יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

הקשר בין הלווים לקורבנות בבמות ובבית המקדש


הקשר בין הלווים לקורבנות בבמות  ובבית המקדש

שאלה: "בכיתה המורה הסבירה שלאחר הרפורמה של יאשיהו וריכוז הפולחן בירושלים בוטלו כל הבמות והמקדשים שהיו פזורים ברחבי הארץ הלויים נשארו "מובטלים" וחסרי פרנסה  " האם זה נכון ?

תשובה: הלויים הם חיל ה' והם לומדים ומלמדים את שאר שבטי ישראל את התורה והמצוות. כנזכר בברכת משה לשבט לוי בפרשת וזאת הברכה בספר דברים.
הלווים קיבלו מעשרות כדי שיוכלו להתקיים בכבוד. בנוסף קיבלו 48 ערים שהתחלקו בין כל השבטים בהתאם לגודל השבט נתן מספר ערים ללווים. הלווים התגוררו גם ב-6 ערי מקלט: 3 בעבר הירדן המזרחי ו-3 בארץ בעבר הירדן המערבי.

בנוסף יש להם תפקיד של מעמד בבית המקדש (צריך להיות נוכחים בשעת הקרבת קורבנות ציבור, בנוסף למעמד של ישראל וגם של כוהנים)  וגם שמירת המקדש ביחד עם הכוהנים.

הלווים לא מחויבים לצאת  למלחמה ואין להם כל חלק בשלל המלחמה.והם לא תופסים תפקידים שלטוניים כמו מלך או מושל וכיוצא.

אותו הדבר לגבי הכוהנים  - רק שהם עובדים בבית המקדש והם המקריבים ולא הלווים!!! לא ברור לי מה הקשר בין הלווים  לבין ריכוז הפולחן- הקשר הוא רק לכוהנים.

לפני בנין בית המקדש ע"י שלמה המלך  וכאשר היה מותר להקריב בבמות קורבנות יחיד כאשר היה משכן שנדד במספר מקומות (שילה, נב,גבעון) וכל שכן שלא היה קבוע (כמו שהיה בגלגל) וגם כאשר היה מזבחות ובמות  ברחבי הארץ ובכל מקום ,  לא היה מוכרח שיהיו לווים או הכוהנים במזבח אלא יכולים להיות גם  ישראלים משאר השבטים.
דוגמאות: במלכים את אמציה למלך ישראל ירבעם, צדקיה בן כנענה  למלך אחאב שלא היו לווים,
בנוסף רואים זאת מהכתוב לגבי ירבעם שהתחיל עם העגלים  שבחר כוהנים מקצות העם (משאר השבטים)  ולא לווים, ושאר מלכי ישראל הלכו בעקבותיו , ולא מצוין בכתוב שהקריבו דווקא הלווים.  
בנוסף כדי להקריב בבמה לא צריך לוי או כהן , גם ישראל יכול להקריב וכל אחד (גם לפי ההלכה היהודית, דוגמאות: מנוח אביו של שמשון משבט דן וגם גדעון בין יואש משבט מנשה בספר שופטים , ושלמה המלך עצמו הקריב בגבעון  בתחילת מלכים.

גם בספר שופטים לגבי פסל מיכה שהיה לוי (נכדו של משה) שלקחו אותו שבט דן אין ראיה ,ויש אפילו ראיה הפוכה  -כי הם אמרו טוב שאתה לוי (למרות שצריך כהן ולא לוי),  אבל גם שאר השבטים היו בסדר להיות כוהנים.

כך שלפי דעתי אין דעת המורה נכונה ומוסכמת כלל בהתאם לפסוקים בנביא.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה