יום ראשון, 29 במאי 2011

מכתב מקדים לקורות החיים


בארה"ב נהוג לצרף מכתב קצר מקדים לקורות החיים. בארץ זה לא כ"כ נהוג , ואפשר לנצל זאת כבידול לעומת המועמדים האחרים. יש דעה שאומרת שמכיוון שלמעסיק או רכזת כ"א והשמה יש מאות ואלפי קורות חיים מידי יום, אין להם זמן לקרוא גם מכתב מקדים רבים בנוסף לקורות החיים.

ולכן בודקי קורות חיים מתחלקים לשניים:אילו שקוראים את המכתב המקדים ואילו שעוברים ישר לקורות החיים וזורקים את המכתב המקדים לפח. ישנה אף אפשרות שיש סינון מקדמי וכל דפי המכתב המקדים יזרקו ויישארו רק קורות החיים ורכזת כ"א והשמה והמעסיק- המראיין לא יראו כלל מכתב מקדמי.

לכן בצירוף מכתב מקדים לקורות חיים יש אפשרות של קריאה ויש אפשרות של חוסר קריאה. אם המכתב המקדים לא יקרא - לא הפסדת, אם המכתב המקדים יקרא - הרווחת , ולכן כדאי לצרף מכתב מקדים מכל מקום.

יחד עם זאת , יש לקחת בחשבון שמכתב מקדים לא טוב ואף גרוע יכול לגרום שלא יקראו את קורות החיים שלך ,גם אם קורות החיים מתאימים לתפקיד. ולכן צריך לכתוב מכתב מקדים טוב ורלבנטי.

כמו בקורות חיים ,יש להיזהר מלשלוח מכתב מקדים כללי ולא מותאם למשרה ויש לשנות את הפרטים והניסוח בהתאם. 

רצוי שמכתב המקדים יהיה לפני קורות חיים (ולכן נקרא מקדים, לפני קורות החיים)

צרפו מכתב מקדים לכל קורות חיים ולכל משרה גם אם אתם מעבירים קורות חיים דרך החבר (בשיטת חבר מביא חבר)  או שהחבר הוא המעסיק שלך.

בלוח דרושים באינטרנט ,יש אפשרות להוסיף הערות בצירוף קורות החיים. מקום ההערות זה המקום לצרף את המכתב המקדים שלך.

במכתב המקדים אפשר ונכון לכתוב עליך בגוף ראשון, לעומת קורות חיים שכותבים את הפעולה והפועל , בנימה רגשית אישית , לעומת קורות חיים שכותבים באופן מקצועי- שכלי.
יחד עם הנימה הרגשית-אישית  ,יש להיזהר לכתוב במקצועיות ובנימוס.

במכתב מקדים אין הכוונה למשפט קצר בסגנון: שמי איל מקרית אונו, מחפש משרה בתחום הבנקאות,  ראו את קורות החיים המצורפים, אלא במספר משפטים עד רבע עמוד לערך  שכתוב בהם הדברים הבאים:
שמך ,מקום מגוריך.
הגדרת התפקיד- לאיזה משרה (ומספר משרה) בחברה הגשת מועמדות ?
הפניה- מאיפה קבלת את הצעת העבודה ? עיתון ,לוח דרושים ,כתבה, אדם בעל השפעה- עובד החברה בשיטת חבר מביא חבר או חבר או מכר של המעסיק או המנהל ועוד,
למה אתם מתאימים למשרה יותר מאחרים ?
מה אתם תוכלו לתת למקום העבודה ? (ולא מה מקום העבודה צריך לתת לך) ,לדבר על טובת המעסיק ולא על טובתך,  שישולב בנקודות מרכזיות בהשכלה וניסיון תעסוקתי רלבנטי.
מה תחומי העניין שלך במשרה ומדוע החברה הזאת מתאימה  לך ?

התשובות שתתנו במכתב המקדים יעזור לך גם לחשוב- האם התפקיד מתאים לך והאם אתם רוצים לעבוד בתפקיד זה ובחברה זו , בהתאם לבחירה שלך כמו שכתבתי בפוסט לפני ששולחים קורות חיים.

יש מספר סגנונות למכתב המקדים . אני ממליץ על סגנון מכתב מקדים שמבליט את ההתאמה לתפקיד. לדוגמא: איש מכירות- יש לי ניסיון בחברה פלונית ובחברה אלמונית ולפרט את ההצלחות בקצרה, עברתי קורסים והשתלמויות בתחום המכירות, בעל תואר אקדמי שמתקשר לחברה ולתחום, יש לי כישורי תקשורת ,ועוד . אשמח לקבוע עמך פגישה, ולתת לך להתרשם כיצד אוכל להשתלב בחברתכם.

לדוגמא המעורר והחנפן : לאורך השנים מאד רציתי לעבוד בחברתך, עקבתי אחרי פעולות החברה שהיו מוצלחות לאורך השנים באופן עקבי, את ההצלחות אני זוקף לזכותך, ולכן אני רואה בחברה מקום עבודה ברמה גבוהה שבה אוכל לתרום לחברה וללמוד בה רבות.

המכתב המקדים יכול לעורר את סקרנות המעסיק לקרוא את קורות החיים , ולסייע למעסיק להבין את מידת התאמתך לתפקיד ומה היתרונות שלך לעומת האחרים. שעונה על שאלה עיקרית ורלבנטית שרוב המראיינים הלא מקצועיים לא שואלים : מדוע את\ה מתאימים לתפקיד יותר משאר מועמדים?

כמו שכתבתי בפירוט מבנה קורות החיים,אם יש מספר משרה חובה לשלב זאת בקורות חיים ולא רק במכתב המקדים, כי יתכן שהמכתב המקדים ייזרק ולא יקרא, ומי שיקרא את קורות החיים, לא יידע על איזה משרה רלבנטית הגשת מועמדות, ויתכן שיחשבו שהגשת מועמדות למשרה אחרת שלא רלבנטית עבורך או שלמעסיק אתם פחות מתאימים לעומת מועמדים אחרים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה