יום ראשון, 22 בינואר 2012

איך מתארך או מתקצר זמן הקניה ברשת שיווק בגלל הקופות והקופאיות ?


איך מתארך או מתקצר זמן הקניה ברשת שיווק בגלל הקופות והקופאיות ?
בפוסט הקודם כתבתי על הזמנים-השעות והימים בשבוע- שכדאי להגיע לרשת שיווק ,על מנת לסיים את הקניות במהירות עם אותה חבילת קניה.

בסוף הפוסט כתבתי על המצב הקופות בחגים, להלן נכתוב על הקופות בכל השנה. מה שמשפיע על מהירות הקניה היא מספר הקופות והקופאיות , חילוק הקופות (קופה ל-10 מוצרים, קופה ללא משלוח, וקופה עם משלוח),מתי נפתחת או נסגרת קופה.

מצבת העובדים ובעיקר הלקוחות בכל סניף תלויה בגודל הסניף ובמספר הלקוחות. בד"כ יש קשר בין גודל הסניף לבין מספר הלקוחות לבין גודל הקניה של הלקוחות.

מספר קופאיות בימי השבוע - בימים ראשון ושני יש את מספר הקופאיות הכי קטן,שלישי ורביעי יש יותר, וחמישי ושישי וערבי חג ולפני חגים יש את כל העמדות, בפרט שזה חצי יום עבודה ולא יום מלא.

סידור עבודה של הקופאיות באחריות מנהל הסניף-סגן מנהל-קופאית ראשית. המנהל קובע כמה עמדות יהיו בכל יום ובכל שבוע. קופאית ראשית אחראית לסידור העבודה היומי, איזה קופאית תעבוד ואיזה קופאית לא תעבוד, ואיזה קופאית תהיה בכוננות עבודה.

גידול במצבת הקופאיות במבצע - כאשר יש מבצעים בסניף וברשת ובפרט אם מדובר במבצעים הם הרבה מוצרים וגם מוצרים בזול מאד ויש כדאיות כלכלית גבוהה לקניה, מצבת הקופאיות אמורות לגדול יותר מאשר בממוצע לאותו יום.

כאשר אין גידול במצבת הקופאיות או כאשר יש את כל העמדות של הקופאיות ,בהכרח שיש יותר קניה של לקוחות, יש יותר לקוחות ובזמן מסוים יש תור ארוך מהממוצע.  

חסכון בקופאיות- מי שחושב שיש סניפים שלא חוסכים בשכר עבודה של קופאית או קופאיות ומסתפקים באותו ממוצע של קופאיות לאותו יום גם כאשר יש מבצע או כאשר יש יותר לקוחות ורוצים לתת שירות טוב ללקוח – טועה ובגדול.

לעיתים חשוב יותר למנהל להוכיח יעילות תפעולית (פחות שכר לעובדים ופחות עובדים) מאשר יותר הכנסות ומכירות ויותר שירות ללקוח. יתכן שלעיתים רחוקות המנהל או הקופאית ראשית יטעו בהערכת מצבת הקופאיות, אך לא יתכן לעיתים קרובות.

טענות הלקוחות - הלקוחות צריכים לומר למנהל\קופאית ראשית שיגדילו את מצבת הקופאיות ולמה יש מספר קופאיות קטן ואתם לא מוכנים לחכות חצי שעה ויותר במקום מספר דקות, ולמחמירים גם אפשר לעזוב את עגלת הקניות או לא להתחיל לקנות ולעזוב את הסניף תוך כדי יידוע המנהל – "שיהיה שירות טוב ללקוחות, נגיע לסניף ,בינתיים נלך לסניף אחר עם שירות טוב יותר".  

סה"כ עמדות קופה- במכולת קופה אחת או במינימרקט יש 2-3 עמדות קופה. בסניפים קטנים ובינוניים בד"כ יש 5-7 עמדות קופאיות.בסניפים גדולים יש 10-15 עמדות של קופאיות לכל רוחב החנות.

ולכן ככל שרוחב החנות גדול יותר כך אפשר לשים יותר עמדות של קופאיות. בסניפים קטנים שיש יותר רוחב מאשר אורך, שמים בחלק מהרוחב מלאי סחורה כחלק מהחנות ולא עמדת קופאיות (קבלו לדוגמא את סניף כמעט חינם באור יהודה).

התוכנה של הקופה- כאשר התוכנה של הקופה לא מאפשרת לרשום מספר יחידות של מוצר אחד בשורה אחת בחשבון ,אלא צריך להעביר כל מוצר ומוצר בסורק הקודים ,זה יוצר יותר זמן בחשבון ללקוח אחד.
בנוסף כאשר אפשר במערכת הקופה לבטל חשבון או פריט ע"י הקופאית עצמה ולא ע"י הקופאית ראשית ע"י העברת כרטיס.

בנוסף כאשר אין תקשורת בקופה,אי אפשר להפעיל את הקופה וצריך להמתין עד לחזרת התקשורת.בפרט כאשר יש הפסקת חשמל וברוב המוחלט של סניפי רשת שיווק אין גיבוי חשמלי של גנרטור לצורך הפעלת הקופות, יש רק לגבי תאורה.

במגה ובשופרסל יש תוכנה שאפשר להעביר את כל המוצרים לפי יחידות ולא כל יחידת מוצר לבד, יש תוכנה קופה ויזואלית וגרפית עם שאילתות מהירות מעבירה ולא כמו הקופות עם מערכת ישנה עם מסך הכחול. ואפשר לבטל פריט לעומת הרשתות שיווק הפרטיות שצריך אישור מנהל וכרטיס לביטול.

 וכמובן הכי חשוב, איך הקופאית עובדת. האם היא עובדת במהירות או עובדת באיטיות. זה יכול להיות פער עצום של מספר דקות ואף יותר. האם זה קופאית מתחילה או קופאית ותיקה. האם הקופאית יודעת להפעיל את מערכת הקופה לכל פרטיה או לא יודעת להפעיל (האם יודעת איך משלמים בצ'ק, או עדכון קופונים או בתשלומים וכיוצא). האם ליד הקופאית המתחילה יש קופאית ותיקה לעזרה ולהדרכה או שהקופאית המתחילה עובדת לבד.

ברור שמכל סיבה שהיא ,אם הקופאית לא יודעת להפעיל את מערכת הקופה כמו שצריך, היא בוודאי תבצע שגיאה ותחכו הרבה זמן בתור לתיקון השגיאה, וכל שכן אם אתם עדין עומדים בתור ולא מדובר בטעות אצלכם בחשבון.
המנהל והקופאית ראשית צריכים לוודא שהם מקבלים לעבודה עובד\ת שיודע לעבוד על מערכת קופה ועל קופה מחשובית, צריכה לדעת לזכור את הקודים, הקופאית צריכה לקבל דף עם כל הקודים של המוצרים שצריכים לדעת בע"פ כי אין להם קוד אריזה (סוגים של לחמים וירקות)

כי אחרת היא תקיש קוד אחר יקר יותר, ותצטרכו לבטל את החשבון אצל הקופאית ראשית אם בדקתם את הקבלה לאחר הקניה, אם לא בדקתם שלמתם יותר. אם קוד המוצר יוצא זול יותר, אני סומך על זה שלא תתקנו זאת...).

בנוסף קופאית שלא עומדת בעומס, תרצה לצאת להפסקה לא בזמן שלה למרות שיש לקוחות בקופה, או גרוע מכך תתפטר באמצע יום העבודה ותלך,(וזה קרה במציאות ברשת יש בבני ברק לפני פסח האחרון) ואז קשה להשיג קופאית אחרת אם בכלל אפשר לאורך היום שנשאר או בלילה,או עד שמשמרת הקופאית הבאה מגיעה בעוד שעה עד כמה שעות. בינתיים הלקוחות יחכו בתור יותר זמן בהרבה וגם לקופאיות הנותרות יהיה יותר עומס ולחץ שישפיע על עבודתן לאורך היום.

וכמובן כאשר קופאית רושמים קודים למוצרים שאתם כלל לא קניתם, ואתם צריכים לבטל את המוצרים בחשבון. אם גיליתם זאת בזמן עשית החשבון, אתם צריכים לחכות עד הביטול ע"י הקופאית או קופאית ראשית. ואם גיליתם זאת רק לאחר החשבון ,אתם צריכים לחכות בתור לביטול אצל הקופאית ראשית ולא בקופה. ולפעמים דקות ארוכות כי יש הרבה שמחכים בקופה הראשית.

אני לא מדבר כאן על קופאית שרוצה לעשות השלמת הכנסה על גב הלקוחות בשיטת מצליח ומשקרת את הלקוחות בעודף גביה , אם כי זה היה במציאות(מקרים מועטים מאד) אבל כמובן לא לאורך זמן.

כאשר יש קופה של משלוח, המשלוח עצמו לוקח כ-10 דקות לערך בסידור הארגזים, ברישום הארגזים, בהוצאת מספר חשבוניות, בפרטי כתובת הלקוח וכיוצא, ווגם במדבקות של הלקוח שצריך למלא. אז אם אתה נמצא בקופות של משלוח תחכה הרבה זמן בפרט אם הלקוחות שלפניך נמצאים בעגלות עמוסות.

ולכן כדאי לשאול את מי שממתין בתור בקופה האם הוא\היא עושה משלוח או לא,וכך תוכל להשוות בין מספר תורים האם כדאי לעמוד בתור יותר ארוך ללא משלוח או פחות משלוחים, לעומת תור קצר יותר עם יותר משלוחים. 

תגובה 1: