יום רביעי, 10 באוגוסט 2011

הבסיס של קושי ייתורי בתנ"ך


הבסיס של קושי ייתורי בתנ"ך
למי שסובר שהבורא הכתיב למשה את התורה ומשה כתב , וגם לדעת הכופרים  שאדם כתב את התורה ללא אלוהים -הוא ללא ספק אדם חכם. גם הנביאים קבלו את הנבואה מאלוהים ואמרו את הנבואה לעם 

בהכרח שאדם חכם לא יכתוב דברים מיותרים, וגם ירמוז בדבריו מספר משמעויות באותה מילה או משפט.וכאשר אנו רואים שיש מילה מיותרת אנו צריכים להסביר, למה המילה הזו נועדה ? בהכרח שיש לימוד כלשהו בייתור.

בנוסף, לא רק לומדים ממה שכתוב אלא גם ממה שלא כתוב. כאשר יש השמטת  דברים של אדם חכם (שלפי דעתנו היה צריך להוסיף עוד מילים), גם נוכל ללמוד משהו נוסף מכך שלא כתב זאת  וכתב דברים אחרים, אז מהדברים שהחכם כתב לא נלמד עוד משהו? 

גם כאשר פוסק ראשון (הרי"ף, הרמב"ם) לא מתייחס לפסיקה מהתלמוד ,המפרשים האחרונים מתרצים למה יש השמטה , כל שכן הקדמונים יותר מהתנ"ך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה