יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

מידה כנגד מידה בספר בראשית


מידה כנגד מידה בספר בראשית

1. קין הרג את אחיו הבל- וקין טען כל מוצאי יהרגני (בגלל ששב בתשובה עונשו הומתק לגלות ).שופך דם האדם באדם,דמו ישפך-מצות שפיכות דמים.
2.
3.יעקב החריד את יצחק אביו בברכות "מי אפוא הצד ציד"  וקיבל אחרי שחזרו השבטים עם הכסף ממצרים "אם כן אפוא זאת עשו". יעקב החליף בינו לבין עשו (הקטן לגדול)  ולבן חותנו החליף בין רחל הקטנה ללאה הגדולה ("לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה" לא כמו מקומך שהחלפת) - ככה גם אמרה לאה ליעקב לאחר שיעקב שאלה אותה למה לא היא אמרה כלום לגבי ההחלפה(מדרש). יעקב גרם לעשו לצעוק צעקה גדולה ומרה על הברכות, כנגדו מרדכי היהודי בשושן הבירה לאחר גזירת המן ואחשוורוש.
4.יהודה אמר לאביו יעקב "הכר נא" למי - ותמר השיבה לו "הכר נא" למי החותמת והפתילים.
5.יוסף הוציא דיבה על אחיו ,טען שבני לאה קורים לבני השפחות עבדים והם אוכלים אבר מן החי וחשודים על העריות - ונענש שנמכר לעבד, והשבטים שחטו צאן ולא תלשו אבר מבשרו לצורך הדם בכותנת, אשת פוטיפרע הוציאה עליו דיבה של עריות והייתה מפתה אותו מידי יום.
6.בנימין גרם שהשבטים קרעו בגדיהם לאחר שהתגלה הגביע באמתחתו, לכן מרדכי היהודי משבט בנימין קרע בגדיו במגילת אסתר. מנשה שהיה השליח של יוסף  גרם שהשבטים קרעו בגדיהם לאחר שגילה את הגביע באמתחת בנימין, ולכן השבט נקרע חציו בעבר הירדן המזרחי וחציו בחצי עבר המערבי.
7. השבטים התוודו במצרים לאחר שיוסף כלא אותם שמגיע להם העונש כי הם לא שמעו אל תחנוני יוסף בבור, וכך גם המצרים ומושל מצרים לא שומעים לתחנוניהם. ראובן טען שיתר על כן דורשים את דמו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה