יום שני, 6 ביוני 2011

למה נהוג לאכול מאכלי חלב וגבינה בחג שבועות ?


למה נהוג לאכול  מאכלי חלב וגבינה בחג שבועות ?
1.      לאחר מתן תורה  ו-10 הדברות, ישראל לא היו יכולים לאכול בשר כי יש איסור אבר מן החי ויש איסור שחיטה ולא נחירה וצריך להכשיר כלי לשחיטה וגם כלי כשר (לא מובלע באיסור) ואי אפשר לעשות כלי ביום טוב . בנוסף היו צריכים להכשיר את הכלים מהאיסורים שהיו בלועים מתוכם שעכשיו נצטווי בהם . לפני מתן תורה זה היה מותר עכשיו אסור. ולכן אכלו מאכל חלבי . ויש שאלה מאין היה להם חלב כי בחג ביום טוב אי אפשר לחלוב  וגם לא לגבן ,אם כן מאין היה להם חלב וגבינה ?
2.      יש שס"ה מצוות לא תעשה,ובשנת שמש יש שס"ה ימים.  מצות לא תעשה אחת כנגד כל יום. מצות לא תעשה בחד השבועות היא לא תבשל גדי בחלב אימו, זה החלק השני במשפט. החלק הראשון נאמר ראשית ביכורי אדמתך תביא בית ה' אלהיך. שהביכורים מתחילים משבועות והלאה. וזה הסמיכות.
3.      חלב גמטריא 40 (ח-8 +ל-30+ב-2 =40) כנגד 40 יום שהיה משה בהר בקבלת התורה בפעם ה-1 וגם בקבלת הלוחות השניות וגם בתפילה לאחר חטא העגל.  בנוסף חלב נמשלה  לתורה ,כמו שכתוב דבש וחלב תחת לשונך ,אולם לא רק חלב היא גמטריא 40.
4.      כתוב בפרשת החג  במדבר  "וביום הביכורים בהקריבכם מנחה חדשה לב' בשבועותיכם. ר"ת חדשה לה' בשבועיתכם - חלב
5.      גבינה מלשון גבנונים וגבנת. הר הכרמל והר תבור לא זכו  שהתורה תתקבל עליהם (וכונו בתהילים הרים גבנונים –למה תרצדון הרים גבנונים) כי הם גאוותנים ויהירים כי הם גבוהים ולא נמוכים לעומת סיני שהיה נמוך וענו (בניגוד לכמה כותבים שכתבו שהר גבנונים זה הר סיני), וכל מי שהוא מתנשא הוא בעל מום ולא שלם.ולומדים זאת מהפסוק הנ"ל ממומי הכהן שגבן זה בעל מום.
6.      בתיה העלתה את משה מאגם בים סוף ב-ו' בסיוון לפי דעה אחת (לפי דעה שניה בכא' בניסן) שבתיה חיפשה מינקת מהעבריות וקבלה את יוכבד אם הילד להניק חלב למשה..
7.      חלב שתינוק יונק חשוב לו יותר מכל מאכלי מלכים. וכך ראוי שתהיה התורה על לומדיה עריבה וטעימה מכל מעדני עולם.
8.      כשם חלב הוא מזון קיומי לתינוק (כמו שאמרו חז"ל שתינוק מסוכן לענין חלב) ,כך גם התורה קיומית ללומדיה .
9.      חלב- חית למד בית  מילוי האותיות היא תמידית לומר שיש חיוב וצריך ללמוד תורה בתמידות כל היום וכל הלילה ללא הפסק .
10. התורה מתחילה בבית ומסתיימת בלמד-לב, וכן יש חית חלוקות: כשר ופסול, טמא וטהור, חייב וזכאי, אסור ומותר.
11. גם יש  ח-לב ,8 לבבות. מליבו, מלב חבירו, מלב רבו, ומלב תלמידו ,חלק הנגלה וחלק הנסתר הרי 8.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה