יום ראשון, 5 ביוני 2011

האם בחור או בחורה דתיים יכולים להשתתף בקבוצות ספורט ?


האם בחור או בחורה דתיים  יכולים להשתתף  בקבוצות ספורט ?
בשנות נעוריי כבחור דתי השתתפתי בקבוצות ספורט בעיקר במשחק כדורסל.

ראשית נבהיר שהרמב"ם כתב במשנה תורה בחלק המדע בהלכות דעות  שאדם צריך לעשות התעמלות מידי יום  וזה טוב לבריאות. ולכן הדת היהודית לא מתנגדת לעשות התעמלות וספורט  גם בקבוצה.

יחד עם זאת, האדם צריך לשמור על פרופורציה של אימון ושל התעמלות. אימון שעה- חצי שעה ביום זה סביר כדי לשמור על הבריאות ולא מעבר לכך.בעיקר זה לימוד תורה וקיום מצוות וגמילות חסדים וקיום הבית היהודי ,הספורט וההתעמלות הם בגדר טפל ולא בגדר עיקר. ולכן בקבוצות וענפי ספורט שחייבים ומחייבים בשעות אימון רבות מידי יום ,אדם דתי לא יכול להשתתף.

אדם שמתפרנס מקבוצת ספורט כלומר מקבל כסף תמורת התחרות ואימון , יתכן שיהיה מותר כי מדובר גם בפרנסה ולא רק בבריאות , ולכן אפשר להתאמן ולהתחרות כמה שעות מידי יום מלבד שבת וחג.

אדם דתי לא יכול להתאמן ולשחק בשבת וחג. כי יש בשבת אסור התעמלות כלשהי . בשבת אסור לפסוע פסיעה גסה, ואסור לרוץ. אסור לגרום חבורה וחבלה לשני וגם לא לעצמך שיכול להיגרם באמצע משחק כדור או באומנויות לחימה. מלבד שאווירת השבת היא מנוחה ולא יגיעה. מלבד זאת  יש איסורים נוספים כמו נגיעה במוקצה. 

במשחקי כדור- אי אפשר לכדרר בכדור או לבעוט בכדור גם על מגרש שהוא לא חול אלא פרקט או בטון וכיוצא. גם כאשר מדובר בפרנסה ובקבוצה והאדם מחויב ע"י המקום להתאמן ולשחק בשבת וחג הוא חייב לסרב ואין כל היתר בדבר אין הבדל אם מדובר ביהודים או אם מדובר בגויים.

מלבד חילול השם שיש בדבר.ולא קידוש השם. חילול השם מוגדר כל מעשה שלא נכון לעשותו וכל שכן שהוא לא תעשה מהתורה וכל שכן כאשר הוא נעשה ברבים בפרסום מאשר ביחיד בצנעא. לא מדובר כאן על לאומיות שיראו שיש יהודי או יהודיה שנצחו והגיעו לשלבים מתקדמים בתחרות ,זה לא קידוש השם.

מלבד זאת יש להיזהר שבגדי גבר לא יהיו על אישה ,ובגד אישה לא יהיו על גבר.יש לשמור על צניעות. לא רק האישה מצווה על צניעות גם הגבר. גם כאשר מתעמלים ומשחקים יש לשמור על כללים אילו. האיסור הוא לא רק על אישה ואיש גדולים אלא גם על קטנים ובכך ההורים חייבים במצוות חינוך.

במה זה מתבטא ? האישה וגם הגבר יהיו לבושים בצניעות. גבר לא יכול לחשוף את החזה והבטן בחלקו העליון כמו הנהוג באומנויות לחימה , גם רצוי שילבש חולצה קצרה כמו טי-שירט ולא רק גופיה. וכמובן לא ילבש מכנסים קצרות בירכיים בלבד אלא לפחות עד הברכיים.

אישה צריכה להקפיד לכסות את ידיה עד לאחר המרפק לפחות , וגם לפחות לכסות בבגד מאחרי הברכיים ולמטה , והשאר יכסה גרביים ארוכות עם עובי מסוים ולא בצבע העור. וכמובן בנוסף שלא תלבש מכנסיים אלא חצאית או שמלה.כאשר אישה לובשת מכנסיים היא עוברת בלא יהיה כלי גבר על אישה.  ולכן אין היתר לאישה ללבוש מכנסיים במשחקי כדור למרות שהמכנסיים רחב ועובר את הברכיים. 

אין היתר שהאישה תלבש רק בגד גוף כמו בהתעמלות מכשירים. ומלבד זאת אין היתר לאישה שגברים יראו אותה בלבוש זה (ולכן אישה שהולכת לחוף ים נפרד, אולם יש מציל גבר בחוף ,האישה צריכה ללכת עם שמלה ארוכה גם בים וגם בחוף, ולא יכולה ללכת בבגד גוף או בבגד ים) , רק אם יש רק נשים שצופות ומסתכלות בה. וכל שכן שיש צילום וכל שכן שזה מועבר ברשתות הטלוויזיה והאינטרנט.

כתבתי זאת לאור הפרסום שיש אישה דתית מזרם הדתי לאומי מארץ ישראל שמשחקת כדורסל במכללה בארה"ב וקבעו משחק חשוב בשבת והבת "קבלה היתר מיוחד" לשחק בנוסף רצו לצרף אותה לנבחרת ישראל ותשחק באירופה, אולם באירופה מותר לשחק רק בגופייה כולל נשים וכמובן גם ללא כיסוי ראש כלשהו. והבחורה משחקת רק בחולצה קצרה עד המרפק, בארה"ב מאפשרים זאת כי יש חופש דת ,באירופה לא.

 כאן אני מדבר על בחורה רווקה שהיא הולכת בפירוע ראש ללא כיסוי ראש,אולם אישה נשואה חייבת ללכת בכיסוי ראש גם בזמן התעמלות וגם במשחק.

היה בחור דתי שבא מארה"ב (שנקרא ג'ורדן היהודי ,ממש לא ) ושחק כמה שנים בכדורסל הישראלי עם כיפה קטנה .לגבר דתי אין אפשרות לשחק  כי לא מאפשרים לו גם בארה"ב וכל שכן באירופה וגם בישראל לא לשחק בכיסוי ראש כלשהו גם כיפה שאחוזה בסיכות בטענה שהסיכות יכולות להזיק לשני (אני לא יודע אם אדם ידביק כיסוי ראש לראשו ללא סיכות או יקשור את הכיפה כמו שתופסים משקפיים ,האם הדבר יהיה מותר).

האדם הדתי לא יכול ללכת ללא כיסוי ראש.כיסוי ראש הוא מעיד על יהדותו של האדם והוא מבחינת סמל ,והאדם הדתי שמוריד את הכיפה- הסמל מעיד על עצמו בפני רבים שהוא אינו דתי ,או יותר נכון שהדת היהודית היא כיסא נוח והפרנסה או המשחק והתחרות יותר חשובים. גם אם מאפשרים לשחק עם כיפה קטנה,  לכיפה יש שעור,והכיפה הקטנה היא לא שעור מספק לכיפה וכאילו אין כיסוי ראש.

מלבד זאת מה קורה כאשר כיסוי הראש נופל באמצע המשחק ? הגבר חייב להרימו. המשחק לא ייעצר עקב כך אלא יימשך , וכך ייגרם נזק לו ולקבוצתו.  מלבד שיהיה עליו לחץ מצד המאמן או חבריו לקבוצה החילונית שהוא חבר בה (בקבוצה דתית אין בעיה כי כולם כך)  להוריד את הכיפה , על מנת לא להפריע למהלך התקין של המשחק.

אני שחקתי כדורסל מכיתה ה' עד יא' בקבוצת כדורסל בקרית אונו. בתחילה זה היה אליצור (התאחדות ספורט דתית ולכן לא היו משחקים בשבת וחג וגם לא אימונים) ולאחר מכן עד לפני כמה שנים וגם כיום (כיום בבוגרים ובנוער יש איחוד עם גני תקווה) היה עירוני קריית אונו ואז היו אימונים בשבת וחג וגם משחקים.

אני מעולם לא התאמנתי ולא שחקתי בשבת וחג. יתכן שקבוצת הספורט בקשה שלא יהיו לקבוצה שלי משחקים בשבת מצד המתחרה בבית שלהם וגם לא קבעו משחקים בשבת בקריית אונו ,כי ידעו שאני לא אשחק. בעיקר בקבוצות בכיתה י'-יא.

שחקתי עם כיפה עם סיכות בכל המשחקים. שהייתי בגיל 11-12 בתחילה הכיפה הייתה נופלת וקבלתי צעקות מהמאמן להסיר את הכיפה או לצאת החוצה. בכמה משחקים שחקתי בגילוי ראש, אולם בשאר המשחקים שחקתי רק עם כיפה בכיסוי ראש. ואמרתי למאמן אם אתה רוצה להוציא אותי מהמשחק , אתה מוזמן להוציא. גם לאחר מכן  בשנות חטיבת הביניים והתיכון ששחקתי עם כיסוי ראש ,הופעל עלי לחץ מצד המאמנים לא לשחק עם כיסוי ראש, כמובן שסירבתי בתוקף ולא שמעתי להם.

רוב כולו של האימון או המשחק הכיפה הייתה במקומה ולא נפלה , אולם כמובן שהיו מקרים רבים במשך השנים שהכיפה הייתה נופלת עקב ריבאונדים או מכות ודחיפות שיש במשחק , החלק הקל שעשו עלי עבירה והיה עונשים או כדור מהצד, ולא היה כל בעיה. אולם יתכן שהיריב לקח את הכדור ויצא להתקפה ואני נשארתי מאחור עקב הרמת הכיפה וחבישת הכיפה עם הסיכות.

הייתה בדיחה שבחור חילוני היה עושה תספורת והיה מגלח את הצדדים ומשאיר את האמצע, היו אומרים לו שלא משחקים עם כיפה (של שער). 

כאשר מדובר באומנות לחימה ובעיקר בתחרות , יש להיזהר לא לגרום נזק גופני ליריב. ע"פ רוב אי אפשר להיזהר בכך ,ולהיפך מנצחים רק כאשר גורמים נזק גופני ליריב. מטרת האימון היא להיות בריא ולהתעמל ,ולא כדי להזיק לשני. מותר להתאמן עם השני שאיתך בקבוצה אך לא לגרום לו נזק גופני כלשהו.יחד עם זאת יש פגיעות גופניות מותרות והן חלק מהאימון וזה צריך בירור עם המאמן והמאסטר ורופא מה מותר ומה לא וכל שכן מסוכן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה