יום ראשון, 29 במאי 2011

מדריך קצר לרכזת כ"א והשמה מתחילים עבודה עם מעסיק מפלה ומועמד מופלה


חברת כ"א וגם חברת השמה לא עובדת בהתנדבות. החברה מרוויחה מהשמות עבודה למעסיק בלבד ולא ממרכזי הערכה או מראיונות או טלפונים למועמדים.(חלק מחברות כ"א מקבלות תשלום על מרכזי הערכה בשיתוף עם המעסיק בחדר של חברת כ"א ולא של המעסיק)
כל חברת כ"א והשמה נמצאת בתחרות עם חברות כ"א והשמה אחרות (למעט אם היא הזוכה יחידה בהשמה-מאד נדיר) וגם עם המעסיק למציאת עובדים מתאימים למשרה.וכל שכן אם העובד שהתקבל אצל המעסיק ,הוא עדין עובד חברת כ"א ומשולם שכרו מחברת כ"א ,כך שהחברה מרוויחה לא רק מהשמה. בחברת השמה יש רק השמה ללא העסקה והעובד תמיד שיך למעסיק מהיום הראשון.

ולכן המשאבים העיקריים של חברת כ"א והשמה צריכים להתמקד ולטפל במועמדים רלבנטים יותר לתפקיד ומתאימים יותר למעסיק. ולצערנו גם כאשר הדרישות של המעסיק לחברות כ"א והשמה הן לא חוקיות בהתאם לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, כמו לא לשלוח לי מועמדים לראיון או לעבודה – מבוגרים או צעירים מידי , נשים (כל שכן עם ילדים קטנים) דתיים, ערבים, אתיופיים, נכים ועוד ועוד.

יתכן שהמעסיק לא יעבוד בעתיד עם חברת כ"א והשמה זו וימשיך לעבוד עם חברות אחרות. רק כאשר כל חברות כ"א והשמה יתאגדו ויאמרו למעסיקים שהם לא יכולים לקבל דרישות תפקיד לא חוקיות  מהמעסיק  על המועמד , למעסיק לא תהיה ברירה אלא לקבל מועמדים אילו.

בינתיים אין התאגדות זו של חברות כ"א והשמה ואין מדד של אחריות חברתית ואתיקה מקצועית בחברות כ"א והשמה, ולכן כל חברה מפחדת שאם היא לא תקבל את עבודת הגיוס עם ההפליה מהמעסיק ,חברת כ"א אחרת תיקח וכך תרד בנתח השוק , בפרט שמדובר במעסיק גדול שמגייס מידי שנה עובדים. 

ולכן עדין חברות כ"א והשמה מקבלות דרישות תפקיד לא חוקיות ממעסיק ומחפשות מועמדים בהתאם לדרישות המעסיק, כך שאתם רכזי כ"א צריכים לחפש ולהתאים את המועמדים הרלבנטים למעסיק ולא מועמדים שאתם חושבים שהם מתאימים מקצועית אבל מופלים אצל המעסיק.

מטעם של תביעה של לשון הרע ומטעמי עבודה עתידית עם מעסיקים  ,חברות כ"א והשמה לא יכולות לומר למועמד שהמעסיק או החברה מפלות עובדים מסוימים.

מה רכזי כ"א יכולים לעשות בנדון ? אם הם יסרבו  יש סיכוי שהם יפוטרו מהעבודה. גם אם לא יסרבו באופן אקטיבי ,אבל גם לא יביאו מועמדים להשמה ,הם גם יפוטרו או לא יקודמו. ולכן לרכזי כ"א יש כדאיות לעשות מה שהמנהל בכ"א קובע עם המעסיק.

וכמובן האפשרות האחרונה היא להתפטר ולמצוא מקום עבודה אחר. הנקודה היא שבהרבה חברות כ"א והשמה יש הפליה ממעסיקים ,ולכן אפשר לפגוש את ההפליה שוב ושוב . האפשרות הראשונה (הלא רצויה) של רכזות כ"א היא להצטרף לכתחילה להפליה של המעסיק כאילו זה דבר חוקי וכך להתייחס למועמדים בהתאם. הפליה היא דבר שבדיעבד ולא לכתחילה. ויתר על כן יש רכזות כ"א שמפלות עובדים גם כאשר אין דרישה של המעסיק להפליה. בנוסף למשרות שלא מפורסמות בעיקר ששמורות למועמדים קרובים של רכזות כ"א.

אני דתי-חרדי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ורציתי עבודה בתחום הבנקאות וגם בשאר התחומים כמו ביטוח, אשראי ופיננסים . הגעתי לסניף מנפאואר בת"א ,הייתי אצל מספר רכזות כ"א בראיון  ולא קבלתי שום ראיון או הצעת עבודה למרות שהייתי מתאים למשרות הפתוחות (יש לציין שלמחציתן לא הוזמנתי לראיון אצלן) .רכזת כ"א עוד הגדילה לומר לי :" שאין לי מה לעשות פה , ושאפנה למנפאואר בראשית (בבני ברק או באלעד) שמתמחה בעובדים חרדים ". למעט רכזת כ"א אחת שהציעה לי להיות טלר בבנק מזרחי בפ"ת ועברתי ראיון טוב אצל המעסיק כולל מבחני מיון ,אך לבסוף הדבר לא הסתייע ובחרו במועמד אחר.  

מנפאואר היא בין חברות כ"א והשמה היחידות שיש לה סניף שמיוחד לחרדים. יחד עם זאת,לחרדים יש היצע נמוך של עבודות ובנוסף לא מוצעות משרות ותפקידים שאני מחפש ומועמדים חרדים- דתיים אחרים וגם לא מתקבלים לעבודה בנוסף לכך.   

נכון, חלק מחברות כ"א והשמה ובעיקר רכזות כ"א והשמה טוענות שאין הפליה של המעסיק לגבי מועמדים אלא יש דרישות מקצועיות וכך נבחרים מועמדים, אך מאידך לא מסבירות למה המועמדים לא מתקבלים לעבודה פעם אחרי פעם לאחר שרכזי כ"א חשבו וידעו שהם מתאימים מאד לעבודה ולדרישות התפקיד.

כאשר יש חברות שמספר הדתיים-חרדים  מעטים מאד עד שאין כלל לעומת מאות עובדים חילונים אחרים , הסיכוי להשמה קלוש עד אפסי ,ואין טעם ויש הפסד לחברות כ"א והשמה כאשר מועמד דתי בא לראיון או מרכז הערכה אצל המעסיק. זה לא הפסד לגמרי כי ממילא לא כולם יבחרו לעובדים אלא מקצת אם בכלל , והדתי יכול לשמש כתפאורה.

חברות כ"א והשמה יכולות לבדוק אילו חברות מפלות ולא מקבלות דתיים או שתנאי העבודה והעבודה עצמה בחברה מונעות מדתיים לעבוד אצלם וכל שכן כאשר המעסיק אומר לחברת כ"א והשמה שהוא לא מעונין בעובדים דתיים- חרדים.

דוגמאות ידועות: חברות הביטוח הישיר: ביטוח ישיר, מימון ישיר, AIG.(כולם בפ"ת) חברות האשראי: לאומי קארד (קונקורד בני ברק), ויזה כאל (כורזין גבעתיים), וישראכרט (המסגר ת"א). חברות הסלולר : פלאפון בעיקר (בית הורד גבעתיים), פרטנר (פארק אפק ראש העין).

בחברות אילו במוקדים החילונים המעורבים מספר הדתיים נמוך עד אפסי למרות שיש מאות עובדים בחברה עם מספר מוקדים , ולא בגלל שדתיים לא שולחים קורות חיים לחברות אילו ,או שחברות כ"א והשמה לא מציעות עובדים דתיים לחברות אילו.

בחלק מחברות אילו יש מוקדים ייעודיים לחברה חרדית במקום יישוב חרדי.ואין שם חילונים. לויזה כאל יש במודיעין עלית, לפרטנר יש בירושלים, לפלאפון ול- AIG יש באלעד ועוד. כדי שלא יאמרו שחברות אלו מפלות הן פתחו מוקדים לציבור החרדי. בנוסף שהם גם מקבלות סובסידיות ומענקים מהמדינה על פתיחת תעסוקה ביישובים אילו (במקום לקבל קנסות מנהליים על הפרת החוק לשיוויון הזדמנויות בעבודה ,ולכן הסיכוי שחברות מפלות לא יפלו בעתיד מועמדים דתיים-חרדים שואף לאפס) . אולם כנגד זה הם לא מעסיקות דתי- חרדי  במוקדים החילונים , ובנוסף התנאים שיש במוקדים החרדים לא מושווים כלל למוקדים החילונים  כמו שכר גבוה יותר, ספריה, חדר כושר, בילויים וסרטים , בתי מלון וצימרים ועוד. כך שלעובד הדתי יש יתרונות רבים וטובים יותר מהעובד החילוני ,רק שהוא מקבל פחות מחילוני.

גם אחרי שהחברות המפלות רואות את העבודה של הדתיים- חרדים שיותר טובה מהעובדים חילונים בנוסף ליתרונות של תחלופה מועטה ולאורך זמן (נאמנות עובדים) זמן ניהול נמוך יותר ועוד,הם עדין לא מסכימות לקבל דתי- חרדי למוקדים החילונים ,או לעשות מוקד מיוחד לחרדים  ליד המוקדים החילונים בחברות שלהם.
ונחזור לעניינינו, זה אחת הסיבות שמועמד חושב שהוא לא התקבל רק בגלל הפליה. אם רכזי כ"א והשמה וכן המעסיק חשבו שהוא מתאים ,למה הוא לא התקבל ? יתכן שיש פגם בהצגה עצמית או בראיון עבודה ועוד, אולם איך מסבירים זאת למרואיין מקצועי שגם עבר הדרכה במכוני מיון למיניהם, האם הוא פחות טוב ממי שלא עבר הדרכה ?

כאשר מועמד טוען שהוא מופלה בקבלת עבודה ,רכזי כ"א צריכים לשאול אותו מדוע הוא חושב כך ? מי המעסיקים המפלים ?  ועוד . לא לומר למועמד בתחילה שאין הפליה ,כך אתם לא מקבלים כל מידע חשוב.ומאידך לא לומר למועמד שיש הפליה. וזאת על מנת לא להציע בעתיד למועמד תפקידים בחברות מפלות, ולבחון האם ההפליה היא שיטתית או זמנית ,והאם ההפליה היא כללית לכולם או הפליה לאוכלוסייה מסוימת.

בנוסף תוכל לשמוע מהמועמד אילו אוכלוסיות כן קבלו לעבודה וכך תוכל להציע למעסיק עובדים אילו.
לדוגמא : עובדים צעירים, עובדים מהעליה הרוסית ועוד. יש מוקדים שיש בהם עובדים צעירים בלבד, או עובדים שמדברים רוסית בעיקר וזה לא מוקד ייעודי לרוסים, או ללקוחות רוסיים.

אם אין לך זמן עקב מחויבויות קודמות או השמות דחופות אפשר לדחות את השיחה למועד אחר.  רק אחרי ששומעים את דברי המועמד אפשר לקבוע האם נבע מהפליה או נבע מדרישות נוספות  שהמועמד לא עבר כמו הצגה עצמית לא נכונה, תשובות לא נכונות לשאלות , מועמדים אחרים היו טובים יותר ממנו וכן הלאה.

האם זה נובע שהמועמד לא מקצועי וכל דבר הוא תולה באחרים ולא בעצמו ולא לוקח אחריות , או שמדובר בעובד מקצועי שעשה את כל ההשתדלות על מנת להצליח ולקבל עבודה ,אך יש הפליה.
כאשר מדובר במועמד לא מקצועי שטוען להפליה , לא רצוי בעתיד גם להציע לו משרות. יחד עם זאת יתכן שלאחר שנה שנתיים יהיה שינוי בדעת המועמד או בדעת החברה. אם אין שינוי, אין להציע לו משרות וראיונות שקים חשש להפליה גם אם המועמד עונה לכל דרישות התפקיד.

באופן כללי , התייחסתי לעובד דתי-חרדי. באותה מידה של הפליה אני מדבר על שאר האוכלוסיות שהצגתי בפתיחת דבריי.    



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה