יום חמישי, 19 במאי 2011

עיצוב קורות חיים


מטרת העיצוב הנכון לאפשר לקורא\ת קורות החיים לקרוא נכון את קורות החיים במהירות תוך הבנה מקסימלית למה דווקא את\ה מתאימים לתפקיד. והעיקר לכוון את הקורא\ת לשיקולים מקצועיים .  

גודל דף - דף A4 ולא A3  או גודל אחר. בתוכנת המחשב וורד זה מוגדר מראש ב: קובץ- הגדרת עמוד- ניר- גודל הניר- A4 , רלבנטי בעיקר בשליחת קורות חיים לפקס ולא במייל .
למי ששולח קורות חיים מפקס לפקס יש להדפיס דף A4 על צד אחד בלבד, הדפסת הדף ברורה וקלה לקריאה ללא מריחות וכתמים ומחיקות של דיו - לא מקצועי ולא קריא.

פורמט דף - קורות חיים מודפסים בתוכנת מחשב כמו וורד או PDF . לא לשלוח בפקס או במייל קורות חיים סרוק בכתב יד גם אם כתב היד מעוצב וקריא. אלא אם התבקשת לשלוח בדואר בכתב יד,על מנת לעבור גם אבחנה גרפולוגית.  

צבע דף קורות חיים  - דף קורות חיים צריך להיות לבן ולא צבעוני. מלבד אם מגישים קו"ח ישירות לחברת כ"א והשמה או למעסיק ,אפשרי לתת קו"ח צבעוני כדי לבדל אותך מאחרים.יחד עם זאת חובה לבחור צבע מתאים שיהיה אפשר לקרוא את הגופן 

רקע דף קורות חיים - חלק ללא הוספת מסגרת מסביב או תמונות רקע גם לא שלך או סמלים שונים . ללא שימוש באנימציה ומשחקים גרפיים. ללא הבהוב אותיות \ מסגרות וללא שינוי רקע . קו"ח אילו בד"כ נפסלים מלכתחילה ללא בדיקה נוספת לתוכן או לפחות מפריעים לבדיקת התוכן ולסינון. בהמשך הבלוג נדבר על סינון קורות חיים ע"י אדם או מערכת מחשוב.   

סוג הגופן (פונט בלועזית) בעברית מומלץ לקורות חיים הוא אריאל – לא ממליץ כלל על דיוויד או מרים או על נרקיסים . ממליץ גם על גופן טהומה (tahoma) , בעיקר למי שיש פחות תוכן בדף.

ריבוי גופנים - לא לכתוב את קורות החיים בריבוי גופנים , אחד מספיק גם כאשר גופן אחד בכותרת וגופן שני.המטרה - יוצר אחידות בקורות חיים ללא הטיות העין בקריאה. מי שמתעקש אפשר לציין כותרות בגופן מסולסל אחר. אין טעם לשנות את הכותרות לגופן אחר זהה לתוכן קורות החיים.

צבע הגופן שחור בלבד (אפשרי כחול חזק) לא את שאר הצבעים בעיקר הבהירים כולל אדום .

גודל הגופן המירבי בקורות חיים- בכללי בין 11- 14בלבד .
כותרת ראשית 13-14.לכותרות משניות  13.
כאשר אין מקום בדף אפשר להוריד את כותרות המשנה לגודל גופן 12, כאשר גם התוכן בגופן 12, או אפילו התוכן בגופן 11 כמו שיבואר לקמן.
לתוכן קורות חיים גודל גופן  11-12 כאשר אני ממליץ על גודל גופן 12- כך הדרישה להגשת עבודות באקדמיה וזה גודל גופן סביר לקריאה .
כאשר אין מקום בדף ,אפשר להוריד לגודל גופן 11 .
כאשר אין הרבה מלל בדף קורות החיים אפשר להגדיל לגופן 13, אבל לא מעבר לכך.

מספר גודל הגופן הכותרות חייבות להיות במספר אחד גדול יותר מהשני. כלומר כותרת ראשית קורות חיים גדול במספר אחד מכותרות המשנה.וכותרות המשנה גדולות במספר אחד מתוכן כותרות המשנה.
לדוגמא: כותרת ראשית מספר גופן 14 (13) ,כותרת משנית 13(12) ותוכן כותרת משנית (גוף קורות החיים) בגופן 12(11) .

הדגשה וקו תחתון – להדגיש (בוורד בולד-B) עם קו תחתון (בוורד I) את הכותרת הראשית ואת כותרות המשנה - פרטים אישיים, השכלה,קורסים והשתלמויות, ניסיון תעסוקתי ,שירות צבאי,שליטה במחשב ותוכנות, שפות פעילות וידע נוספים וכיוצא.
בנוסף יש להדגיש את בהשכלה  תואר אקדמי /לימודי תעודה ומקום הלימודים (אפשרי גם יישוב מקום הלימודים ,אם מקום הלימודים לא רומז על כך) , בניסיון תעסוקתי להדגיש  את הגדרת תפקיד ומקום עבודה.
וראה גם בהמשך הבלוג בסינון קורות חיים וגם בתוכן קורות חיים לגבי רלבנטיות והדגשת התוכן .

רווח שורה - רצוי שורה וחצי ולא מעבר לכך כמו רווח כפול .שלא מחזק חיובית את קורות החיים שלך והקריאה איטית מידי ולא זורמת  ויכול לגרום לרושם שלילי אצל המעסיק , כי יחשוב שכנראה אין לו תוכן להציג באורך הדף ולכן יש רווח כפול. בנוסף שלמי שיש תוכן והרבה תוכן בדף אחד לא יכול להרשות לעצמו רווח כפול.  כאשר אין מקום בדף אחד אפשרי גם שורה אחת . לא לחלק את המסמך או חלקי המסמך שבחלק אחד יש שורה וחצי ובחלק יש שורה אחת. אלא או הכל שורה אחת או הכל שורה וחצי.  

רווח כותרות -  רצוי מאד לתת רווח שורה אחת בין חלק לחלק  כמו בין פרטים אישיים להשכלה . וכן גם לתת שורה בין הכותרת לתוכן הכותרת. כאשר אין מקום ,אפשר לוותר על הרווח בין הכותרת לתוכן הכותרת. ורצוי לוותר קודם על הכותרת הפחות הכרחיות ורלבנטיות לתפקיד בקורות החיים , כמו : שפות ,שליטה במחשוב וכיוצא.

מיקום הכותרות- את הכותרת הראשית קורות חיים לכתוב באמצע ולא בצד ימין. 
כותרות המשנה לכתוב בצד ימין ללא הטיה למרכז. 

פסקאות וטבלאות - יש שמחלקים את קורות החיים לחלקים ע"פ פסקאות או טבלאות או קווים בין חלק לחלק בכותרות המשניות . אני לא ממליץ על כך. גורם להפסקת רצף הקריאה לחלקים (לא רצוי) וגם פחות אפשר להעמיס תוכן . ממליץ רק בחברות ותחומים שבהם קורות חיים אילו נהוגים בלבד. לרוב זה לא נהוג.

לא לפרט מה עשיתם בפסקאות ארוכות, פסקה ארוכה מפריעה לקריאה שוטפת ומהירה ומאבדת מידע  וממש לא נותנת חשק לקרוא ולהתעניין.  ולכן מחלקים את קורות החיים למספר חלקים: לכותרות ולתת כותרות בעיקר בניסיון תעסוקתי (שורה עד שתיים) והתוכן בינתיים.

שורת הכניסה- בעקרון כדאי להשאיר את ברירת המחדל של שורת הכניסה ללא שינוי. אולם , כאשר יש לך מעט תוכן בדף, אפשר להכניס את שורת הכניסה יותר פנימה עם עיצוב בצד הימני הריק של הדף. (דוגמא לעיצוב אפשר לראות בדף קורות חיים מוכן של אתר רזומה בהצעות לעיצוב)  

הגדרת עמוד שוליים – בעקרון מומלץ להשאיר את הגדרות העמוד של וורד . יחד עם זאת כאשר יש לך יותר תוכן ופחות מקום בדף  אפשר לצמצם את השולים עד ל-2 עד 1.5 המירבי בלבד  ובעיקר השמאליים ופחות הימנים. כאשר אין רווח מספק בין השוליים הימנים לתוכן הדף- הקריאה פחות טובה.

אורך קורות החיים - דף אחד בלבד. לבעלי ניסיון והשכלה עשירים ובעיקר מבוגרים אפשרי 2 דפים . צעיר (20 עד גיל 35 לערך ) עם השכלה וניסיון תעסוקתי לא עשיר עם 2 דפים נפסל במיידית, ואין רלבנטיות לפסילה  אם בדף מספר 2 הוא מלא או רק למחצית ולרביע הדף.

כאשר דף אחד לא מספיק לקורות החיים ,יש לפעול עם העיצוב שהסברתי לעיל (גודל הגופן, שורת הכניסה, הגדרת עמוד שוליים) . או יש לבחון שנית האם יש דברים שאפשר לכתוב אחרת בקיצור עם אותה משמעות, או להוריד דברים שפחות רלבנטים ומשמעותיים למשרה ולקבלת ראיון.   

כמות המלל בדף קורות חיים – מומלץ לא לדחוס כמה שיותר מילים בדף . כאשר יש כותרות ומילים ומודגשות וקו תחתון עם סדר וארגון נכון של פורמט קורות חיים כפי שהסברתי לעיל, יותר קל לקרוא את הדף גם אם הוא עמוס. אני ממליץ על דף שנראה עמוס אך קריא – מעיד יותר על מקצועיות ותוכן של המועמד.

נקודות ופסיקים- בפרטים אישיים אין נקודה ואין פסיק .
בהשכלה ובניסיון תעסוקתי ושירות צבאי רצוי לכתוב נקודה בסוף משפט ,אם כי הדבר לא מוכרח ,והדבר לא נחשב כדבר לא מקצועי בקורות החיים. בד"כ בכל חלק בתוכן של תת כותרת יורדים שורה וזה נחשב כמו נקודה.
לעומת הנקודה, פסיק הוא הדבר הכרחי להבנת הענין ולקריאה שוטפת . וחוסר פסיק נחשב כתיבת קו"ח לא מקצועית. כאשר יש פירוט התפקיד יש לציין פסיקים בין חלקי פירוט התפקיד. כאשר יש פירוט התמחויות או קורסים בהתמחות יש לציין פסיק בין כל אחד.
כאשר יש לך ידע ופעילות נוספים או בשפות או בכישורים וכיוצא יש לציין פסיק בין כל חלק וחלק.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה