יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

הארון ולוחות הברית


הארון ולוחות הברית 

לפי חז"ל:
  1. שברי לוחות הראשוניים ששבר משה והלוחות השניים נמצאים באותו ארון  - ומכאן הזהירו חז"ל לכבד תלמיד חכם וזקן ששכח תלמודו (מבחינת שבר לוח)  כמובא בתלמוד בבלי במסכת ברכות פרק ראשון.
  2. לענין הארון שנשבה ע"י פלשתים , יש מחלוקת אמוראים ותנאים בגמרא הירושלמית -  האם היו 2 ארונות או ארון אחד.וכל אחד מסביר את הפסוקים לפי שיטתו.
  3. לגבי ספר תורה בארון הברית שהיו מונחים שם לוחות הברית , לפי התלמוד בבלי  בבא בתרא דף יד  היה ספר תורה שכתב משה  בתוך  הארון  מונח למעלה על גבי אדן,  יש מחלוקת תנאים  האם היה מונח ממצד הארון או בתוך הארון.ושם מובאים הפסוקים הרלבנטים וההסבר של הפסוקים כל אחד לפי שיטתו (כולל את המקור של מובאה מספר 1)
  4. הארון ומה שאיתו  נגנז בימי יאשיהו מובא בסוף גמרא סוטה ובמשנה שם  ,שיאשיהו גנזו ויחד איתו גנז את מה שאיתו ,כמו המקל של אהרון שפרח (בפרשת קרח ספר במדבר) .
  5. לגבי מספר הדברות בלוחות הברית  יש מחלוקת תנאים בגמרא ירושלמי ,  כמה פעמים היו כתובים 10 הדברות ובאילו צדדים:  י"א -5 מול 5 כמקובל אצלנו, י"א 10 מצד אחד ו-10 מצד שני(כפול) , וי"א שנכתב על הצד של הלוחות כי ללוחות היה נפח , ובזה יש מחלוקת כמו הקודמת האם כתבו על כל צד 5 דברות (וסה"כ 30 )  או 10 דברות  (וסה"כ 40)
  6. לגבי האותיות והלשון – האם בכתב עבר הנהר או בעברית . יש מחלוקת עצומה וגדולה בגמרא ירושלמי וגם בבלי במסכת מגילה, וגם בכל המפרשים הראשונים והאחרונים לגבי זה- אני לא מתכווין להכניס את ראשי בין ההרים .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה