יום רביעי, 17 באוגוסט 2011

שכירות הוגנת האם קיימת היום ?


שכירות הוגנת האם קיימת היום ?
שאלה: כמה צריך לשלם על שכירות ומה חלק תשלום השכירות מתוך המשכורת ?
תשובה: דירה 2 חדרים 1000-1500 ₪ .דירה 3 חדרים 2000-2500 ₪. 4 חדרים 3000 ₪ .המחירים מתאימים בעיקר לפריפריה ובשפלה.לא בערים המרכזיות ולא בגוש דן בעיקר בת"א.
אם יש עליה במחיר זו אשמת השוכרים ששוכרים בפרט שיש תחרות ויש יותר ביקוש כך שהביקוש עולה על ההיצע והמשכירים מעלים יותר את המחיר.כאשר יש יותר היצע ,המשכיר מוריד מחיר.

לדוגמא ב-2004-5 בקרית אונו שכירות של 3 חדרים עלתה במחיר שנקבתי לא יותר מ2000 ש"ח. ב-2008-9 השכירות הגיעה ל2500-3000 ₪  מינימום , למה? כי יש הרבה סטודנטים שלומדים בקריה האקדמית ואוניברסיטה בר אילן ויש הרבה שרוצים לשכור בית באזור,אז הם היו מוכנים לשלם גם מחיר גבוה יותר ולהיות פריארים(לזכותם זה מחיר מול תועלת). המשכיר (גם הפרימיטיבי ביותר) ראה כי טוב ויש ביקוש רב שהולך וגובר במהלך השנים, אז הוא העלה עוד את המחיר בגבול הסביר משנה לשנה ללא חשש שהבית יעמוד ריק ללא השכרה.

אם המשכיר לא יצליח להשכיר את הבית במשך כמה חודשים ויחוש על בשרו שהבית ריק ללא השכרה והוא מפסיד כסף כל חודש- הוא יוריד את המחיר ואפילו דרסטית. הסכם השכרה גם לשוכר וגם למשכיר תמיד נכון לעשות לפחות לשנה שלמה עם חידוש במחיר קבוע. כאשר לא עושים זאת פוגעים בשוכרים, כאשר כל שוכר שמציע יותר כסף יכול לזרוק את השוכר הקיים, והשוכר הקיים עכשיו צריך לחפש בית אחר להשכרה,ולעיתים במחיר גבוה יותר, כי אין לו ברירה.    

אני ממליץ שהשכירות תהיה עד רבע מהמשכורת הקיימת(אחד שלך, או שנים =שלך ובת\בת הזוג, או שותפים) ולא מעבר לכך. כנ"ל לגבי משכנתא. אחרת יכולים להיכנס לסחרור פיננסי של אי עמידה בתשלומים שונים ואי קיום אורח חיים מינימלי לאדם ולקיחת הלוואות מהבנק או משוק האפור שתגרום לסחרור נוסף. צריך לשכור בית או לשלם משכנתא, אבל צריך גם לחיות טוב ביחד. 

תגובה 1: