יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

רמזי חודש אלול


רמזי חודש אלול
שמות החודשים העבריים בלוח שנה נקבעו מעולי גלות בבל בראשות עזרא הסופר. משמעות השם אלול היא חיפוש. אונקלוס מתרגם ויתורו את הארץ (במרגלים בספר במדבר פרשת שלח לך) ויאללון ית ארעא. צריך לעשות חיפוש במעשים הרעים וגם הטובים ולתקנם לטובים יותר. בדברים פרק-א-כב כתוב רמז:   ותקרבון אלי כלכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ

חודש אלול במזל בתולה. ועל כך רמזו על מאמר חז"ל  שעדיף לגבר ללכת אחורי ארי ולא אחורי אישה. חודש אב הקודם לאלול הוא מזל אריה. עדיף לחזור בתשובה בחודש אלול שהוא אחרי חודש אב שהוא מזל אריה מאשר חוסר הכנה לתשובה בחודש אלול שהוא במזל בתולה ורק לחזור בחודש תשרי לאחר ראש השנה ויום הכיפורים.
   
להלן אביא היכן רמוז אלול בתנ"ך ומה המסר ברמז. בד"כ הרמז מופיע בסופי תיבות וראשי תיבות
1. הרמז הידוע בר"ת  אני לדודי ודודי לי (שיר השירים). בנוסף יש 4 יוד בסופי המילים שעולים בגמטריא 40 כנגד 40 יום מאלול ועד יום הכיפורים. זה הזמן שהאדם צריך להתקרב לבורא, לבקש בתחנונים על מעשיו בשנה החולפת עם תקווה לשנה הבאה טובה יותר, וכאשר האדם מתקרב,גם הבורא מתקרב אליו. ולכן יש קדימות קודם אני לדודי ואח"כ ודודי לי. פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם (של בית המקדש שגובהו 20 אמה) או בסגנון אחר במדרש פתח שקרונות נכנסות בו.

2. דברים פרק ל' ו פרשת נצבים: "וּמָל ה' אֱלֹקיךָ אֶת-לְבָבְךָ וְאֶתְבַב זַרְעֶךָ – הבטחה בתורה על סיוע התשובה של ה' לאדם לאחר שקבל עליו תשובה על מעשיו, לא רק שלו אלא גם שלזרעו.

3. לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה – רמז להתרת נדרים שעושים 40 יום לפני ראש השנה וגם לפני יום הכיפורים וגם בערב ראש השנה וגם בערב יום הכיפורים.

4. איש לרעהו ומתנות לאביונים (מגילת אסתר) – רמז לצדקה וגמילות חסדים שצריך לעשות בימים אילו

5. לולא האמנתי לראות בטוב ה' (תהילים) – אין בטחון בזכיה בדין גם הצדיק ביותר. צריך לעשות השתדלות ושכירת פרקליטים טובים(תורה ומצוות ותשובה) לפני יום הדין

6. ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב – תבוא הגאולה כאשר ישראל יעשו תשובה, או בדור של בעלי תשובה.

7. שמות פרק כ"א יג: "וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה", מובא בשם האר"י- כשם שעיר מקלט היא מגינה על הרוצח בשגגה מגואל הדם, כך גם התשובה ומעשים טובים מגינים על האדם מהמשטינים ומהפורענות

יש עוד הרבה צירופים בראשי תיבות וסופי תיבות במקרא, אך לא הובאו במפרשים לצורך חודש אלול. דוגמאות נוספות מפסוקים בתנ"ך אפשר למצוא כאן .לא הביא את הרמזים בסעיפים 3,5,ו-6.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה