יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

ספר הזוהר מי חיברו ומתי כתיבתו ומי ראוי ללמוד בו


ספר הזוהר מתי כתיבתו ומי ראוי ללמוד בו

מקובל בעם היהודי שחיבור הזוהר הוא מהתנא תלמידו של רבי עקיבא רבי שמעון בר יוחאי  ותלמידיו התנאים, עם הוספות מתלמידי תלמידיו. (לפי ההלכה שכל חכם צריך לרמוז את שמו בחיבורו, יש רמז לשם שמעון בחיבור הזוהר) רואים לפי החיבור שהוא התחבר קונטרסים קונטרסים ולא ספר אחיד.

רק מיעוט של תימנים וחוקרים שלא הכירו את הזוהר וחושבים שלא נכתב בתקופת התנאים אלא ע"י חכם ראשון בספרד לפני כ-800 שנה  שכתבו מדעתו והוסיף בו דברים - לפי דעת חז"ל,הם כופרים בתורה שבעל פה ובחכמי ישראל.

חכמי ישראל שלמדו את הזוהר הקדוש החל מהאר"י הקדוש והבעש"ט ותלמידיו ושאר המקובלים בתקופות שונות עד הדורות האחרונים - אין ספק כלל שלא אחד שחי לפני 800 שנה יכל לכתוב חיבור זה, אלא אדם קדמון יותר והם התנאים .

בנוסף בפסיקת ההלכה הזוהר נחשב כמו חיבור תנאים כמו שאר המדרשים , ולא כמו פוסק ראשון, ההבדל שמעדיפים את מדרש הזוהר ולא פוסק אחרון (הדוגמא הפשוטה היא ההלכה שלא מניחים תפילין בחול המועד ).

אותם אנשים שחושבים שאדם אחד (שכנראה לפי דעתם היה חכם מאד) כתב את ספר הזוהר לבד או הוסיף דברים - לא יודעים מה כתוב בו ,לא מבינים ארמית בפרט שחלק מהספר הם כינויים ומשלים (ראו את אידרא רבה וזוטא)  ,בפרט שרוב דבריו סתומים  ומדברים בעניינים רוחניים נשגבים שאף חכמי ישראל בדורנו לא מבינים מה כתוב שם.

רק  גברים יכולים לקרוא זוהר ותיקונים וגם קצת ללמוד מפי רב מוסמך את מדרש הזוהר לפי נושאים(כמו שיש היום בקונטרסים) ,אבל צריך לדעת שעיקר הלימוד בע"פ הוא ולימודים חשובים יותר ללמוד כמו הבסיס מקרא ומשנה. ולימוד תלמוד ופסיקת הלכה לחיי היום יום. כמובן שאפשר ללמוד מדרש הלכה ומדרש אגדה וגם זוהר במקצת היום.

נשים לא ראוי שילמדו זוהר או קבלה. יכולות ללמוד מדרשים. התורה נקנית בקדושה בפרט בלימודי תורה ברמת קדושה גבוהה כמו קבלה וזוהר.בנוסף שרק לאחר שאדם למד מקרא משנה ותלמוד ופוסקים ראשונים ואחרונים יכול להתחיל ללמוד את חלק הסוד והקבלה. בנוסף שצריך להיות בגיל מבוגר ולא צעיר מעל ל-40 שנה לפחות כד להתחיל ללמוד.

ולכן מי שלא למד הרבה מקרא משנה ותלמוד ומדרשים בחלק הפשט של התורה מפי רב, מי שלומד במעורב נשים וגברים יחד, או לימוד מרב לא מוסמך ולא ירא שמים וללא הסכמת רבנים- לא יכול ללמד ואסור ללמוד ממנו. כך נפסק ע"י גדולי דורנו אשכנזים וספרדים מגדולי הדורות ראשונים ואחרונים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה