יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

עבדות לפי התורה


עבדות לפי התורה  
אנו  מורגלים לומר שעבד הוא אדם שעובד כל עבודה אצל מעביד בתנאים לא טובים גם עבודה בזויה וללא שכר (השכר היה רק בקניה לעבד) . אבל יש עוד כמה דברים שקשורים לעבדות שקשור גם לאדם שכיר.

1. עבודה בזמן לא קצוב - כאשר המעביד אומר לעובד שיעבוד עד שיחזור ולא אמר כמה זמן או כמה עבודה צריך לעשות - זה עבדות . צריך לעבוד בזמן קצוב ולעבודה קצובה. וזה לא משנה שהמעביד חזר אחרי דקה-שעה- וכמה שעות לעומת השעות בפועל של עובד שכיר. האי וודאות גרועה מהוודאות - יותר גרוע לא לדעת כמה אתה עובד מאשר לעבוד מספר כאשר אתה יודע בדיוק כמה אתה עובד.
2. החלפת עבודה לעבודה לא מתאימה - המצרים נתנו עבודה של גברים לנשים ועבודה של נשים לגברים  ,ועבודה של אדם צעיר לאדם זקן וזקן לצעיר . אם צעיר נוח לשאת יותר וללכת פחות , ולאדם זקן לשאת פחות וללכת יותר פעמים - הרי נהפך שהצעיר ישא פחות וילך יותר והזקן ישא יותר וילך פחות .
3. עבודה שאין צורך בה כלל  והיא נאמרת רק כדי שהעבודה  יהיה עסוק ולא בהפסקה - תחמם את המים,כדי שאשתה כוס תה, והוא לא צריך לשתות וכיוצא
4. עבודה שלבסוף נודע שאין בה תועלת וסיפוק - ידוע בזמן השואה והגרמנים שאמרו ליהודים במחנות הריכוז והעבודה שיעבירו אבנים ממקום למקום ואח"כ יחזירו את האבנים למקומן הקודם , העברים בנו את ערי האוצרות פיתום ורעמסס שכשמן של הערים - כל הבנין שבנו נהרס לאחר זמן. הסיפוק שהיה על יצירת דבר חדש כלשהו או תועלת למעביד לפחות- התברר ככלום לבסוף.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה