אם אתה לא מחזיק כרטיס אשראי, אתהלא יכול לקבל את ההנחות והמבצעים ובמזומן אתה משלם יותר על הקניה.

יש גם בכרטיס אשראי מטעם הבנק כמו בכרטיס אשראי "מפתח דיסקונט" של בנק דיסקונט הנחה כספית על כלל החשבון של כמה אחוזים.

יש גם בכרטיס אשראי ייעודי של חברת האשראי בלבד (לא דרך הבנק) להנחה ברשתות שיווק כמו של כאל, או שת"פ בין חברת האשראי לבנק בהנפקת כרטיס אשראי עם הנחות ברשתות שיווק,כמו בנק יהב וכאל עם מועדון נכון .

לעומת זאת, במזומן אתה לא תקבל הנחה כלשהי, לעיתים ברשתות שיווק מסוימות תקבל הנחה רק בקניה בסכומים גבוהים של מאות ₪. ברשת שיווק כמעט חינם מציעים הנחה של 2% לקונים מעל 300 ₪, כאשר בכרטיס אשראי מפתח דיסקונט אתה מקבל 3.5% הנחה על כל קניה גם שקלים - עשרות ₪ בודדים ואין כל התניית קניה על מנת לקבל את ההנחה.

נכון שקניה עם כרטיס מועדון שהוא לא כרטיס אשראי אפשר גם לקבל מבצעים והנחות וגם תווי הנחה. יחד עם זאת בכרטיס אשראי אתה מקבל יותר הטבות מאשר רק כרטיס מועדון.

קניה גדולה של מאות ₪ לא כדאית כלל! קניה זו רלבנטית רק לתקופת החגים פסח וראש השנה ,כאשר אתם מקבלים תו הנחה על קניה מעל 300-350 ₪ (בד"כ דרך מועדון לקוחות עם כרטיס אשראי או כרטיס מועדון שהוא לא כרטיס אשראי).

חובה לפצל קניות שבועיות לסכומים קטנים יותר של 100-150-200 ₪ , כדי ליהנות מהנחות ומבצעים מידי שבוע.

אם אתם קונים יותר בקניה אחת ואפילו אם קבלתם הנחה, הפסדתם את המבצע וההנחה הבאה כאשר יש התניית קניה למבצע או ההנחה ואין לכם מה לקנות כדי להגיע לסכום התניית הקניה ואז הפסדתם את המבצע וההנחה.

גרוע מכך יותר, החלטתם שאתם כן רוצים את ההנחה והמבצע ולכן קניתם מוצרים שאתם לא צריכים כעת,וכל שכן מוצרים שהם לא בהנחה או מבצע.   

3. בכרטיס אשראי אתה משלם את החשבון רק פעם אחת בחודש באופן אוטומטי, ולא צריך לבזבז זמן (אתה יכול להתפנות למטלות חשובות יותר) כדי להוציא כסף מהחשבון מספר פעמים בחודש, או סכום גדול בפעם אחת, וכל שכן אם אתה מוציא דרך הקופה בבנק ואתה משלם על כך גם עמלה.  

4. בקופה ברשת השיווק אתה יוצא יותר מהר וגם לא מעכב את התור. הקופאית רק מעבירה את הכרטיס אשראי וזהו.אתה לא צריך להכין מראש את הכרטיס אשראי כמו שאתה צריך להכין מראש את הכסף. אתה לא צריך לספור את הכסף מהכיס ולתת לקופאית, ולפעמים את הסכום הנחוץ וצריך לחפש  עוד כסף בכיס\בארנק או שאין מספיק עודף  לקופאית והיא צריכה ללכת לקופה הראשית או לקופאית אחרת,על מנת לפרוט את הכסף וכיוצא וכאשר הקופה הראשית או קופאית אחרת לא פנויים, זה לוקח גם כמה דקות עד שהקופאית חוזרת.

5.בכרטיס אשראי אתה יכול לקנות מבצע או הנחה מוצר\ים בקניה לא מתוכננת מראש , בד"כ אתה צריך לדעת מה המבצעים וההנחות ברשת שיווק לפני שאתה הולך לקניות, אך לעיתים רשת השיווק מפתיעה בהנחות ובמבצעים נוספים,שלעיתים אין מקום בפרסום בעיתונות און באתר האינטרנט ונמצא רק בסניף רשת השיווק, או שהמבצע הוא תגובה לתחרות עם סניף של רשת שיווק אחרת.

 אם יש מבצע או הנחה ברשת שיווק ויש לך רק מזומן לקניה ספציפית,אתה לא יכול לקנות את המבצע או ההנחה, כי אין לך יותר כסף. גם אם רשת השיווק קרובה לבית ואתה יכול לעשות קניות שוב, הרי הפסדת את הזמן והטרחה לבוא שוב לרשת שיווק. ויתכן שאותו מבצע או הנחה תלוי בהתניית קניה גדולה מהסכום שאתה קונה, ואתה צריך ללכת לגייס עוד כסף מהבית או ממקור אחר (השכן) כדי שתוכל לקנות את המוצר\ים בהנחה או המבצע.

בנוסף , אם באמצע הקניה מוסרים לך או שראית בדרך לקניות ברשת השיווק שיש מבצע או הנחה ברשת שיווק אחרת,אין לך כסף לעוד קניות,אלא צריך לעשות קניות פעמיים. כאשר אתה עושה קניות בפעם אחת, יש יותר כדאיות (לא מבזבזים כסף על יותר נסיעות ופחות מבזבזים זמן שהוא הדבר הכי חשוב).

6. בכרטיס אשראי של רשת שיווק מקבלים במיידית הנחה כספית ראשונית או מוצר חשמלי לבחירה על קניה שנתית מעל סכום מסוים.אולם,גם אם תקנו במזומן ולא בכרטיס אשראי מעל לסכום הקניה השנתית לא תקבלו כל הנחה או מוצר.

לדוגמא: בקניה מעל 6000 ₪ בשנה, תקבלו 100 ₪ הנחה בקניות (ברשת יש). תקבלו תו הנחה לקניה לקניה מיידית (בכמעט חינם). תקבלו מוצר חשמלי בקניה מעל 600 -800-1000 לחודש (ברשת מגה).

ואפשר למצוא עוד יתרונות בכרטיס אשראי לעומת מזומן. יש לך ? תוכל\י להוסיף בתגובות למטה.
והערה כללית - צ'ק חשוב לענין הקניות ברשת שיווק ככרטיס אשראי ולא כמזומן, כי בצ'ק אפשר לקנות הכל ללא הגבלה ולרשום כל סכום בצ'ק(העיקר שיהיה כיסוי בבנק).

בד"כ מומחיות בכלכלת המשפחה ממליצים למשפחות במינוס וללא תודעה צרכנית לגזור את כרטיס האשראי ולקנות במזומן בלבד. הקטע שמצחיק אותי הוא שגם הן כמומחיות קונות במזומן ולא בכרטיס אשראי למרות היתרונות שציינתי.  

מדוע המומחיות בכלכלת המשפחה ממליצות על מזומן ולא כרטיס אשראי? כי תשלום במזומן הוא הדרך הקלה ביותר לעמוד בתקציב המשפחה השבועית והחודשית ולא לחרוג מהתקציב לקנית מותרות ולהגדלת המינוס בבנק עם תשלום ריבית גבוהה וכל שכן חריגה.

כאשר אתם משלמים בצ'ק או בכרטיס אשראי קל מאוד לחרוג מהתקציב, כי אפשר לקנות הכל ולא רואים כלל את התשלום בעין.

כאשר לוקחים לקניות רק כסף מזומן,אתם לא יכולים לקנות מעבר לסכום בתקציב השבועי או תקציה לקניה הספציפית הזאת, גם כאשר אתם רואים עוד מוצרים שכדאי לכם לקנות,אתם לא יכולים לקנות אותם ואתם נצמדים לרשימה בלבד ולא עושים קניות לא מתוכננות כלל.  

למי אני ממליץ להשתמש במזומן ולא בכרטיס אשראי -  למי שלא יכול כלל לעמוד בתקציב השבועי- חודשי וקונה בעיקר מותרות,ומשלם ריבית גבוהה ואף חריגה על המינוס בבנק,ולמי שאין לו מישהו\מישהי אחרת במשפחה (שכנים, שותפים לדירה וכיוצא) שיכולה לעשות את הקניות במקומו ולעמוד בתקציב ולקנות מה שצריך. למי שלא יודע לקנות קניות קטנות ולנצל כל מבצע והנחה שבועית בכרטיס האשראי,ולמי שגם יכול לקבל את המבצעים וההנחות מאדם אחר שיש לו את כרטיס אשראי של רשת השיווק (שם אי אפשר להשתולל כי מדובר בכספו של אדם אחר)  

כמובן לא לנצח עד סוף ימיו, אלא עד שאותו אחד\אחת ישכילו איך לעשות קניות ברשת שיווק עם חסכון,ויצליחו לעמוד בפיתוי של קנית מוצרים. וגם בשינוי ההסתכלות על קניה כביצוע פעולה משימתית יותר מאשר בילוי וחוויה.  ועל כך בפוסט הבא.      

תגובה 1: