יום ראשון, 29 במאי 2011

מדריך קצר לרכזות כ"א והשמה מתחילות מה לא אומרים למועמדים לעבודה


חברות כ"א והשמה הם סוג של תיווך וגם של מכירות . חייבים לדעת מה צרכי הלקוח – המעסיק וגם מה צרכי הלקוח השני- העובד. כל עוד לא יודעים מה צרכי הלקוח ,אי אפשר לעשות התאמה.אחרי שרכזות כ"א בודקות את קורות החיים של המועמד בהתאם לדרישות התפקיד ולדרישות אחרות של המעסיק ונמצא מתאים, צריכים ליצור איתו קשר טלפוני ולא במייל. (רצוי מאד לשלוח הודעה במייל שהעובד יחזור לרכזת בטלפון זה כאשר המועמד לא עונה לטלפון מסיבות שונות).
לזכור שחברות כ"א והשמה לא עובדות בהתנדבות אלא בשכר ואמורות להרוויח כסף ולא להפסיד ולכסות את הוצאות העבודה של רכזות ומנהלי כ"א והשמה.
לזכור שהשמת עובד לעבודה אצל מעסיק זה משרת שירות גם לעובד ולא רק למעסיק, ויש להתנהג בהתאם לשירות מצוין.
מכיוון שמדובר במשרת מכירות ,בראיון הטלפוני שהוא ראיון לכל דבר , רכזת כ"א והשמה צריכה וחייבת לשאול את המועמד כמה שאלות וכמה שיותר על מנת לבדוק האם הוא מתאים  לתפקיד ולחברה. ולכן השיחה צריכה להיות בשיטת שאלות ותשובות ולא בשיטת מונולוג או רב שיח , ולכן גם רוב השיחה המעומד צריך לדבר ולא הרכזת. הרכזת בעיקר צריכה לשאול. הרכזת צריכה לדבר כאשר המועמד שואל שאלה רלבנטית וצריך לענות עליה.
רכזת כ"א מתחילה דברה אלי בצורת מונולוג כבר בהתחלת השיחה בקשר למשרה במשך 2 דקות ברצף ללא ששאלה אותי דבר ולא דברתי, היא מצאה את עצמה מדברת לעצמה בטלפון. אמרתי לה לבסוף שאני לא עובד עם רכזת כ"א לא מקצועית ואשמח לדבר עם רכזת אחרת מקצועית יותר.
יש משרות מוצעות שמועד השמתן בעוד שבועיים עד חודש , ויש משרות שנסגרו ונפתחו ויש משרות קבועות שנפתחות מידי שבועיים לערך בעיקר בתקופת גיוס מסיבית.  כך שיתכן מאד שיש משרות שכבר הוצעו למועמד לפני שבוע ויותר ,אם כי יתכן אפילו ביום יומיים ויתכן מאד שגם המועמד היה כבר בראיון עבודה אצל המעסיק ולא התקבל או מחכה לתשובה. ולכן יש לשאול את המועמד האם קבל הצעות מחברות אילו ואילו  באופן כללי או באופן כללי בקשר למשרה, ולא להציע משרה בחברה פלונית והמועמד יאמר שקבל הצעה כבר מחברה זו- זה נשמע לא מקצועי ובזבוז זמן.  או אפילו יותר גרוע לא יאמר כלום ואז לאחר שהמועמד מתאים ועבר בראיון הטלפוני הרכזת תשלח קורות חיים לחברה ואז יתברר שהמועמד כבר היה שם , או שכבר התקבל קורות חיים שם לא מזמן מחברת כ"א אחרת או מהמעומד עצמו.
בדיקת המשרה לפני ההתקשרות למועמד - לבדוק לפני שמתקשרים ולא להציע משרות שהן כבר לא רלבנטיות. הם היו רלבנטיות לפני שבוע אבל כבר לא היום ואחר בדיקה קצרה מתברר שזה נכון , והדבר גרוע יותר כאשר המעומד אומר זאת לרכזת כ"א שאמורה להיות מקצועית.
יש להתקשר למועמד ולהציע לו משרה – כאשר המעומד שלח קורות חיים לחברה והוא מתאים לתפקיד, כאשר רכזת כ"א עשתה חיפוש ועלה מועמד ראוי לתפקיד , כאשר הרכזת מקבלת מרכזת מתחום אחר של חברת כ"א שחושבת שהמעומד יכול להתאים למשרות שלה,
לא להתקשר למועמד במקרים אילו-
הזמנה לראיון ללא עבודה - כאשר אין שום הצעה לשום משרה והרכזת מציעה למועמד לבוא אליה לראיון ללא שום התחייבות לעבודה כלשהי. ראיון עושים כאשר יש הצעת עבודה רלבנטית ובוחנים האם המועמד מתאים. כאשר לרכזת תהיה הצעת עבודה רלבנטית היא תוכל להזמין את המועמד לראיון.
בד"כ מזמינים לראיון כאשר העבודה חלשה ,או שנובע מסקרנות מי המעומד ,ואין שום כוונה לתת הצעה רלבנטית כלשהי למעומד. זה נקרא גניבת דעת והונאה , המועמד חושב שיש לחברת כ"א הצעת עבודה ולכן הוא מסכים להגיע ולמעשה אין שום הצעה כלשהי. המועמד מרגיש רע כלפי הרכזת וכלפי חברת כ"א שהטריחה אותו להגיע ובזבז זמן וכסף ואפשרויות ראיון אחרות שהוצעו לו ללא קבלת תמורה כלשהי.
הזמנה לראיון עם הצעת עבודה - כאשר מזמינים לראיון ,רכזות כ"א אומרות שהן צריכות לראות אותי והן לא יכולות לשלוח קורות חיים למעסיק ללא ראיון בחברת כ"א, למרות שכבר המעומד התראיין מספר פעמים , אך כל רכזת טוענת שהראיון הרלבנטי הוא אצלה דווקא וראיונות העבר לא רלבנטיות .
כאשר אני מבקש מרכזת כ"א לקיים את הראיון בטלפון ,אני נתקל בסירוב מוחלט רק ראיון פרונטלי. גם כאשר אני מוכן שהשיחה תהיה על חשבוני בשעות שנוחות לה, מטלפון קווי לטלפון קווי ההוצאות נמוכות גם לחברת כ"א, וגם כאשר אני עונה על כל השאלות הרלבנטיות. השיחה צריכה להיות כ-10-15 דקות לכל היותר. ובד"כ שאני מגיע לחברת כ"א לרכזת אני צריך להמתין מספר דקות , ואני עובר ראיון בקושי של 15-10 דקות.  
נכון, תמיד רכזת כ"א יכולה לטעון שצריכים לראות שפת גוף ,את הלבוש וההכנה של המעומד לראיון , ולעשות את ההכנה לראיון אצל המעסיק אצל הרכזת.
זה נכון למועמדים מתחילים ולא למועמד מקצועיים ולמועמדים שעברו הרבה ראיונות והכנות במכוני מיון למיניהם.   
ראיון זה רלבנטי כאשר מדובר במשרת דוגמנות וכיוצא בזה, וכל המועמדים לא מיועדים למשרת דוגמנות , כדי לראות האם המעומד מתאים. ברור לכל מעומד שמדובר בתירוץ ממש לא משכנע ורלבנטי ותלוי בדברים אחרים.  כמו לבחון האם המועמד מתאים למודל המעסיק עם תנאי ההפליה שהוא לא דתי או ערבי או אתיופי או נכה או מכוער ועוד. אם המעומד לא מתאים למעסיק ,הרי ממילא לא נשלח קורות חיים והמועמד לא יגיע כלל לראיון.  
כאשר המועמד מגיע לראיון בכל זאת ולא שולחים קורות חיים והוא לא מקבל כל הזמנה מהמעסיק וגם שום התייחסות מרכזת כ"א, הוא מניח שרכזת כ"א שקרה והונתה אותו בקשר לתפקיד.
נכון , תמיד רכזת כ"א יכולה לטעון שהמועמד לא עבר אצלה את הראיון  לתפקיד. בד"כ צריך להיות סטיה מהותית מההתרשמות מהמעומד ע"פ קורות החיים והראיון הטלפוני מאשר ראיון פרונטלי, וזה לא קורה ברוב המקרים.
חלק גדול מהשאלות בראיון הפרונטלי דומים מאד לראיון הטלפוני ולקורות החיים ולא מחדשים דבר על המעומד,כך שברור למועמד שלא התברר עכשיו לרכזת האם הוא מתאים או לא מתאים לתפקיד.
טלפון לא מחובר או מנותק - כאשר שולחים הודעות כלליות בSMS למועמדים  בקשר לתפקיד, יש להשאיר טלפון קווי או נייד רלבנטי ונכון. אני קבלתי הודעה כזו מבזק בינלאומי עם משרה רלבנטית  -תמיכה טכנית והתקשרתי לטלפון 076-5012-127. מתברר שהטלפון כלל לא מחובר. קידומת המספר 076-5012 נכונה ,הסוף כנראה לא נכון. לאחר כמה ימים התקשרו אלי מבזק בינלאומי מטלפון אחר והציעו לי את המשרה.
כנ"ל לגבי הודעות במייל- חייבים לציין טלפון נכון שלך ולא טלפון של חברתך לעבודה.  
טלפון ותא קולי – כאשר מוסרים מספר טלפון , יש לוודא שהוא זמין או לפחות תפוס בשיחות אחרות. אם את רכזת כ"א  לא עונה לשיחות בשעות מסוימות ומשאירה תא קולי , יש ליידע את מי שאת מוסרת לו את מספר הטלפון שלא יתקשר בשעות אילו ,אם הוא רוצה לדבר איתך ישירות. אם הוא מעונין להשאיר הודעה, גם אפשרי. אך יש לתת את אפשרות הבחירה למועמד ולא לבחור בשבילו .
כאשר יש אפשרות לתא קולי ,רכזות כ"א חייבות לשמוע את ההודעות בתא קולי ולחזור למועמדים שהתקשרו.
כללית יש לחזור למועמד רלבנטי שהתקשר. רצוי באותו יום או ביום העוקב. בחמישי יש להתקשר בראשון ולא בשישי (ממילא רוב חברות כ"א והשמה לא עובדות בשישי)   
התאמה לתפקיד– אם לפי דעת רכזת כ"א והשמה המועמד לא מתאים מבחינת דרישות התפקיד , לא להתקשר אליו כלל. יש רכזות כ"א שמתקשרות אלי ואומרות לי שהמשרה ששלחת אליה קורות חיים לא מתאימה לך,  ללא פירוט כלשהו למה.  
לאחר שלא מותאמות לי משרות רלבנטיות ,בד"כ נאמר לי בסוף השיחה שכרגע אין לנו משרות נוספות ולא משרה שמתאימה לך , אם יהיה בעתיד ניצור איתך קשר ונציע לך . עד היום לא קבלתי טלפון אחד של חברת כ"א והשמה שהתקשרו אלי באופן יזום והציעו לי עבודה . ע"פ רוב כוונת רכזת כ"א היא שאני לא מתכוונת להתקשר אליך שוב ,שכח מזה, ואם תתקשר לחברת כ"א אכחיש שדברתי איתך בעבר.
בד"כ לאחר שאני שולח הרבה קורות חיים רלבנטים למשרות רבות גם באותה חברת כ"א והשמה - אני לא מקבל טלפון אחד למשרה רלבנטית אחת ששלחתי, ומאידך מתקשרות אלי רכזות כ"א מתחומים אחרים בחברת כ"א ומציעות לי משרות אחרות לא רלבנטיות.
עדין אני לא מבין למה לא מעבירים את קורות החיים לרכזות כ"א בתחומים הרלבנטים , והאם זה אומר שחברת כ"א חושבת שאני לא מתאים לתפקידים שאני חושב שהם רלבנטים  עבורי ? אני חושב שיש הרבה תפקידים רלבנטים עבורי, ומעולם חברת כ"א לא אמרה לי שתפקידים אילו לא מתאימים לי.
לעיתים רכזת כ"א אומרת שאעביר את קורות החיים שלך לרכזת אחרת בתחום אחר למשרות שמתאימות לך וכרגע יש הצעות עבודה רלבנטיות פתוחות  וייצרו איתי קשר- מעולם לא ייצרו איתי קשר. הסיבה האפשרית הפשוטה- לא העבירו את קורות החיים. יש לרכזת לפחות להודיע למועמד דרך המייל שהמשרה לא רלבנטית או התקבלו מועמדים אחרים לתפקיד.   
חיפוש עבודה והתאמה לתפקיד - לא להתקשר למועמד ולשאול אותו האם הוא מחפש עבודה ? כאשר רכזת כ"א שואלת  שוב ושוב את המעומד באותה התקשרות , כוונתה שהמעומד לא באמת מחפש עבודה והוא לא רוצה לעבוד , הוא סתם שולח קורות חיים...
חייבים לשאול האם המועמד קבל עובד ולא מחפש עבודה, יחד עם זאת זה לא הסגנון הנכון ויש לשאול אחרת, כמו : התקשרתי בקשר למשרה פלונית, האם היא רלבנטית עבורך?
רצון המועמד בתפקיד - חברת כ"א היא לא לשכת התעסוקה. היא צריכה להתאים למועמד תפקיד שהוא רוצה לעבוד בו ולא תפקיד שחברת כ"א או רכזת כ"א  רוצה שתעבוד בו, למרות שהתפקיד יכול להיות רלבנטי למועמד ,אך המועמד לא מעוניין .לעיתים נשמע ונראה כאילו רכזת כ"א מחייבת אותך לעבוד בעבודה שלא מתאימה לך כ"כ והעיקר שתעבוד.
הציעו לי לעבוד בהוט- חברת הכבלים. מקום העבודה ביקום שבשרון, ויש הסעות ואני גר בקרית אונו. אני לא מעונין לעבוד במקום עבודה עם הסעות וכן בגלל המרחק הרב שגוזל מספר שעות נסיעה מידי יום ,כולל תלות בזמני ההסעות והתאמה לזמן. כאשר אמרתי זאת לרכזת כ"א בנוסף לעוד מספר סיבות אחרות, היא אמרה לי שכנראה אני לא רוצה לעבוד וחבל לטרוח למצוא לי משרה בעתיד.
הודעות- יש מנהג קלוקל של מעסיקים וחברות כ"א והשמה שהן כלל לא מודיעות למועמד האם הוא לא התקבל. אם הוא התקבל ועבר לשלב הבא- ברור שהן מתקשרות.
ולכן חברה שכן תתקשר או תשלח מייל קיבוצי לפחות למועמדים , זה ייצור בידול בשירות טוב יותר לעומת חברות אחרות .
פסיכולוגיה והבחנה - רכזת כ"א היא עדין לא פסיכולוגית או פסיכיאטרית ולא יכולה לעשות הבחנה מקצועית. אם רכזת כ"א רוצה לעשות הבחנה בתחום שלא שיך למשאבי אנוש כמו מה המועמד מרגיש ומה הוא צריך להרגיש , כדאי שתאמר זאת בלשון שאלה ולא בלשון סימן קריאה.
בד"כ הבחנה זו היא שלילית למועמד ולא חיובית כמו עייף ,עצבני, ממורמר, לא רציני ועוד תכונות שליליות אחרות. תכונות חיוביות הן לא אומרות ביחד עם השליליות או לחוד . מועטות רכזות כ"א שאמרו מילות חיזוק ועידוד למועמד לפני הראיון או התפקיד.  
מקצועיות משאבי אנוש - רכזת כ"א צריכה להיות מקצועית ולהיות מעורבת בתחום . לא יתכן שרכזת כ"א תאמר למועמד דברים שברור שהם לא נכונים מקצועית,  או שהיא אומרת דברים שחברת כ"א שלה בניוזלטר למחפשי עבודה או במאמרים באתר החברה אומרת להיפך, ואילו רק דוגמאות.
 תנאי עבודה- רכזות כ"א צריכות וחייבות  לומר למועמד מה תנאי העבודה גם אם המועמד לא שאל בפרט שהמועמד התקבל לראיון עבודה אצל המעסיק : שעות עבודה, מקום העבודה, שם החברה, שכר עבודה ועוד, באופן שיהיה מדויק למה שהמעסיק דרש. כאשר מועמד מגיע לראיון ומתברר למעסיק שהמועמד לא יודע דבר על תנאי העבודה , הוא מסיק שגם רכזת כ"א וגם המועמד לא מקצועיים מספיק. יחד עם זאת,  יש חברות שמעלימות מהמעומד את תנאי העבודה לפני הראיון. 

תגובה 1:

  1. ברור שאם אתה לא מועמד לבית ספר לדוגמנות לא חייב בכלל להיפגש פנים מול פנים אבל בכל זאת רוב המעסיקים מחייבים אותך בזה. בכלל אני חושב שכל המעגל מעסיקים-עובדים-חברות כוח אגם-חברות קבלן ייגמר במוקדם ובמאוחר ואם חשבתם שהמהפכה האינטרנטית תפסח על זה אתם טועים ובגדול

    השבמחק