יום שני, 15 בספטמבר 2014

דמי ניהול גבוהים בקרנות הפנסיה לא פעילות , מה אפשר לעשות?

דמי ניהול גבוהים בקרנות הפנסיה לא פעילות , מה אפשר לעשות?

בהמשך לכתבה בגלובס  עושק הפנסיה: העמיתים קפואים, המחירים במקסימום לגבי דמי ניהול. יש חוסכים בקרנות הפנסיה לאורך שנים רבות,כאשר הם הופכים לגמלאים ומקבלים קצבה מקרנות הפנסיה,הם כבר לא זוכים להנחות בדמי ניהול, ומשלמים לקרנות הפנסיה את מקסימום דמי ניהול שמותר לגביה.

ויש חוסכים בקרנות הפנסיה שקרן הפנסיה שלהם הופכת להיות מוקפאת,כלומר יש חסכון מנוהל לפי מסלול השקעה שנבחר,אולם אין ביטוח:לא חיים ולא שארים ולא אכ"ע,והם משלמים את דמי ניהול המקסימלים חצי אחוז לשנה.סכום השנתי של דמי ניהול מתחלק מידי חודש, כ4 מאיות בחודש.

קרן פנסיה הפכה להיות לא פעילה ומוקפאת כי החוסך לא המשיך את ההפקדות החודשיות לקרן פנסיה.מובא בכתבה שיש כיום מיליון וחצי קרנות פנסיה מוקפאות של חוסכים,שיתכן מאד שלחוסך אחד יש מספר קרנות פנסיה מוקפאות. לעומת פחות מ2 מיליון קרנות פנסיה פעילות.יש גידול בקרן פנסיה מוקפאת לעומת קרן פנסיה פעילה.והמצב ימשיך ויחמיר בעתיד אם לא יהיה שינוי כלשהו עם פחות קרנות פנסיה פעילות ויותר ויותר קרנות לא פעילות ומוקפאות.

מדוע יש כ"כ הרבה קרנות פנסיה מוקפאות של חוסכים ?

1.עובד שקיבל קרן פנסיה ממקום העבודה\עצמאי שפתח קרן פנסיה ,אך הוא הפסיק לעבוד ולא המשיך להפריש ולתת הפקדות כסף באופן עצמאי מידי חודש, עד שעבר זמן הריסק (שמשמעותו שעדין יש ביטוח למרות שאין הפרשות כספיות)של מספר חודשים בד"כ 5-6 ,ואי אפשר יותר להפריש ולהפקיד כסף לקרן פנסיה. בוד בחברה אחרת שהמשיכה.

2.עובד שעבר ממקום עבודה אחת למקום עבודה אחרת,ובמקום העבודה החדש לא המשיכו לו את הפנסיה מהמעסיק הקודם ,אלא פתחו לו קרן פנסיה חדשה,והוא לא המשיך להפריש ולתת הפקדות כסף באופן עצמאי מידי חודש לקרן הקודמת.

למה פותחים במקום עבודה חדש קרן פנסיה חדשה לעובד ולא ממשיכים הישנה? חוסר ידע ומודעות של העובד בזכויות שלו.לסוכן הביטוח של החברה החדשה יש אינטרס ברור לפתוח קרן פנסיה חדשה ולא להמשיך הקודם.המעסיק\המנהל לא מודע לזכויות העובד שיכול להמשיך הישן אלא צריך לפתוח קרן פנסיה חדשה.יתכן שדמי ניהול ושאר התנאים (כמו תשואות וביטוח) של קרן הפנסיה של מקום העבודה החדש טובים יותר מהקודמת וזה לטובת העובד  

3.המעסיק פתח קרן פנסיה לעובד, אך למעשה לא העביר כלל כספים לקרן פנסיה, יתכן כבר בתחילה ויתכן בהמשך-לא מדובר שהעביר הפקדות חודש כן וחודש לא שאז קרן הפניסה פעילה- עד שהקרן הפכה להיות מוקפאת. כמובן שקרן פנסיה מדווחת לעובד לגבי קרן פנסיה שהמעסיק לא הפריש כסף,אבל כנראה העובד לא מעונין לריב\להתווכח עם המעסיק שלו עבור קרן פנסיה וחושש יותר מפיטורים,או שלא כלל לא מבין מה הזכויות שלו ולמה קרן הפנסיה שולחת לו מכתבים,או שלהעובד כלל לא קורא את מכתבי קרן הפנסיה אלא זורק לפח\מקום שכוח בבית.

לפי צו הרחבה\החוק,מעסיק צריך לתת לעובד קרן פנסיה אחרי חצי שנה אם לעובד אין קרן פנסיה כל או קרן פנסיה לא פעילה. אם לעובד יש קרן פנסיה פעילה הוא מקבל פנסיה כבר מהחודש ה4 רטרואקטיבי מהחודש הראשון.ויש חברות שנותנות לעובד כבר מהחודש הראשון אם יש לו קרן פנסיה פעילה.

כך שעובד שלא המשיך את קרן הפנסיה שלו והפך אותה ללא פעילה בעצם הפסיד חצי שנה פנסיה. גם אם מדובר בשכר מינימום של 4000 ש"ח ,והמעסיק  מפריש 10% מהשכר, מדובר ב400 ש"ח כל חודש כפול 6 חודשים,כך שמדובר ב2400 ש"ח. אם מדובר במשכורת גבוהה ההפסד הוא הרבה יותר גדול! וזה לצערי העובדים לא עושים חשבון. הפנסיה דומה להעלאה ותוספת במשכורת.

לגבי דמי ניהול מקסימלים של חצי אחוז – יש לציין כמו שמובא בכתבות קודמות בגלובס ובדהמרקר שיש הרבה מאד עובדים שיש להם דמי ניהול מקסימליים גם בקרן פעילה: חצי אחוז שנתי מהצבירה, ו6% אחוז חודשי מההפקדות הכספיות החודשיות. כך שגם בקרן הפנסיה לא פעילה ומוקפאת הוא משלם דמי ניהול זהים של חצי אחוז.

בממוצע העובדים בקרן פנסיה משלמים 0.3% שנתי ו4% חודשי. כך שאם הפנסיה הופכת להיות לא פעילה,קרן הפנסיה עצמה גובה את דמי ניהול המקסמיליים והוא משלם יותר עד 0.1%-0.3% וזה הרבה כסף בהתאם ליתרה בקרן.

למי שמעלים לו את דמי הניהול למקסימום של חצי אחוז שנתי למרות ששלם פחות,לי לא כ"כ ברור למה זה כך. הרי העובד חתם שנכנס לקרן פנסיה על דמי ניהול נמוכים שהם פחות מחצי אחוז שנתי,אז למה שהוא לא פעיל ,דמי ניהול הופכים להיות מקסימליים?האם דמי ניהול מוסכמים קבועים ולא מקסימליים תקפים רק לקרן פנסיה פעילה לפי קרנות הפנסיה?

צריך לזכור שהעובדה שנקבעו דמי ניהול מקסמיליים זה לא אומר שצריך גם לגבות דמי ניהול מקסמילים כמו שעושים בכלל ביטוח.צריך לגבות פחות דמי ניהול מהמקסימום. המקסמילי נועד לתת תקרה כלשהי, כי אם דמי ניהול המקסמיליים היו פחות 0.4% שנתי ,אז היו מורידים יותר את דמי הניהול ל0.2%-0.3% ,במקום לגבות דמי ניהול של 0.4% במקום 0.5%.

צריך לזכור שמדובר בלקוחות שבויים בקרן לא פעילה  שיש להם חסכון בקרן פנסיה ולא ביטוח ,כך שקרן הפנסיה יכולה לגבות כרצונה ותמיד דמי הניהול הם מקסימלים של חצי אחוז,לא פחות! ואין כל כח בחוסך לשנות זאת,מלבד הממונה על הביטוח.

מה הפתרונות שאני מציע להורדת דמי ניהול\מניעת המשך וגידול של קרנות פנסיה לא פעילות וגידול בקרנות פנסיה פעילות?

1.דמי ניהול-באחריות הממונה על הביטוח והפיננסים במשרד האוצר- יש לתקן דמי ניהול אחידים גם לקרן פנסיה לא פעילה, כמו 0.3% כמו הממוצע. או לחילופין רק לגבות 0.1% מעל לדמי ניהול הקיימים.

2.יש לאפשר ניוד הכסף בקרן הפנסיה המוקפאת לקרן פנסיה פעילה קיימת של החוסך עם תנאים טובים יותר, עם אפשרות התנאים של הפנסיה הקודמת ,כיום זה לא אפשרי.

3.בנוסף אפשר לצאת בקמפיין לעובדים לחדש את קרן הפנסיה המוקפאת הלא פעילה (צריך הצהרת בריאות,רק למי שמצב הבריאות לא השתנה),או לאחד מספר קרנות פנסיה לא פעילות לקרן פנסיה פעילה\לא פעילה אחת,בפרט שלא עברו מספר שנים בין קרנות הפנסיה ומדובר בפנסיה מ2008 ומעלה בהתאם לצו הרחבה על הפנסיה,מה שמאפשר ניהול פנסיה טוב יותר וגם תנאים טובים יותר.

4.יש לתת הוראה לסוכני ביטוח ולמעסיקים, שאם יש קרן פנסיה פעילה של עובד ממקום עבודה קודם  אסור להם לפתוח קרן פנסיה חדשה עם תנאים פחות טובים, אלא להמשיך את קרן הפנסיה הקודמת. ואם הם מציעים תנאים טובים יותר בקרן פנסיה, הם חייבים לכתוב בהתאם מסמך הנמקה מדוע(כמו שעושים בהשוואה בין 2 ביטוחים ב2 חברות ביטוח) , וכן יש לעשות ניוד של קרן הפנסיה הישנה לתוך החדשה שנפתחת.

5.יש לתת הוראה שכל עובד שעוזב את מקום העבודה עם קרן פנסיה חייב להיפגש עם סוכן ביטוח שמטפל בקרן הפנסיה של המעסיק ,על מנת שיסביר לו את זכויותיו ,וכולל שגם ימשיך את קרן הפנסיה.

6.יש לתת הוראה לחברות הביטוח שישדלו יותר למנוע מלהקפיא קרן פנסיה ולא יסתפקו רק בשליחת מכתב,אלא גם יתקשרו למבוטח בקרן פנסיה,על מנת להזכיר לו לחדש ההפקדות הכספיות .כיום חברות הביטוח לא עושות מאמץ כלשהו מעבר למכתב בודד לאחר מספר חודשים  שלא יתקבלו הפקדות ,ועד שהמבוטח מטפל ומפריש כסף לקרן דרך חברת הביטוח,הקרן פנסיה הופכת להיות לא פעילה ומוקפאת.  

מאידך יאמרו המתנגדים, הרי קופות הגמל שלמו בעבר 2% שנתי ללא דמי ניהול חודשיים על הפקדות,עד שהורד ל1% דמי ניהול שנתי שהוא גם חסכון ארוך טווח, ואילו קרן פנסיה לא פעילה שהוא חסכון ארוך טווח הוא רק חצי אחוז שנתי! חצי אחוז פחות מהמקסימום בגמל,שקרן פנסיה עדיפה על קופת גמל בכמה פרמטרים.

בנוסף, דמי ניהול גם נגזרים מהתשואות השנתיות.ככל שהתשואות השנתיות יהיו יותר גבוהות,כך החוסכים בקרן הפנסיה יסכימו לשלם יותר דמי ניהול גם חצי אחוז מקסימלי, כי בסך הכל יש להם יותר כסף בקרן. מה זה תשואה גבוהה? 11-14% לפחות .

ובהתאם כאשר התשואות נמוכות 5% ומטה כמו ב2008 ,דמי ניהול גם צריכים לרדת בהתאם! ולא להיות מקסימלים. מה שלא נעשה עד היום גם בתחום קופות וקרנות השתלמות.

תגובה 1: