יום שבת, 13 בספטמבר 2014

התימני הדתי המיחזור הפחיות שבת וחגים והכלב,מה הקשר מאחורי זה?

התימני הדתי המיחזור הפחיות והחגים והכלב,מה הקשר מאחורי זה?
בשכונתנו ברחוב שלמה המלך בקרית אונו,גר תימני דתי שעבד בעיריה לשעבר וכעת פנסיונר. הוא כנראה לא מסתפק בפנסיה מהעיריה או מהמשכורת של אשתו, (הילדים כבר לא בבית) והוא צריך עוד פרנסה (רוצה לעזור לילדים?), או עוד עיסוק למי שלא עובד בעבודה מסודרת כמו כל הפנסיונרים העניים.
אז לקח לו כמה חודשים\שנים מהפרישה,עד הוא מצא עיסוק במיחזור עם קצת כסף, לאסוף פחיות ובקבוקים משקה ובירה ולהרוויח 25אג' אז,והיום 30 אג לפחית, ובקבוק בירה 1.20 ש"ח.
מתי הוא אוסף? הוא אוסף בזמן מאד אטרקטיבי שכמעט אף אחד ואחת לא רואה אותו ,בלילה בד"כ ב4-5 בבוקר ולפני כן. מאיפה אני יודע? מכיוון שאני קם לתפילה והולך לבית הכנסת בבוקר בימי חול ושבת ואני רואה אותו עם שקיות הפחיות.
הוא אוסף כל השנה, בחורף שיורד גשם וקר ובקיץ שחם ומזיע.יתכן שיש כמה לילות שהוא מוותר ולא אוסף.השאלה היא מתי הוא ישן?האם רק אחרי האיסוף וביום, או שגם לפני כן בלילה ואז הוא מתעורר ועושה השלמת שינה ביום.
למה דווקא בלילה ולא ביום? כי הוא כנראה מתבייש,שיראו אותו אוסף, או שנראה שבלילה יש הרבה פחיות לא נאספות ביום  מצד נוער שחוזר בלילה מבילוי \חנויות שסוגרות בלילה, או שרוצה לעשות ספורט בלילה ולא ביום, ועוד אפשרויות.
איך הוא אוסף? ברגל ,אני מעריך שלוקח לו שעה-שעתיים לאסוף לפחות. הוא גם עושה ספורט של הליכה וריצה בהתאם. לפעמים הוא נראה שהוא רץ עם השקיות (ולכן השקיות הם ניילון חזק ולא חלש,שלא ייקרעו ויחזיקו את מלאי הפחיות)
מה הקשר לכלב? לא,הכלב לא מריח פחיות ונובח לו...בינתיים,וזה גם לא למטרה של שמירה,הוא לא כלב תקיפה. לפעמים הוא הולך עם הכלב עם רצועה (הכלב לא משוחרר)בכמה הזדמנויות. למה רוב הזמן הוא הולך לבד ולא עם כלב? אפשר רק לנחש...מסתבר שהכלב אינו שלו אישית, או שלא צריך להוציא אותו בלילה החוצה.
כמה הוא כבר אוסף? יחסית הרבה לאוסף ממוצע,לעיתים שקית אחת (20-30)ובד"כ 2 שקיות מלאות(30-50 במקסימום), בסכום של 10-15 ש"ח בלבד. מבחינת כסף וזמן זה לא שווה את ההשקעה. אני הייתי משקיע שעת מחזור ב30 ש"ח לשעה לפחות.
מה הוא לובש שהוא אוסף?  הוא לבוש חלקית...חולצה טישירט או גופיה, ומכנסים קצרים בירכיים או עד הברכים. אין מכנסיים ארוכים ולא חולצה ארוכה. מצטער אבל גם ככה לא הולך דתי ברחוב ברשות הרבים,גם לא בלילה וגם שלא רואים אותך הרבים.  
 מה קשור לשבת וחגים? אז מתברר שהתימני הדתי אוסף גם בשבת וחג. מבחינת הדת היהודית אסור בשבת וביום טוב לאסוף פחיות. למה? יש איסור מוקצה ,שאסור להרים פחיות בשבת ברחוב. יש איסור טלטול ברשות הרבים והגם הכנסה מרשות הרבים לביתו ללא עירוב. ויש איסור לרוץ בשבת ויש איסור להתאמץ ולעשות מלאכה, מלבד הצער של חוסר שינה בלילה.
לא רק בשבת הוא אוסף (שלאחריו הוא הולך לתפילת שחרית בשעה 7-7 וחצי לתפילה), אלא גם בחגים כמו פסח וסוכות ושבועות(למרות שיש תיקון לימוד כל הלילה), וגם בראש השנה!! יש רק יום אחד שכנראה הוא לא אוסף והוא יום כיפור. למה? כי יש הרבה בני נוער ביום כיפור בלילה בכל הרחובות הראשיים שהוא אוסף ורואים אותו... או מצד שאין פחיות בערב כיפור ואין מה לאסוף.
מה הקשר לדתי? אז אותו תימני דתי ,למי שלא הבין, לא דתי בכלל. הוא רק שם כיפה קטנה סרוגה על הראש.כמו חילוני ששם כיפה באירועים.כיום הוא כבר לא שם כיפה, הוא כבר גילה את פרצופו, ומדוע גם ילדיו לא דתיים למרות שלמדו בבית ספר דתי לאומי.

סיכום חשוב- רציתי לומר לו לפני ראש השנה וכיפור באחת השנים לפני מספר שנים , שיתפלל שה' יצליח את דרכו  השנה באיסוף פחיות. שאני רואה אותו אני לא מדבר איתו מטוב ועד רע,פשוט מתעלם. מה קורה שהוא רואה אותי וזה קורה הרבה פעמים? כלום, ממשיך כהרגלו לחפש בפחים ובזבל ,אם יש איזה פחית או בקבוק נשכח. הוא מזכיר לי כל פעם את הסוס שהולך בשוק  חנויות מלאות סחורה,ומה שמענין אותו זה רק חתיכת קש...

תגובה 1: