יום ראשון, 1 בינואר 2012

האם לשלם את הקניות ברשת שיווק בתשלומים או בתשלום אחד בכרטיס אשראי ?


האם לשלם את הקניות ברשת שיווק בתשלומים או בתשלום אחד בכרטיס אשראי ?

תשובה חד משמעית וברורה- לשלם תמיד בתשלום אחד בלבד. לא לשלם בתשלומים. אני מעולם משלם בתשלום אחד על הקניות ולא משנה הסכום 100-400 ₪.

אני בדרך כלל אומר לקופאית לפני סוף החשבון שהחשבון בתשלום אחד ולא יותר,ואני אומר זאת בקניה מעל ל-100 ₪ ולא משנה לי האם יש לי זכאות ברשת שיווק זו לתשלומים או לא.

יש קופאיות שעסוקות יותר מידי בחשבון ולא רגילות שהלקוחות מדברים איתן ,אז הן שואלות אותי שוב בסוף החשבון, כמה תשלומים? אני עונה תשלום אחד. ומוסיף, תשלומים עושים רק בני אדם עניים, מי שעשיר עושה תשלום אחד. העני יהיה עשיר כאשר יעשה פעולות שהעשיר עושה.    

למה כדאי תשלום אחד ולא מספר תשלומים? אם מדובר בפריסת תשלומים עם ריבית (של חברת האשראי מה שמכונה אשראי קרדיט)  ,אז בוודאי שלא כדאי לעשות תשלומים, ולא משנה מה תגיד לכם הקופאית שלא מבינה כלום בפיננסים תאמר לך.

ראשית, התשלום לא גבוה, סה"כ עד מאות ₪, ואין שום הצדקה כלל לבקש כלל פריסת תשלומים. התקציב החודשי שלך אמור להיות דומה מידי חודש עם קצת חריגה בתקופת החגים בפרט בפסח ,כך שאם יש לך כסף לשלם עכשיו כמו כל חודש, למה לדחות לך חודש הבא?

שנית, והוא החשוב ביותר- קל יותר לעקוב אחרי מילוי תקציב השבועי\החודשי והאם חרגנו ממנו. בתשלומים זה יותר קשה (מלבד שיש שלא יודעים איך לחשב את החריגה). אתם צריכים להוסיף את התשלומים לתקציב של כל חודש מראש,ובהתאם תקציב החודשים הבאים קטנים מהחודש,שתקציב החודש קטן יותר כי העברתם את התשלומים לחודשים אחרים.התחושה שאתם חוסכים בתקציב,אבל למעשה לא חסכתם כלום, רק העברתם את החשבון לחודשים הבאים.     

שלישית, כאשר משלמים בתשלומים ולא עושים את הוספת התשלומים בחישוב התקציב בחודשים הבאים ,יוצא תמיד שאתם בגרעון ענק ואתם חורגים מהתקציב,בפרט שיש הוצאות בלתי צפויות . והדבר הגרוע יותר שמכיוון שאין לכם מספיק תקציב אתם משלמים יותר על ריבית בבנק (מהלוואה או ממינוס בבנק),בפרט שכסף המשכורות או כל תשלום אחר נכנס יותר מאוחר לחשבון ולא כעת.

כל חודש אתם חושבים שיש לכם יותר כסף בתקציב החודשי\שבועי ולמעשה אין לכם. הקניות ללא חשבון בתשלומים הולכים וגדלים מידי חודש\שנה  עד שיוצא לעיתים שרוב התקציב החודשי הוא על תשלום של מוצרים שקניתם בתשלומים וכמעט אין לכם תקציב לקנית מוצרים חדשים לאותו חדש, וכך בקלות אתם נכנסים למינוס או לתשלום ריבית על הלוואה ונכנסים ללחץ כספי וחברתי.    

לכאורה במספר תשלומים אתם מרוויחים יותר מאשר בתשלום אחד,כי שאר הכסף שלא יורד בתשלום חודש הבא, צובר ריבית מסוימת. זה נכון כאשר מדובר בכסף גדול וכאשר יש ריבית גבוהה ולא נמוכה מאד כמו היום. יחד עם זאת,אם לא עוקבים אחרי התקציב ואם לא מכניסים את התשלומים בתקציב לחודשים הבאים, יוצא שאנו מפסידים כסף ולא מרוויחים.

בהתאם לכך , תשלום אחד ולא בתשלומים נכון גם לעסקים ולא רק לתקציב משפחה. בקורס מחסנאי ממוחשב שעברתי ב2002 הסביר המרצה את מה שכתבתי כאן שכדאי תשלום אחד ולא מספר תשלומים. יש תלמיד שלא הבין זאת  גם לאחר מספר הסברים בהתאם להסבר הקודם של רווח הריבית על הכסף שנדחה- הוא היה שבוי בתפיסה זו ולא השתחרר ממנה לקבלת הסבר אחר.

המרצה הסביר שהייתה חברה עם מצב פיננסי גרוע. המנכ"ל ורו"ח של החברה החליטו שהם משלמים לספקים לפי תשלום אחד ולא תשלומים. לאחר החלטה זו והחלטות אחרות, הוטב מצבה הפיננסי של החברה.

איך זה יכול להיות? מכיוון שהחברה שלמה בתשלומים ולא בתשלום אחד לספקים וללקוחות, אבל היא לא בצעה מעקב אחרי התשלומים וגם לא הכניסה את התשלומים לתקציב החודשי, וכך חשב מנהל הכספים שיש עוד כסף בקופה לפרויקטים נוספים של החברה שלמעשה אין כסף. וכך החברה שלמה יותר כסף על ריבית מהלוואות מהבנק או גיוס הון מהציבור בבורסה.

מכיוון שמדובר בהרבה ספקים ולקוחות המעקב והכנסת התשלומים קשה יותר,בפרט שמשלמים לאותו ספק פעם בשבוע\בחודש וכך יש מספר תשלומים לאותו ספק,בפרט אם פריסת התשלומים גדול יותר. לדוגמא ב- 12 חודשים יש 11 תשלומים נדחים. עכשיו תכפילו זאת בעשרות ומאות ספקים, וגם עשרות לקוחות ותקבלו דוח אקסל שנתי \חודשי קשה מאד למעקב.

בקורס משחק עסקים בתואר השני במנהל עסקים,הסכמנו למכור תמורת מספר תשלומים מ-2 קונים (הסכמנו לא מדויק, פשוט לא הייתה ברירה, אלו התנאים של כל הקונים) , לאחר 3 חודשים שבכל חודש מכרנו בתשלומים, יצר לנו כבר בלבול באקסל, ובקושי ידענו לנכון ובמדויק מה התזרים מזומנים שיש לנו החודש ובחודש הבא.      


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה