יום ראשון, 22 בינואר 2012

קונים בזול למה המבצעים ברשתות השיווק עברו מימים חמישי ושישי לימים שלישי ורביעי?


קונים בזול למה המבצעים ברשתות השיווק עברו מימים חמישי ושישי לימים שלישי ורביעי?
בעבר הלא רחוק לפני 10 שנים לערך היו רוב המבצעים בימים חמישי ושישי בסוף השבוע ושם התרכזו רוב הקניות.כי הלקוחות קונים קניה גדולה פעם בשבוע ומכיוון שהם עובדים ואין להם זמן באמצע השבוע רק בסוף השבוע וחלקם הגדול לא עובד בשישי (גם עקב עבודה ב-5 ימים בשבוע ולא 6ימים בשבוע).

אולם במספר רשתות שיווק (כמו בר-כל החרדית)התחילו להעביר את תחילת המבצעים לימים רביעי ושלישי. ואף מבצעים שתקפים רק בימים רביעי ושלישי,על מנת לגרום ללקוחות שיבואו גם ברביעי ושלישי ולא רק בחמישי ושישי.

לאט לאט עקב גידול האוכלוסיה והתחרות בין רשתות שיווק וגידול מספר סניפי רשתות השיווק, מבצעים מתחילים ומסתיימים בימים שלישי ורביעי ולא בחמישי ושישי. ולעיתים יש רק מבצעים רלבנטים ברביעי ושלישי בלבד ואין כלל בחמישי וגם לא בשישי.

בכל סניף של רשת שיווק יש מספר פונקציות שעובדים בסניף: קופאיות וקופאית ראשית , סדרני סחורה,סגני מנהל ומנהל,שירות במעדניה (גבינות, עופות ובשר) וקונדטוריה (בסניפים שיש).

רשת השיווק מעונינת לדעת כמה לקוחות יגיעו לסניף באותו יום על מנת להתאים את מספר העובדים הרלבנטים ללקוחות. צריך יותר אנשי שירות במעדניות ובקונדטוריה כאשר יש יותר לקוחות בעיקר בסוף שבוע

 צריך יותר קופאיות או קופאית אם יש יותר לקוחות, כדי שהלקוחות יחכו רק מספר דקות אם בכלל בקופה ולא שהלקוחות יחכו בתור יותר מחצי שעה. כאשר הלקוח מחכה הרבה זמן בתור ולא היה כדאי לו לחכות בתור,בפעם הבאה הלקוח לא יגיע לסניף,אלא ילך לסניף אחר דומה עם תור מקוצר.

כאשר יש הרבה קונים,והקונים מחסלים את המלאי במהירות,בפרט כאשר מדובר על מספר שעות ספציפיות בשעות הערב,אז סדרני הסחורה לא מספיקים למלא את המדפים בסחורהוהמדפים ריקים מסחורה, וכך הלקוח לא מרוצה כי אין את המוצר וגם הרשת לא מוכרת מוצרים, למרות שהלקוח כן הגיע לסניף הרשת. בפעם הבאה ילך לסניף של רשת אחרת.

לזכור שרוב הסניפים קטנים במחסן וגם במדפים עליונים מלהחזיק מלאי,כיום מלבד סופר פארם וחברות הפארם שגם מעל למדפים יש סחורה כמעין תוספת מדף, בשאר הרשתות הגדולות והקטנות, אין מדפים למלאי מעל למדפי הסחורה  למחר והם מזמינים מידי יום סחורה או מספר פעמים בשבוע.

כאשר יש פיזור של קונים במהלך השבוע והקונים לא מצטמצמים בעיקר לחמישי ושישי, מה שהיה בעבר, רשת השיווק יכולה להזמין סחורה מותאמת לאותו יום, סדרני הסחורה יכולים להספיק לשים סחורה במדפים גם בשעות העומס והלחץ שיש הרבה קונים, וגם יש סחורה במחסן שאפשר לשים ולא נגמר המלאי.

בנוסף , סדרן הסחורה ברשת שיווק עובד במשרה חלקית או מלאה בכל השבוע, ולא קורה ביום מסוים שיש סדרן סחורה שלא עובד כי אין עבודה, ובימים אחרים הוא עובד כמו מטורף ולא מספיק כי יש עומס ולחץ והמלאי נגמר במדפים, והרשת חייבת להחזיק את העובד לכל השבוע ולא רק למספר ימים של עומס קונים (יש עובדים מועטים שיסכימו לכך והמשכורת נמוכה, כאשר ימצאו עבודה טובה יותר יעזבו מיד את מקום העבודה)

בנוסף יש פחות סיכון לרשת בהזמנה גדולה יותר לאותו יום או לשבוע, כי ביום שלמחרת המלאי יגמר. מה שאין כן אם אין פיזור, נצטרך להיתקע עם מלאי במחסן במקום להביא סחורה שנמכרת בסניף באותו היום,וכאשר מדובר במאות פריטים ,הדבר קשה יותר.

גם יתכן שביום מסוים בשבוע יבואו יותר קונים לסניף רשת שיווק זו ולא לאחרת ויגמרו את המלאי, או שלא נוכל להזמין את כל המלאי הגדול הנצרך לאותו יום כי אין לנו מקום במחסן.וסניף הרשת יצטרך להבטיח ללקוחות שיהיה סחורה במלאי ביום אחר.

ללקוחות המצב הזה טוב יותר כי השירות טוב יותר. יש את המוצרים במלאי במחסן ויש גם במדף,אפשר להשיג בקלות עגלה לקניה ולא לחכות לעגלה כי העגלות נגמרו, יש פחות לחץ של עגלות בסניף עצמו בשעות מסוימות ואפשר להלך ביותר חופשיות (אם כי מוגבלת, תלוי בסניף גודל המעברים),יש פחות זמן המתנה בקופות ופחות קונים לכל קופה. ועוד יתרונות.   

בשורה התחתונה- כתוצאה מפיזור הקונים והמבצעים למספר ימים רב של השבוע ולא רק 2 ימים, סניפי רשת שיווק יעלו את המכירות ואת הרווח הנקי וגם יקטינו את ההוצאות (בעיקר של שכר עובדים). כרגע אני לא צופה שעקב המבצעים הלקוחות יתרכזו בימים שלישי ורביעי כמו שהיה בעבר חמישי ושישי,וחמישי ושישי יהפכו להיות שלישי ורביעי שהיה בעבר. עדין יש הרבה עובדים ועובדות שקונים בסוף שבוע ולא באמצע שבוע וקונים ביוקר ולא בזול וקונים בפחות מבצעים והעיקר הנוחות.  

תגובה 1: