יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

השם תמר ותמר כלת יהודה ותמר ואמנון



השם תמר ותמר כלת יהודה ותמר ואמנון
השאלה :
האם ראוי לקרוא לבת בשם תמר? תמר הייתה אשת ער ואשת אונן,כלתו של יהודה ולא אשתו, היא שכבה במרמה עם יהודה אבל לא נישאה לו, יהודה לא רצה לתת את בנו השלישי שלה לה לאישה וסרב לייבום, והיא הערימה עליו, אישה חכמה ואומללה.
תמר נוספת היתה אחות אבשלום בת דוד שנאנסה עי אחיה אמנון ונדונה לחיי פרישות אצל אבשלום.           
גם לבתו של אבשלום אם אני לא טועה קראו תמר.
תשובה:  ראוי לקרוא לבת בשם תמר.מספיק שיש דמות חיובית אחת  על מנת שנוכל לקרוא בשמו ,למרות שיש דמות "שלילית" עם אותו שם.כל  הנשים עם השם תמר היו חיוביות.

לפי חז"ל יש מחלוקת  האם יהודה נשא את תמר או לא (מחלוקת בביאור "ולא יסף עוד לדעתה" האם הכוונה לא הוסיף,ולא נשא את תמר, או הכוונה לא הפסיק וכן נשא את תמר.)  לפני מתן תורה נישואים אילו היו כשרים ונכונים במצוות ייבום.

גם לדעת חז"ל מה שתמר בקשה מיהודה (העירבון) אלו היו הקידושין לפני הנישואין והיו יחד עם יהודה עוד 2 עדים, מכיוון שאדם חשוב לוקח איתו מלווים בדרך כמו שנלמד מאברהם שלקח את 2 נעריו איתו שהלך לעקוד את יצחק.

הסיבה שיהודה לא רצה לתת את שלה לתמר כי הייתה אישה קטלנית - אישה ש-2 בעליה (ער ואונן) מתו . (יש מחלוקת האם קטלנית היא אחר 2 או 3 גברים ,ויהודה חשב ש-2 גברים מספיק להיות קטלנית) וקטלנית היא סכנה לגבר ה-3 שנושא אותה גם במקום מצווה של ייבום.
אומללה אי אפשר לומר- היא אולי הייתה אלמנה וחיכתה לבעלה ה-3 ,אבל לבסוף וכתוצאה מכך נולדו זרח ופרץ ושושלת המלוכה מבית דוד.

תמר של דוד המלך אחות אבשלום מאם ולא מאב נולדה מאישה יפת תואר - מבואר בפרשת כי תצא  ובמלחמת הרשות גבר יכול לקחת אישה גויה ולבוא עליה ואח"כ אחרי המעשים המבוארים בפרשה לגייר אותה ולהתחתן איתה (יש מחלוקת האם תמר נוצרה קודם  המלחמה ,או מביאת דוד, והאם נולדה אחרי הגיור או לפניו - אם היא נולדה מגויה אז היא לא מתייחסת אחרי דוד רק אחרי האם .) הראיה שהייתה בת אשת יפת תואר היא הקביעה שאמרה לאמנון שיפנה לדוד ויבקש את ידה וינשא לה, והרי ידוע שאח מאב לא יכול להתחתן עם אחותו מאב.

לאחר המעשה,תמר החליפה את בגדיה שהיו מיוחדות לבתולות של בית המלך. ומכאן למדו שאר הנשים להיזהר בעריות. אם הדבר קרה לבת מלך, לנשים בתולות הדיוטות על אחת כמה וכמה.

אבשלום אהב את אחותו לא? קרא את בתו על שמה.מלבד שכמו שאמרנו שהשם ראוי  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה