יום ראשון, 8 בינואר 2012

חישוב מחיר המוצר לפי משקל והשוואה למוצרים אחרים


חישוב מחיר המוצר לפי משקל והשוואה למוצרים אחרים

עשינו השוואות מחירים בין רשת שיווק על המוצרים. אולם יש מוצר של חברה אחת במספר גדלים- מארז מוצרים, מוצר קילו,חצי קילו,רבע קילו,100 גרם וכיוצא, ואני רוצה לבחור מבין המוצרים עם המשקלים השונים את המוצר הכי זול שיש. השאלה לפי איזה משקל אני קובע את המחיר הקניה הנמוך ביותר?

אני מניח שתענו שהתשובה היא לקנות את המוצר עם המשקל הכי גדול, כי הוא הזול יותר. או לחילופין שיחידת המדידה היא 100 גרם.  אולם זה לא בהכרח יותר זול  ,ולפעמים זו לא אמת המידה הנכונה לקנית המוצר בזול.

כאשר אתם צריכים רק כמות קטנה ולא גדולה, אז לעיתים שווה לקנות רק את הכמות הקטנה שעולה קצת יותר מאשר את הכמות הגדולה שעולה זול יותר. הדוגמא הרלבנטית היא כאשר למוצר יש פג תוקף קצר של שבוע-שבועיים כמו חלב ומוצרי חלב, ירקות ועוד.

אם אתם לא יכולים לגמור לאכול את המוצר לפני זמן פג תוקף שלו ,ואתם צריכים לזרוק לפח או שאיכות המוצר ירודה ככל שהמוצר מתקרב לתאריך פג התוקף , אז למעשה אתם קניתם מוצר עם פחות משקל,שעלה יותר מהכמות הקטנה.    

במוצרי בע"ד(בשר עופות דגים), ירקות ופירות,גבינה צהובה\מלוחה,פיצוחים,מאפים ועוד  יחידת הייחוס לפי משקל קילו (למרות שיש גם 100 גרם) . כלומר אם מוצר נמכר לפי 100 גרם, חצי קילו או קילו וחצי, אתם צריכים להשוות את המחיר לפי קילו אחד. דוגמא: מחיר קילו עולה 5 ₪. אם חצי קילו עולה 3 ,כלומר קילו עולה 6 ₪ והמחיר לא זול. מחיר קילו וחצי עולה 7. לפי 5 ₪ לקילו,קילו וחצי היה צריך לעלות 7.5,ולכן קילו וחצי לפי 7 יותר זול.  

במוצרים (גבינות,פיצוחים) שיש יחידת ייחוס של 100 גרם,כי בד"כ לא קונים את המוצר ביחידות של חצי קילו או קילו,אלא גם פחות מ-100 גרם ,או קרוב ל-100 גרם.(200-300 גרם וכיוצא)  

מוצרי חלב: גבינה או קוטג' המחיר לפי 250 גרם (5-6). לפי זה מחשבים כמה חסכון יש בגבינה 500 גרם(10-12) או 750 גרם (15-17), או מארז 2 גביעים של 500 גרם (21-19 ₪) או 850 גרם במחיר 32 ₪ (במגזר החרדי).

לעיתים (כמו בזמן המחאה החברתית שהורידו את מחירי הגבינות והקוטג') אין כל חסכון משמעותי,הפרש של 20אג' לערך או אין כל חסכון- המחיר של חצי קילו גבינה שווה למחיר 2 גביעים של 250 גרם. בכתבה מגלובס העירו על המצב האבסורדי הזה שזה בניגוד לכיתוב שאריזת חסכון צריכה להיות יותר זולה מהאריזה הקטנה יותר. במקרה זה כדאי לקנות גביע אחד של 250 גרם או 2 גביעים ולא את גביע 500 קילו.  

מוצרי לבן ויוגורט,חישוב יחידת משקל לפי 200-150 גרם. מודדים את התחליפים ואת מוצרי החברות לפי בסיס משקל שווה. אם היוגורט 150 גרם,בודקים ומשווים את שאר המוצרים לפי מחיר ל-150 גרם ולא לפי 200 גרם. וכן להיפך אם רוצים לקנות לבן לפי 200 גרם .

יש להיזהר מהשוואות מוצרים תחליפיים, אך לא דומים בעיקר בתחום מוצרי ניקוי וטואלטיקה. יש אבקת כביסה רגילה ויש אבקת כביסה מרוכזת יותר שעולה יותר. ההשוואה היא בכמות מספר הכביסות ומספר הכתמים שמורידה ולא רק לפי משקל.  מרכך כביסה מרוכז יותר או אקונומיקה מרוכזת יותר וכיוצא.  יש גליל ניר טואלט ומחירו כפול כי יש לו עוד 2 שכבות,המחיר זהה לגבי מרכיבי המוצר, אך בשימוש זה משתנה מאדם לאדם (האם מסתפק ב-2 שכבות בלבד או שצריך 4 שכבות)

וכך אפשר להמשיך להשוואות מחירים לעוד מוצרים וקטגוריות של מוצרים. רוצים לשאול על עוד השוואות לגבי מוצרים מסוימים? הוסיפו בתגובות למטה.

תגובה 1: