יום ראשון, 29 במאי 2011

מהן חברות וכ"א השמה ואיך הן עובדות ?


מהן חברות וכ"א השמה ואיך הן עובדות ?
חברת כ"א והשמה היא חברה שמתווכת בין המעסיק לבין מחפש העבודה. היא מציעה שירותי גיוס עובדים למעסיק: עצמאי ,חברות וארגונים גדולים.

חברת השמה היא לא המעסיק של העובד בסוף תהליך ההשמה אלא המעסיק עצמו החל מהיום הראשון לעבודה. לעומת חברת כ"א שהיא המעסיק של העובד בסוף תהליך ההשמה ולא המעסיק (למרות שעיקר הרלבנטיות של חברת כ"א כמעסיק הוא רק העברת תלוש משכורת מהמעסיק לעובד).

למעסיק יש אגף של משאבי אנוש, אך לעיתים קרובות המעסיק מעדיף חברת כ"א או חברת כ"א כמיקור חוץ לגיוס עובדים משיקולים כלכליים- חברת כ"א והשמה עולה פחות כסף מאשר משאבי אנוש של החברה.פחות בזבוז זמן של סינון ובדיקת קורות חיים וראיון טלפוני ואישי (בפרט כאשר שולחים קורות חיים לא רלבנטים לדרישות התפקיד ), ורצון להתמקד בחלקי משאבי אנוש שיותר חשובים לחברה ועוד סיבות נוספות .

המעסיק בד"כ עושה מכרז בין חברות כ"א והשמה לבחירת מספר חברות כ"א והשמה.ככל שהמעסיק מגייס יותר עובדים במשך שנה,כך גדלה האטרקטיביות לחברות כ"א והשמה לזכות במכרז או בעבודה שוטפת עם המעסיק.  לאחר שהמעסיק בוחר את מספר חברות כ"א והשמה , הוא מעביר להן את פרופיל העובד- הגדרת ודרישות ותיאור התפקיד. וחברות כ"א והשמה צריכות למצוא עובדים מתאימים למעסיק.

בד"כ המעסיק בוחר במספר חברות כ"א והשמה , על מנת ליצור תחרות בריאה בין החברות וזה לטובת המעסיק. מועטים המקרים שהמעסיק בוחר בחברת כ"א והשמה אחת.  

חברות כ"א והשמה מפרסמות מודעות בלוח דרושים באינטרנט או בעיתונים ארציים או מקומיים,ואפילו במספר לוחות דרושים, וכמובן גם מפרסמות באתר האינטרנט שלה. כיום, לכל חברת כ"א והשמה יש אתר אינטרנט ודרך אתר האינטרנט יש אפשרות שליחה של קורות חיים והיצע משרות רלבנטיות.

חברות כ"א והשמה מקבלות קורות חיים ומסננות אותן לפי התאמה לתפקידים , לאו דווקא לפי התפקיד המוצע בלוח הדרושים. ומכאן היתרון של פרסום מודעה בלוח דרושים לחברות כ"א והשמה היא הגדלת היצע קורות החיים במאגר קורות חיים שלהם בעוד עובדים ומשרות רלבנטיות אחרות.

ולכן לעיתים יש גם פרסום מודעות פיקטיביות לתפקידים של חברות כ"א והשמה ,כלומר שאין ביקוש כלשהו של מעסיק מסוים למשרות אילו ,על מנת להגדיל ולגוון את מאגר קורות החיים .

כמובן שכל חברת כ"א והשמה בתחילת דרכה (בפרט שהיום יש תחרות רבה בין חברות כ"א והשמה בעיקר באזור המרכז) צריכה מאגר ראשוני של קורות חיים ומחפשי עבודה , כדי להתחיל לעבוד.

חברת כ"א והשמה יכולה להשיג קורות חיים ממועמדים דרך מודעות רלבנטיות ממעסיק בלוח דרושים רלבנטי ואו\גם דרך מודעות דרושים פיקטיבי.  

לאחר הסינון ולאחר שנמצאו מספר מועמדים מתאימים לדרישות התפקיד, רכזת כ"א והשמה בתחום או בתפקיד הספציפי יוצרת קשר עם המועמד ועושה לו ראיון טלפוני ומזמינה אותו לראיון אישי במשרדי חברת כ"א והשמה.בד"כ רכזת כ"א והשמה שעושה את הראיון הטלפוני היא גם עושה את הראיון האישי, אך למספר משרות ומועמדים יש רכזת כ"א  והשמה (בד"כ מתחילה) שתפקידה לעשות ראיון טלפוני או אף רק ליצור קשר טלפוני ולהזמין לראיון.

לאחר הראיון למועמד , רכזת כ"א והשמה שולחת את קורות החיים של המועמד למעסיק ולאגף משאבי אנוש בחברה עם סיכום ראיון והמלצות לגבי המועמד.

לעיתים רכזת כ"א שולחת למעסיק ולמשאבי אנוש בחברה קורות חיים של מועמד שעבר כבר ראיון לפני תקופת זמן ולא עכשיו , יחד עם מועמדים נוספים שעברו ראיון אישי עכשיו.

משאבי אנוש של החברה בוחרות בין המועמדים ,מתקשרות טלפונית אליהם, ומזמינות אותם לראיון אצל המעסיק. לא כל קורות חיים שנשלחים מחברות כ"א והשמה למעסיק ,מתקבלים לראיון או אפילו להתייחסות למה הם נדחו .

כאשר עובד מתקבל לאחר ראיון אישי ומרכזי הערכה או מכוני מיון, חברת כ"א והשמה מקבלת עמלה מהחברה על ההשמה של העובד. העמלה בד"כ בגובה משכורת אחת של העובד ,הכל בהתאם להסכם בין המעסיק לבין חברות כ"א והשמה שתלוי בהרבה פרמטרים.

בד"כ חברות כ"א והשמה מקבלות כסף מהחברה לפי תוצאות בלבד. כלומר אם החברה לא קבלה לעבודה שום מועמד מאותה חברת כ"א והשמה , הן לא יקבלו שקל אחד עבור העבודה שעשו שפרסום מודעת דרושים בלוח דרושים וסינון קורות חיים וראיון טלפוני ואישי וקשר עם משאבי אנוש על המועמד.

הם יקבלו תשלום אך ורק כאשר העובד התקבל לעבודה באופן סופי. מכיוון שהחברות כ"א והשמה רוצות להרוויח כמה שיותר ולהשיג נתח שוק גדול יותר מהתמחרות , לכן הן ילחמו על כל מקום עבודה לכל עובד ששלח להן קורות חיים ועובד עם רכזות כ"א למציאת עבודה ולא יתייאשו מהשגת עבודה למועמד כ"כ מהר.

מהסיבה הזו, רצונן של החברות הללו שדורש העבודה יתקבל לעבודה גבוה לפעמים מזה של דורש העבודה עצמו, ועניין זה מגביר את סיכוייו למצוא עבודה

מה קורה כאשר מועמד שלח קורות חיים למספר חברות כ"א והשמה וכולן הציעו לחברה את אותה מועמד , מי זוכה? הכלל הוא שהראשון ששלח קורות חיים היא הזוכה.

מכיוון שחברות כ"א והשמה עושות השמה גם לחברות ומעסיקים רבים ולא רק למעסיק בודד הן יכולות להשתמש במאגר קורות חיים ובמעומדים  של תפקיד מסוים למעסיק מסוים גם לתפקידים דומים אצל מעסיק אחר,או להציע למועמד תפקיד מתאים לא דומה בחברה אחרת.

החיסרון הגדול שהוא גם היתרון הגדול של חברות כ"א ההשמה הוא שהן לא בוררות את מקומות העבודה. כלומר שחברת כ"א והשמה יציעו לך משרות בחברות שונות ולא רק בחברות ספציפיות וכל שכן בחברה אחת.יחד עם זאת לחברות כ"א והשמה יש אפשרות לשאול אותך באיזה תפקיד ובאיזה חברה אתם מעדיפים לעבוד כאשר יש מספר תפקידים במספר חברות. 

המשמעות של מי שיבחר בחברות ספציפיות בתחום ספציפי היא שרכזת כ"א  צריכה לטרוח במיוחד עבורך למציאת משרה בחברה מסוימת ,במקום לטרוח פחות עם יותר תוצאות למועמדים אחרים ,ולכן היא תעדיף למצוא תפקידים למועמדים אחרים ללא העדפה מיוחדת.בנוסף שאם לא אמרתם לחברת כ"א והשמה שאתן לא מעוניינים לעבוד בחברה מסוימת או לא אמרתם כלום, חברת כ"א והשמה תציע לך ותשלח קורות חיים ותציע אותך לחברות שאתם פחות מעוניינים לעבוד בהם עד לא מעוניינים לעבוד כלל.

כאשר לחברות כ"א והשמה יש עודף של קורות חיים ומועמדים לתפקיד או תפקידים בחברה מסוימת הן יכולות להעביר מועמדים מתאימים יותר למשרות ולחברות אחרות ואף לעבודה אצלן ,בנוסף שהן גם יכולות לבחור בין המועמדים ,במיוחד כאשר כל המועמדים עונים על דרישות התפקיד ומתאימים למעסיק , ויכולות להעביר מועמדים מתאימים וטובים יותר למשרות ולחברות אחרות.

לדוגמא :הייתי בראיון אצל חברת כ"א והשמה לתפקיד מסוים בחברה מסוימת. רכזת כ"א אמרה לי שאני עונה על דרישות התפקיד ומתאים, אולם יש תפקידים שיכולים יותר להתאים לי. לבסוף לא קבלתי את העבודה הראשונה המיועדת ולא כל עבודה אחרת. לאחר חצי שנה הגעתי לראיון אצל רכזת כ"א של המעסיק הנ"ל דרך פרסום מודעות דרושים של המעסיק בעיתון. ואמרתי לרכזת כ"א שיכולתי להגיע אליהם לפני חצי שנה דרך חברת כ"א והשמה פלונית,אך הרכזת אמרה כך וכך. למותר לציין שהחברה עדין עבדה עם אותה חברת כ"א והשמה. מעסיק לא אוהב את העובדה שחברת כ"א והשמה שולחים אליו מועמדים מתאימים אך לא הטובים ביותר.

 כאשר יש פרסום מודעת דרושים לתפקיד בלוח דרושים או באתר האינטרנט של החברה גם מצד המעסיק וגם מצד חברות כ"א והשמה רצוי לשלוח גם למעסיק וגם לחברת כ"א והשמה , בעיקר כאשר אתם מתאימים מאד לדרישות התפקיד. בד"כ תקבלו זימון מהחברה עצמה ,כי החברה מניחה שיתכן מאד ששלחת כבר קורות חיים לחברת כ"א והשמה למשרה זו או שחברת כ"א והשמה יכולה לעלות בחיפוש מילות מפתח את התאמתך לתפקיד וכדי שהחברה לא תצטרך לשלם לחברת כ"א והשמה ,היא תזמין אותך במיידית.

לא רצוי שהמועמד יכניס ראשו בריב של מעסיק וחברת כ"א והשמה מי שלח ראשון קורות חיים והאם המעסיק צריך לשלם לחברת כ"א והשמה על המועמד.
לדוגמא : בשנת 2007 ביום חמישי קבלתי טלפון מחברת כ"א יישום בפ"ת על משרה דומה מתאימה לי של שירות לקוחות במימון ישיר ורכזת כ"א שלחה קורות חיים שלי לחברה ולמנהלת המוקד.
ביום שישי  פורסם בעיתון דרושים של ידיעות המשרה עצמה של מימון ישיר- שלחתי קורות חיים.
הוזמנתי לראיון ביום ראשון , ואז המנהלת אמרה לי שמוכר לה קורות החיים שלי כי היא קבלה אותי גם ממני ואז אמרה שצריך לבדוק מי שלח את קורות החיים קודם. כמובן שחברת ההשמה זכתה קודם, אך כנראה החברה לא רצתה לשלם לחברת השמה וכ"א על מועמד  שגם שלח אליה קורות חיים. התפקיד פשוט ולא בכיר ,כך שיש שאלה על הורדת עלויות גיוס. כמו שהבנת לא התקבלתי לתפקיד.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה