יום חמישי, 12 בינואר 2012

מה הקשר בין שלמה מעוז כלכלן ראשי מאקסלנס שפוטר מעבודתו להפליה המבנית בשוק העבודה?


מה הקשר בין שלמה מעוז כלכלן ראשי מאקסלנס שפוטר מעבודתו להפליה המבנית בשוק העבודה?

שלמה מעוז הכלכלן הראשי בבית השקעות אקסלנס נשואה פוטר מעבודתו עקב נאום שנשא במכללת ספיר במסגרת אקדמית שבו הביע חלק מדעותיו. קישור לנאום כולל קטעי דברים  

מכללת ספיר מגנה את הפיטורים על רקע דברים שנאמרו בדיון אקדמי. פגיעה מהותית בפלורליזם, ויש חשש שלעתיד לא יבואו וידברו כי יחששו שהחברה תפטר אותם בשל דעותיהם עם הטיעון שהם פוגעים בחברה.


הוא פוטר ע"י אותם לבנים שהזכיר בדבריו. הוא פוטר על דעותיו ולא על יכולותיו בתפקיד. אכן מנהלי בית השקעות אקסלנס נשואה בתגובה לפיטורים: "אנו מאמינים בזכותו של כל עובד ועובד לאחוז בכל דעה והשקפה באשר היא, אך למנהלי כספי ציבור אין הסמכות לערבב את השקפותיהם האישיות בעיסוקם. חובתנו לעמיתים היא לענייניות, למקצועיות וליושרה".

כידוע אי אפשר לומר למעסיק שיעסיק את העובד והמעסיק יכול לפטר עובד ,יחד עם זאת צריך סיבה מוצדקת לפיטורים שקשורים לעבודה. בית השקעות אקסלנס מנסים לומר שיש קשר בין דעות מעוז לבין העיסוק בהשקעות.

לדעתי אין שום קשר בין הדעות לבין העיסוק בהשקעות והפיטורים ייפסלו ע"י כל בית דין לעבודה. יש דעה אחרת של עו"ד בדיני עבודה שהפיטורים כשרים כי מעוז פגע בחברה מול בנק לאומי ופגע בלקוחות החברה.  

עד היום מעוז הביע את דעותיו הרבה פעמים לאורך שנים , ועד כה לא פוטר מעבודתו או הוזהר לא לדבר בתקשורת או באקדמיה, אז למה הפעם החליטו מנהלי אקסלנס שהוא שבר את הכלים ומפוטר? כי הוא הלך יותר מידי רחוק בהתבטאות? נראה שהתשובה ברורה.

ערכי הדמוקרטיה כמו חופש הביטוי והשיויון בפני החוק כנראה מתגמדים אצל אותם מנהלי אקסלנס לנוכח חשש פגיעה של חופש המעסיק (ולא חופש העיסוק). מה אמרו ח"כ שלי יחימוביץ' ומירי רגב על כך?

אני מניח מעוז יחליט להגיש צו מניעה על הפיטורים או תביעה על הפיטורים או כל הסדר אחר,בנוסף שלא היה כל שימוע לפיטורים אלא שיחת בירור. מעוז זכאי לקבל הודעת מוקדמת ופיצויי פיטורים, בנוסף לכל התנאים הכתובים בחוזה העבודה.

מעוז פוטר ע"י הודעה בע"פ ע"י מנכ"ל אקסלנס. אפילו לא הודעה בכתב.פוטר כאחד העובדים הזוטרים,למרות חשיבות תפקידו וזמן תפקידו 11 שנה באקסלנס. טוב שלא פיטרו אותו דרך התקשורת (זה מה שנמסר בתחילה ,שהוא לא ידבר יותר בתקשורת במסגרת תפקידו)

קבלת החלטות של בית השקעות אקסלנס הייתה מהירה.חיכו רק מספר שעות אם בכלל עד שהודיעו על פיטורין. אפשר היה לחכות עוד יום-יומיים ובינתיים לשלוח אותו לחופשה ללא תשלום\עם תשלום ולקבל החלטה בשיקול דעת ולא בלחץ ואמפוליסיביות. החלטה כזו משדרת קבלת החלטות טובה יותר בהשקעות ללקוחות החברה, מאשר דברי מעוז?

אם מעוז לא יחזור לתפקידו באקסלנס בית השקעות, מענין מי כן יקבל אותו לעבודה ,אם בכלל בתקופה הקרובה-בית השקעות מתחרה, חברת ביטוח, בנק או חברות ציבוריות אחרות 

ד"ר חילונים שמאלנים באקדמיה (בעיקר מאוניברסיטת בן גוריון) בשם "חופש אקדמי" אומרים דברים נגד המדינה ונגד האקדמיה עצמה (כיבוש, וחרם אקדמי על ישראל) והם לא מפוטרים מתפקידם,כולל שהוכח שהם מלמדים דעות מסוימות בלבד ולא את מגוון הדעות.

מה זה קשור לשוק העבודה? עובד יסתום את הפה ולא יאמר דבר שמא יפוטר מעבודתו או לא יקבל קידום, למרות שאין קשר בין הבעת דעות לעיסוק ולדרישות התפקיד.

בנוסף אם מעוז העיראקי בתפקידו הבכיר פוטר מעבודתו עקב דעותיו והבעת דעותיו בציבור , מה יגידו חרדי ערבי ואתיופי ונכים ובעלי מוגבלות שמופלים בשוק העבודה? וכל שכן שהם נמצאים בתפקיד זוטר.    

אם מנהלים חילונים לבנים מפטרים עובדים על סמך דעות ,אז למה שיקבלו לעבודה עובד חרדי וערבי ואתיופי על סמך דעותיו, כאשר אותם מנהלים חילונים לבנים חושבים שהם יודעים מה דעותיו? אני לא מתקבל לעבודה עקב  דעותיי (בנוסף למה שאני כותב בבלוג).

זה הסיבה שרוב המוחלט של עסקים חילונים לא מקבלים עובדים חרדים ערבים ואתיופיים לעבודה. למרות שהסיבה הזאת ברורה והיא לא נובעת משיקולים מקצועיים רלבנטים, אין כל מניעה בחוק בהוכחת התביעה המשפטית בבית דין לעבודה או פיקוח חוקי לקנס מנהלי או אישום פלילי על כך לאותם מעסיקים. למה? הלבנים שולטים וקובעים! למישהו\מישהי  יש סיבה אחרת?

הפיטורים של מעוז המזרחי ע"י הלבנים מאקסלנס נובעים מחשש שהחילונים הלבנים ששמו אצלם את הכסף, יוציאו את הכסף מבית השקעות ,עקב בדברים שהושמעו ע"י עובד בכיר באקסלנס. יחד עם זאת, הם שכחו שגם לשחורים יש כסף ודעה והם יוציאו את הכסף מאצלם וכבר נפתחה קבוצה בפייסבוק נגד סתימת הפיות של אקסלנס ועצומה להוצאת הכספים מבית השקעות לבית השקעות אחר או חברת ביטוח.

למרות שמעוז גרם לחשיפה תקשורתית ופרסומית לבית השקעות אקסלנס לאורך שנים ,הוא מפוטר מאותה סיבה של חשיפה תקשורתית. מחזיר אותנו למשפט הוותיק "הכושי(השחור) עשה את שלו, הכושי (השחור) יכול ללכת".

כמובן שלא היה דיון כלשהו האם הדברים נכונים או לא נכונים, וזה מביע עמדה ברורה-מה ששולט זה בעל המאה והכסף ולא בעל החכמה והתפקיד. זה מה שאמרו הקשת המזרחית

2 תגובות: