יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

קין הבל ושת התחתנו עם אחיותיהם


קין הבל  ושת התחתנו עם אחיותיהם

התורה כלל לא מתיחסת לנשים בתורה ,רק במקרים חריגים הן מוזכרות , כמו לגבי עדה וצילה נשות למך ואחות תובל קין נעמה (בספר בראשית פרשת בראשית) וסרח בת אשר (פרשת ויגש ופרשת פינחס בספר במדבר ועוד), וכן לגבי האמהות , וכן לגבי נשות ואמהות המלכים.

מפסוק זה שכתוב שקין ידע את אשתו מוכיחים שאדם וחוה הולידו גם בת והיא התחתנה עם קין.
לדעת חז"ל קין נולד עם תאומה אחת, והבל  עם 2 תאומות . חז"ל לומדים דרך הריבוי של המילה את ("את קין") ופעמים בהבל  "את אחיו את הבל " ,
ולדעת חז"ל זה אחת הסיבות של הריב של קין עם הבל - קין טען שהתאומה השניה שיכת לו ולא להבל כי הוא בכור, והבל טען שהיא שלו כי נולדה עימו.

בנוסף אומרים חז"ל   בפרשת  קדושים פרק כ' בספר ויקרא  ובמצוות לא תעשה שמתייחסת לגילוי עריות בין אח לאחותו , כתוב "חסד הוא"  וחסד מלשון חרפה כך פירש רש"י, ואבן עזרא מפרש חסד הוא  מגזרת פן יחסדך שומע (משלי כה, י), וטעמו תוספת בזנות. אולם במדרשו זה חוזר לתקופה הראשונה (קין ושת והשאר)  שלקיום העולם האח חייב להתחתן עם אחותו  כמו שגם מובא ברש"י על הפסוק בשם חז"ל (תלמוד ירושלמי מסכת יבמות פרק יא ובמסכת סנהדרין פרק ה ו-ט וספרא קדושים ), עד אשר היו הרבה נשים ,והיה אפשר להתחתן עם אישה שהיא לא קרובת משפחתו האסורה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה