יום ראשון, 8 בינואר 2012

האם זול יותר לחמם בחשמל או בגז?


האם זול יותר לחמם בחשמל או בגז?

לכל אדם היום בבית יש חשמל ויש גם כירים של גז. חשמל וכיריים הם  2 דרכים שונות ותחליפיות להכין אוכל מבושל. אפשר להכין בגז ואפשר להכין בחשמל. כמובן שטעם האוכל לפעמים יהיה שונה בין חשמל לגז ולהפך. על כן יש מי שיעדיף לשלם יותר כסף ולאכול בטעם הספציפי  הזה (טוב יותר לדעתו) מאשר לחסוך כסף (אם יתברר שהדרך השניה יותר זולה אך פחות טעימה).

דוגמא קלאסית: כאשר אתם רוצים לחמם מים רבים 1-2 ליטר ויותר, האם עדיף לחמם את המים בסיר על הגז או בקומקום חשמלי?  כדי שנוכל לענות על השאלה, נצטרך לבדוק תחילה כמה עולה כסף בהפעלת קומקום חשמלי או אפילו מיחם חשמלי אם הכמות רבה ,וכמה עולה הפעלת גז בשלהבת ספציפית וכמה זמן אורך החימום מים בחשמל או בגז.

אבל לפני כן נשאל, למה אנחנו צריכים כמות גדולה מים חמים? מים חמים לבישול בד"כ להכנת מרקים,פסטות,אורז ועוד. ולעיתים רחוקות, שאין דוד שמש בעיקר בחורף(בקיץ ואביב יש שמש) ,גם לצורך רחצה.

אוכל לומר שעדיף לחמם מים ולהכין שתיה (תה,קפה קקאו וכיוצא) מקומקום חשמלי ולא מגז. חום המים נשמר בקומקום לעומת סיר קטן על אש. לזכור, שמים חמים שנהיו קרים\פושרים מתחממים מהר יותר מאשר מים קרים שלא חוממו מעולם.

איך בודקים מחיר חשמל ? בחשמל, לכל אחד ואחת יש שעון חשמל צמוד לבית,כך שאין כ"כ טרחה ואפשר לבדוק זאת בקלות (צריך רק לדעת איך לפתוח ולסגור את המכסה שמכסה את השעון חשמל.

יש להפעיל את הקומקום ואת המיחם החשמלי בלבד בבית ולא שום מוצר חשמלי אחר כולל מנורות ואור (אפשר לסגור את המקרר לכמה דקות,בפרט לאחר הפעלה ומנוחה) ולבדוק כמה זז מחוג שעון החשמל לבדוק כמה עולה מחיר לקוט"ש אחד ולפי זה לחשב את עלות החימום לפי דקה בקומקום או במיחם .

הבדיקה הזאת אפשרית בהנחה ששעון החשמל הוא רק שלך ולא של עוד דירים. בד"כ, חשבון חשמל בדירה משותפת (קומות) הוא לא כמו במים שיכולים לחייב אותך בחשבון מים של השני ,אלא רק בחשבון חשמל שלך .

איך בודקים מחיר גז ? לצערנו,עדין בבלוני גז, אי אפשר לבדוק צריכה כמו בשעון חשמל, ואין גם שעון שיראה כמה נשאר בבלון הגז. יודעים בד"כ שהבלון גז נגמר,כאשר אין גז בכירים ואין אש. כך שקשה יותר לבדוק את הכמות הגז שמתבזבזת בחימום מים למספר דקות בכירים. בנוסף כאשר חשבון הגז משותף לכולם (בפרט לגרים בבניני קומות) המצב לא אפשרי כלל להשוואה.  

יחד עם זאת, את מחיר בלון הגז אנו יודעים, והוא משתנה מחברה לחברת גז. ופחות או יותר יודעים כל כמה זמן יש להחליף בלון גז. אפשר לעשות שערוך של זמן שימוש בגז לאורך היום-שבוע חודש,ולפי זה אפשר לערוך שערוך כמה עולה מספר דקות שימוש בגז.  

מכיוון שמחיר חשמל קוט"ש וגם מחיר בלון גז משתנה מאדם לאדם (פרטי לעומת עסקי) ,האם יש לך הנחות בגז או בחשמל כעובדי חברה או כל הנחה אחרת שקבלת, האם יש מחיר זול למי שמשתמש יותר או דווקא למי שמשתמש פחות- לכם מחיר ההשוואה משתנה מלקוח ללקוח,ואני לא יכול לקבוע בוודאות שחשמל או גז יותר זולים. כל אחד ואחת צריכים לבדוק אצלם.

אתם חושבים שאתם יודעים איך לחשב יותר במדויק את צריכת הגז והחשמל לכמה דקות ומה יותר זול? כתבו למטה בתגובות



תגובה 1: