יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

מעשי אחאב מלך ישראל עם הנביאים והנבואות


מעשי אחאב מלך ישראל  עם הנביאים והנבואות
הכתוב במלכים  העיד על רשעו בפסוק שחטאות ירבעם היו קלים בשבילו. הזכות עליו היא בהמשך הפסוק בגלל שהתחתן עם בת מלך צידון איזבל שהסיתה אותו לעבודה זרה ולשאר חטאים.

חז"ל במסכת סנהדרין בפרק חלק אומרים שלמספר מלכים אין חלק לעולם הבא ואחאב אחד מהם.

אחאב זכה ל- 22 שנה מלכות בגלל שכיבד את התורה ושמע לזקנים ולא רצה לתת אותה למלך ארם כאשר צר עליו  למרות שהסכים לתת דברים אחרים (כסף וזהב והנשים) - אבל התורה שייכת לכלל ישראל ולא רק לאחאב. לאחר חוסר הסכמתו, מלך ארם עם שאר המלכים שאיתו צרו על שומרון, אחאב שמע לדברי הנביא והוציא את נערי שרי המדינות לצאת למלחמה נגד ארם והוא אחריהם עד שהנחילו  מפלה לארם. הוא לא שמע לנביא  בפעם הבאה כאשר תפס את מלך ארם ולא הרגו אלא כרת איתו ברית שלום.

אחאב שמע לאליהו הנביא ואסף מאות  נביאי השקר בהר הכרמל, ולאחר שהוכיח שה' הוא האלוהים ע"י הורדת אש מן השמיים , הוא פקד על העם לתפוס את כל נביאי השקר, ולאחר מכן במצוות אחאב שחט בחרב את כל נביאי השקר(הריגת נביא שקר צריך להיות בסקילה ולא בחרב, אך הריגת מלכות בחרב כדין מורד במלכות).   

אחרי ששמע את תוכחת אליהו על "הרצחת וגם ירשת"  הוא נכנע וחזר בתשובה  ולכן הפורענות על מלכותו לא באה בימיו אלא בחיי בניו. בנוסף אנו רואים שמספר מקרים שמע לקול הנביא וחלק לא אהב לשמוע כי דברו שיהיה לו פורענות ולא דברים טובים. כמו שאמר אחאב ליהושפט שהנביא אומר עליו רק דברים רעים ולא טובים.

אחאב היה אדם שקול במעשיו ,חז"ל לומדים זאת מדברי הנביא מיכיהו בן ימלה  שניבא לפני שאחאב ויהושפט יצאו ונלחמו ברמות גלעד נגד בני עמון. הנביא אמר שיש מלאכים לזכות ויש מלאכים לחובה ואין הכרע..  עד שהגיעה רוחו של נבות והכריע  לכף  חובה שימות במלחמה נגד ארם (כמו שקרה לבסוף).

איך זה יכול להיות כאשר אחאב עובד ע"ז וחוטא ומחטיא את הרבים היה שקול ? מכיוון שבתקציב המדינה בנוסף שהוא נתן כספים לנביאי הבעל והאשרה ולעבודה זרה הוא גם תמך בתלמידי חכמים ומוסדות תורה וחסד ולכן זה כיפר לו מחצה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה