יום רביעי, 17 באוגוסט 2011

הווי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים


הווי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים
המקור וההסבר לפתגם להיות זנב לאריות ולא ראש לשועלים,בסנהדרין (של 71 איש) וגם בישיבה היו 7 שורות. כל שורה 10 תלמידים. לכל שורה היה ראש . השורות היו מסודרות לפי חכמה. השורה הקרובה לרב חכם יותר,ולכן השורה הראשונה החכמה ביותר, אח"כ השניה, ואח"כ השלישית וכן הלאה.החכם האחרון בשורה הראשונה היה יותר חכם מהראש של השורה השניה.

כאשר מת אחד מהתלמידים בשורות ,זזים קדימה. אולם ראש שורה קודמת הופך להיות האחרון בשורה הבאה. והוא מבקש להישאר בשורה שלו כראש שורה ומשנהו יעבור לשורה הבאה, אולם מסרבים לבקשת אותו חכם לטובתו ואומרים לו מוטב שתהיה זנב לאריות בשורה הבאה מאשר ראש לשועלים בשורה שלך. השאלה היא האם להיות משפיע על אחרים - 9 תלמידים אחרים, או להיות מושפע מ- 9 תלמידים הבאים החכמים יותר. והמסקנה עדיף להיות מושפע מחכמים מאשר להיות משפיע על פחות חכמים

תחילת החכמה מתבטאת בלהיות זנב בהתחברות וצירוף לאנשי חכמה חכמים ממך ולא להיות ראש על אנשים לא חכמים או פחות חכמים ממך על מנת להיות מושפע ולא משפיע ועל מנת לקבל עוד חכמה גדולה יותר.
החכמה לא שווה לתואר אקדמי או לתארים מתקדמים. כשם שהקדמונים לא למדו באוניברסיטה ולא היו להם תארים, אך היו יותר חכמים מאיתנו בהרבה דברים. היום לעיתם חכמת ההמונים גדולה יותר בצירוף מחכמת החכם או החכמים בעלי התארים.לא כל מי שאין לו תואר אקדמי הוא בהכרח לא חכם.

מי שלמד תלמוד ומשנה יודע שכדי לפתור סוגיות סבוכות שלמות צריך הבנה רחבה גם במתמטיקה -לוגריתמים, טריגונומטריה , גיאומטריה וגם אלגברה. ועוד ועוד. כוזרי כבר אמר שכל החוכמות היו אצל היהודים רק שתוקף גלות בבל ואחריה אבדו את החכמות . החכמות נשארו במצרים  ובבל ועברו ליוונים ולרומיים קבלו את חכמתם ממצרים ובבל והוסיפו. מכיוון שליהודים כאמור לא היו ספרי חכמות נאלצו להעתיק מספרי הגויים - כמובן רק מה שמתאים ונכון. מה שלא נכון לא העתיקו וכתבו היפך- מורה נבוכים לרמב"ם דוגמא

היום שההשכלה היא בעיקר לצורך עיסוק ולא רק להשכלה, כולל תארים לא רלבנטים העיקר שיש תואר 1 או\וגם 2, אם אני מקבל משכורת גבוהה ללא השכלה , לא אעשה השכלה. מחצית אין תעודת בגרות, שליש אין תואר 1. בנוסף רכישת השכלה תלויה במימון ולרובם אין מימון ללימודים . כאשר יש 2 ברירות - פרנסה למשפחה או לימודים ,יבחרו בפרנסה ולא בלימודים.

לא פונים לתואר שלישי כי תואר שני מספק ועלות והזמן לא מצדיקה תואר שלישי בנוסף שגם אין מספיק מקומות לימוד ללמד בארץ באוניברסיטה, וסיכוי קלוש ללמד בחו"ל , יש תקרת זכוכית למרצים מסוימים ולא מקבלים אותם

בחורים בישיבה לא לומדים לשם עיסוק אלא לשם לימוד. ולומדים הרבה כל יום כל שנה ולכל החיים. החילוני מסתפק בכמה שנים ואח"כ לומד קצת לעדכון. הלימודים בישיבה יותר קשים וחכמים מאשר הכללי, וזה מסביר למה בני ישיבה מסיימים בגרות ותואר 1 בקלות גם ללא רקע של השכלה כללית כמו חילונים

- הרבנים גדולים בחכמה וגם באייקיו - פתרון בעיות וגם בזכרון יותר מכל פרופ מלומד אחר חילוני או גויי. כמה מלומדים יודעים לצטט ספר או פרק אחד בע"פ ? יש עשרות ספרים על חידות וחידודים של רבנים במשך הדורות
רבנים במשך הדורות לא הפסידו בויכוח אחד מול הנוצרים או המוסלמים המלומדים , גם במסגרת אוניברסיטה. כמו כאן במדינה הפסד אחד במלחמה לארצות ערב ,זה סוף המדינה. כך הפסד בויכוח. הויכוח היה בד"כ מרב אחד או כמה רבנים אל מול עשרות מלומדים , או אחד ששאל את שאלות המלומדים

חכמה היא לא רק להמציא משהו אלא גם איך להשתמש בו . היהודים יכלו להמציא בעבר מה שהגויים המציאו היום , אך הנזק היה גדול יותר מבחינת התועלת. המצאות החשמל ,כלי טייס ,כלי מלחמה פצצה גרעינית וכיוצא לשימוש מלחמתי להרס העולם ולא לצורך אזרחי לטובת העולם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה