יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

מה העונש בתורה על מי שמורה הלכה בפני משה רבינו רבו המובהק ?


מה העונש בתורה על מי שמורה הלכה בפני משה רבינו רבו המובהק ?
1.כתוב במדבר פרשת בהעלתך פרק יא: וַיָּרָץ הַנַּעַר וַיַּגֵּד לְמֹשֶׁה וַיֹּאמַר אֶלְדָּד וּמֵידָד מִתְנַבְּאִים בַּמַּחֲנֶה:
    (כח) וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבְּחֻרָיו וַיֹּאמַר אֲדֹנִי מֹשֶׁה כְּלָאֵם:  יהושע אמר זאת למשה כי עצם התנבאות אלדד ומידד הנביאים בפני משה זה הוראת הלכה בפני הרב. משה ענה לו שעד שהוא מדבר על אלדד ומידד, הוא צריך להוכיח את עצמו שהוא הורה הלכה בפני משה רבו. העונש של יהושע היה שלא היו לו בנים כי אם בנות, כמו שמובא בספר דברי הימים לגבי הייחוס שלאחר יהושע יש הפסק של הייחוס( הייחוס דרך הבן ולא דרך  הבת).

2.כתוב במדבר פרשת מטות פרק לא: וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל אַנְשֵׁי הַצָּבָא הַבָּאִים לַמִּלְחָמָה זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה: לאחר שמשה קצף על פיקודי החיל ונשכח ממנו הלכות גיעולי כלים של מדין, אלעזר דיבר אליהם בפני משה ולימד אותם הלכות גיעולי כלים של גויים כמו שמובא בהמשך הפסוקים,  אך לא נענש כיהושע (שלא היו לו בנים), אלא שאלעזר נענש בכך שיהושע בחלוקת הארץ לא נצרך לאלעזר הכהן הגדול  מלבד החלוקה של השבטים לנחלות  בארץ, שהחלוקה של הנחלות בארץ לפי שבטים הוא גם לפי אורים ותומים של כהן גדול בנוסף לגורל כמו שכתוב בתורה בספר במדבר פרשת מטות.

3.כתוב בויקרא פרשת שמיני פרק י: וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם: וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה'. נדב ואביהוא לפי דעת אחת במדרש הורו הלכה בפני משה רבינו שהכניסו אש (אע"פ שיורדת אש המשמים ,מצווה להביא מן ההדיוט), ולכן נענשו במיתה של שריפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה