יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

נעמי והכינוי מרא זרא בדא


נעמי  והכינוי מרא  זרא בדא
לפי חז"ל , נעמי היתה בהריון אך הפילה את הילד, וזה שאמרה " אני מלאה הלכתי".
כמו שכתוב במגילת רות בפרק "אל תקראנה לי נעמי - קראנה לי מרא [מרה] כי המר שדי לי מאוד"
מה הלשון של מרא ולא מרה?  לפי הלשון ההחלפה של האלף בהא בסוף מילה מתאר את המצב בצורה יותר קיצונית מהרגיל.
עוד דוגמא לזרא-לזרה שנאמר בבשר של השלו שירד מהשמים כאשר התאוננו  בני ישראל ורצו לאכול בשר. ככתוב במדבר פרשת בהעלתך פרק יא: מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר כִּי טוֹב לָנוּ בְּמִצְרָיִם וְנָתַן יְקֹוָק לָכֶם בָּשָׂר וַאֲכַלְתֶּם:
עַד חֹדֶשׁ יָמִים עַד אֲשֶׁר יֵצֵא מֵאַפְּכֶם וְהָיָה לָכֶם לְזָרָא
עוד דוגמא בדא- בדה לגבי החג שהמציא ירבעם בחשוון  ככתוב במלכים א פרק יב
וַיַּעַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית אֵל בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בַּחֹדֶשׁ אֲשֶׁר בָּדָא מלבד מִלִּבּוֹ וַיַּעַשׂ חָג לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל (כל זה מובא בפירוש רבנו בחיי על התורה).

למה קראה לעצמה מרא? הייתה עם בעל ו-2 בנים- שמתו  והבנים במחלה. אבדה את כל העושר שהיה לה. חז"ל הפליגו בתיאור העושר, שהיו לה נעלים מזהב ועכשיו אין לה אפילו נעלים לרגל והולכת יחפה עם בלויי בגדים .וכל שכן  על חוסר הכבוד והמעמד שהורגלה אליו- ועכשיו אין לה כלום , ועל זה המליצו חז"ל עני חשוב- כמת.

חז"ל אמרו בתלמוד ,כי זה העונש על יציאה מהארץ בשעת הרעב, ללא עזרה לעניי הארץ ברעב והבחירה ללכת לחו"ל, כדי לא לתת להם כלום. למרות שנעמי הייתה פסיבית והלכה אחרי בעלה ובניה היא נענשה- אבל לפחות נשארה בחיים- והשאר מתו, במדרש חז"ל מובא שריחמו עליה  מהשמים על מנת שתחזק את רות ותקים את בית בועז ורות שממנה תצמח מלכות בית דוד ומלך המשיח. .


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה