יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

זמן בריאת העולם


זמן בריאת העולם

שאלה: התנ"ך מתחיל בבריאת העולם וכתוב שאלוהים ברא את השמים והארץ- כלומר מכאן מסיקים שלפני כן לא היה כלום- אבל כיום יודעים שהתנ"ך מתאר אירועים שקרו לפני יותר מ- 5000 שנה ועוד 771 שנים (התשע"א –ה אלפים שעא שנים בגימטריא), אז איך מסבירים את עידן הקרח לדוגמא  שמוכח מדעית שהתרחש לפני כ- 40,000,000 שנה, את הדינוזאורים וכל בע"ח שהיו קיימים עוד לפני תקופת התנ"ך.

כלומר אם אלוהים ברא את העולם לפני כמה אלפי שנים כמו שכתוב בתורה, מה היה לפני מיליוני שנים ?איך מסבירים את הסתירה הזו? מבלי לשלול הוכחות מדעיות לאירועים ובע"ח שהיו חלק מהעולם שלנו (אני לא מדברת על החלל) ומבלי לערער בקיומו של אלוהים.

תשובה:ראשית אחת הסיבות שנכתב בספר בראשית וגם בשאר ספרי התנ"ך  את כל הגילאים  של האנשים היא על מנת לדעת את גיל העולם (אם אדם הראשון נוצר בשבוע ה-1 של הבריאה).

 שנית העולם נולד מבוגר ולא צעיר. אם היה העולם נברא צעיר -אז אנשי המדע היו צודקים- תהליכים אילו היו נמשכים הרבה מאד זמן מאשר פחות מ-6000 שנה שהעולם קים. זה התשובה המוסמכת היחידה שהיא ללא חולק.

לענין קביעת מתי יצור חי היה קים - לא רק לדינוזאורים , הוא גם לגבי מתאבנים למיניהם ושאר יצורים מתים שנכחדו מהעולם בעבר.

יש מספר קביעות מדעיות - רק שקביעתן תלויות באדם הקובע, זאת אומרת שלעצמות מסוימות חוקר אחד יגיד כך וכך שנים ,וחוקר אחר יגיד יותר או פחות בהרבה.בנוסף,הבדיקות המדעיות מתבססות על העולם שלנו העכשווי במאה ה-20 ולא בעולם שהיה בתחילת הבריאה- כך שהמסקנות העולות לא נכונות.

תשובות זרות:
1.יש כאלה שטוענים שהתנ"ך אוסף מיתוסים, ולא מביע אמת
2.יש כאלה שטוענים שהתנ"ך אמיתי, והם כופרים בממצאים מדעיים שסותרים את התנ"ך, ופוטרים הכל בתור כפירה.
3.יש אנשים שמנסים ליישב את הסתירות בדרכים שונות. למשל אחד הטיעונים הוא שעידן הקרח משויך לאחד מימי הבריאה. כל עוד לא נברא אדם אין מי שימדוד את הזמן ולכן "יום" בבריאה יכול להיות מוגדר כל משך זמן שהוא, והוא יכול להיות עידן שלם.
4.באותו אופן יש כאלה שקוראים על "התנינים הגדולים" המוזכרים בספר בראשית ומקשרים אותם לדינוזאורים.
5. יש תשובות אחרות שמנסות להסביר את הסתירה בדרך אחרת, למשל על פי המדרש שאלוהים "בנה עולמות והחריבם" עוד לפני בריאת העולם
.

תשוובות לתשובות הזרות

.1 לטענת הכופרים - אין רלבנטיות כאן כי השאלה היא כלפי הדתיים ולא כלפי הכופרים שכופרים בתנ"ך - לדעתם אין שום דבר אמיתי בתנ"ך ואי אפשר גם להוכיח שהוא נכון. (הם לא מקבלים את הראיות של הדתיים מצרות אופקים שלהם)
2.
המיתוס שיש סתירה בין המדע לתורה- הוא לא נכון, הוא התחיל בסתירה בין הנצרות למדע לענין האם כדור הארץ סובב סביב השמש או להפך (ראו גלילאו וקופרניקוס ) אין לזה שום קשר עם היהדות ,יתר על כן בתלמוד כתובים חידושי מדע שיודעים עליהם בראיות מדעיות רק בעשרות שנים האחרונות בלבד. (יש הרבה דוגמאות)
3.
הדעה הנכונה והעיקרית היא שכל יום מימי הבריאה היה יום אחד של 24 שעות כמו היום. השאלה העולה לטעון שכנגד הרי כל מעשה הבריאה היה ע"י דיבור של ה' בלבד - למה צריכים כ"כ הרבה שנים ? זה אפשרי בשניה של זמן.ענין זמן היום במעשה בראשית היה לומר את הזמן שהוא יום של 24 שעות.
4.
התנינים הגדולים הם לא דינוזאורים ודומיהם - הם דגים הגדולים בים ולא חיים על הארץ , והם חיים עד היום.  מה שקרוי בלשון חז"ל לוויתן  שממנו יאכלו הצדיקים לעתיד לבא.
5.
לענין בונה עולמות ומחריבם - אין לזה קשר אל עולמנו כלל ועיקר, וחז"ל הורונו שלא לדרוש מה היה קודם לפני בריאת העולם שלנו ואח"כ, אלא על מה שעכשיו
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה