יום שלישי, 17 במאי 2011

מבנה קורות חיים מפורט ניסיון תעסוקתי או מקצועי


המשך פירוט כל חלק וכל פרט במבנה קורות חיים  
חלק 3  כותרת: ניסיון תעסוקתי או ניסיון מקצועי
רצוי לכתוב בכותרת ניסיון תעסוקתי. או ניסיון מקצועי בפרט כאשר מדובר בתפקידים טכניים מקצועיים.כותרת זו מקצועית וטובה יותר מכותרות אחרות כמו מקומות עבודה וכיוצא .

שנת התחלה-שנת סיום     הגדרת תפקיד, מקום עבודה ,מיקום העבודה, ותיאור התפקיד.
יש שכותבים את מקום ומיקום העבודה לפני הגדרת התפקיד . אני חושב שנכון יותר כמו הכתיבה הראשונה , אלא אם מדובר בחברה חשובה ומובילה בתחום ויש מיתוג לחברה ולעובד בה (אין הרבה חברות כאילו).

בתיאור התפקיד יש לכתוב במשפט אחד או שניים על המרכיבים העיקריים בתפקיד וכישורים ומיומנויות שגם רלבנטים לתפקיד , לא מעבר לכך. לתפקיד מורכב וחשוב אפשר לכתוב עד  3 שורות בלבד. אם יש יותר בתיאור התפקיד, יש לצמצם ולהתרכז בדברים החשובים והרלבנטים יותר לתפקיד. רצוי לפרט הוספה ותרומה לתפקיד שרומזים למעסיק שאפשר להגיע להישגים אלו גם אצלו . דוגמאות: הגדלת נפח המכירות, שיפור השירות ושביעות רצון הלקוחות , הכנסת נוהל עבודה חדש שקצר תהליכים עם רווח תפעולי, חסכון בכסף ע"י התייעלות. הגדלת כושר התחרות של החברה מול המתחרים.

לעתים עדיף לציין הישגים במספרים ולא במלל  כי המספר יוצר רושם חזק יותר. יש לכתוב פתיחת המשפט בצורת הפועל שהיא חזקה יותר.לדוגמא: הגדלת נפח המכירות, הטמעת מערכת חדשה.
אפשר לציין פרסים ותעודות על הישגים בעבודה , כולל הישגי צוות שאת\ה בתוכו.

יש לכתוב בתיאור התפקיד על התפקיד והעבודה שעשיתם ולא על האווירה או על תפקידי משנה כמו ארגון ימי הולדת ומסיבות וכיוצא. בתיאור התפקיד לכתוב את הדברים הרלבנטים לתפקיד והדבר החשוב והעיקרי יותר לכתוב בתחילה בסדר הגיוני. יש להשמיט תיאורי תפקיד פחות רלבנטים או שוליים.  

חשוב להשתמש במינוח מקצועי ובמילות מפתח בפרט אם יש ז'רגון מקצועי ותפקיד מקצועי טכני. 

האם כדאי להאריך בתיאור התפקיד בתפקידים האחרונים מאשר הראשונים  או רצוי להפגין אחדות?
יש תפקידים שיש רק הגדרת התפקיד וברור מהו תיאור התפקיד,ולכן אין צורך בכתיבת תיאור התפקיד גם בעוד משפט.ויש תפקידים שמצריכים תיאור תפקיד נרחב .לדעתי , יש לכתוב ולהאריך בתפקידים שרלבנטים לתפקיד ולקצר בתפקידים שפחות רלבנטים לתפקיד,  גם אם התפקידים הרלבנטים הם האחרונים ולא הראשונים. כאשר התפקידים האחרונים רלבנטים יותר לתפקיד המוצע מאשר התפקידים הראשונים ,יש בעייתיות מסוימת שהניסיון המקצועי "לא טרי" . זה יכול להיות רלבנטי יותר לשינוי קריירה ,אם מדובר בתפקידים שונים .

ציון תאריך שנים וחודשים – יש 2 שיטות:  זמן העסקה אפשר לציין בשנים (2006-2003) או בשנים וחודשים (10/2003-12/2006). היתרון בשיטה ה-1 הוא שהזמנים נראים ארוכים יותר. בעיקר כאשר עובד עבד בסוף שנה ותחילת שנה הבאה, והמעסיק יחשוב שהאדם עבד שנה וחצי ולא קצת מעבר לחצי עד כמעט שנה.  היתרון בשיטה ה-2  הוא שהיא מדויקת יותר ולכן יוצרת אמינות רבה יותר. אני ממליץ להיות אמינים יותר ולא ליצור מצג שווא באופן שיטתי ולכן אם עבדתם תקופות ארוכות במקומות עבודה ולא היו לך תקופות ארוכות וכל שכן גם לא קצרה של אבטלה, כדאי לציין חודשים כדי להבליט זאת. כאשר מדובר על עבודה בשנה אחת קלנדרית יש לציין חודשים (2008-12/2008).

אם עבדת במקום עבודה חודש עד כמה חודשים לא לציין זאת בקורות החיים , אלא אם מדובר בעבודת נוער בזמן החופש. יש להגדיל את זמן התעסוקה של מקום העבודה שלפניו או להקדים את זמן מקום העבודה שלאחריו . אם הייתם מבוטלים זמן רב לפני ואחרי העבודה הזמנית , כדאי לא לכתוב אותה כלל בקורות החיים .

אם פוטרתם או עזבתם את העבודה אל תציינו מועד סיום מדויק, כדי שייווצר רושם שכיום אתם עובדים או לפחות שהפיטורין או העזיבה לא היה מזמן . על מועד סיום העבודה והסיבות לכך דברו בראיון ,רק אם תשאלו.

אל תשאירו פערי זמן במספר השנים הכולל שעבדת , תנו פירוט אילו תפקידים עשיתם בכל שנה ושנה); אל תשאירו חורים בקורות החיים (תקופת אבטלה, לימודים, טיול ,חופשת לידה ועוד) , מלאו אותם  בהסבר סביר.  

רצוי לא לכתוב מספר רב של מקומות עבודה, פירוט מקומות עבודה רבים אינו מוסיף לכם נקודות זכות אלא בעיקר חובה בעיני המעסיק בפרט אם את\ה צעיר.

אם כל שנה עבדתם בחברה אחרת, וכל שכן את אתם עובדים עונתיים ועבדתם במספר עבודות במשך השנה, יש אפשרות להשמיט מספר מקומות עבודה ולכתוב במקומן מקום עבודה אחד עיקרי ורלבנטי לתפקיד שעבדתם במשך מספר שנים ,
אם עבדת בתפקיד מסוים במקום עבודה(נניח בשנת 00-02) ואח"כ הלכת ועבדת במקום אחר (02-03) וחזרת לעבוד בעבודה הקודמת לאחר שנה או כמה שנים (04-06) ,אפשר לדלג על התפקיד האמצעי ולכתוב שעבדת בתפקיד זו (00-06). בתפקיד של כמה שנים , יש לדעת לענות על השאלה ,למה לא קודמת בתפקיד אם יש לך וותק , בפרט שמדובר בתפקיד ניהולי ? ונתייחס בהמשך הבלוג בשאלות לראיון עבודה.  
  
אם המשרה הוגדרה כזמנית אפשר לכתוב את המשרה בציון בסוף משרה זמנית .
אם היו לך מספר משרות זמניות בתקופת זמן אחת אפשר לאחד אותן לעבודה אחת או שתיים בפרט שעברו מספר שנים מעבודות אילו.

כל החשש של המעסיק או חברת כ"א והשמה ממשרה זמנית או ממקומות עבודה רבים במספר שנים וכל שכן בשנה אחת הוא חוסר יציבות וחוסר יכולת העובד לעבוד בעבודה לטווח הארוך, בפרט כאשר יש השקעה כספית גדולה אצל המעסיק בעובד.

כאשר יש התחייבות למקום העבודה תמורת קורס לתקופת זמן של חצי שנה- שנה ואף יותר , ולמרות שיש קנסות יציאה ,המעסיק מעוניין שהעובד ישלים בעבודה את תקופת ההתחייבות ולא לפני כן.
נדבר בבלוג על כך בהמשך לגבי נאמנות עובד ושימור עובדים.

כאשר אתם עובדים או עבדתם  ב-2 עבודות במקביל ,  יש לציין את  שניהם תחת אותו תאריך וציון משרות חלקיות  על מנת שהמעסיק יבין שאתה עובד או עבדת ב-2 משרות באותו זמן , ולא במשרה חלקית לאחר משרה חלקית או גרוע יותר במשרה חלקית ובמשרה חצי חלקית .

למי שפעיל ביותר ויש לו 3 משרות חלקיות באותו זמן, יש לציין 2 מהם העיקריים בלבד ולא יותר, ואני לא מתכוון לדירקטורים שעובדים בדירקטוריון של כמה חברות .
שמרו על הבדלה בין תפקידים במשרה מלאה לבין תפקידים במשרה חלקית או עבודה זמנית.

כאשר אתם מגדירים את התפקיד שביצעתם יש להימנע לחלוטין משימוש בפעלים בגוף ראשון יחיד ובמילה "אני" אלא בכתיבת שמות עצם ומילות תואר. לדוגמא:  אם עסקתם בשיווק, כתבו "שיווק מוצרי מזון", ולא "שיווקתי מוצרי מזון".  כי משקף חוסר ענווה וצניעות ותפיסה אגואיסטית והגדלה עצמית תוך הנמכת הסביבה קורות החיים בעיקר שהמנהל או העובד נעזרו באחרים בעשיית העבודה ,אף אחד ואחת לא עושים את כל העבודה לבד ,תן קרדיט. כך באופן אוטומטי המגייסים מסיקים מסקנות על סגנון ניהול לקוי.

כאשר אתם עובדים במקום עבודה אחד ומלאתם בו מספר תפקידים שונים כתוצאה מקידום לאורך או לרוחב או שניהם , ציינו כל תפקיד בנפרד ע"פ הכללים מהאחרון לראשון. קידום בעבודה לאורך או לרוחב מעיד שהחברה והמנהלים שלכם הכירו ביכולת שלכם לעשות תפקידים אחרים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה