יום שלישי, 5 ביולי 2011

ראיון עבודה לתפקיד שירות לקוחות לתביעות בחברת ביטוח AIG בפ"ת


ראיון עבודה לתפקיד שירות לקוחות לתביעות בחברת ביטוח AIG בפ"ת
בסוף 2010 שלחתי קורות חיים למשרת שירות לקוחות לתביעות במוקד בחברת  ביטוח  AIG. התקשרה אלי רכזת כ"א מ- AIG ולאחר ראיון טלפוני קצר הוזמנתי לראיון ולמרכז הערכה בימים הבאים . ע"פ רוב ב- AIG אין ראיון אישי אלא בעיקר מרכז ההערכה.

מרכז ההערכה היה ב-10 בבוקר ובקומת הכניסה של רחוב הסיבים בפ"ת ולא בקומות העליונות.מי שהגיע הודיע לרכזת כ"א שהגיע ונתבקש למלא טפסים שלקחו כ-10 דקות לפחות וכן לחכות קצת למאחרים. אני לא הודעתי לרכזת כ"א שהגעתי ולכן היא התקשרה אלי. לאחר שהיא שמעה אותי פעמיים גם בטלפון וגם כמה מטרים לידה, היא יצאה החוצה מהחדר ורשמה אותי.  

מרכז ההערכה היה בחדר הסמוך ונוהל ע"י מאבחנת ממכון מיון עם נוכחות ראש הצוות במוקד. סדר הישיבה הוא על כסאות בלבד ללא שולחנות, מסודר בצורת חית עגולה. אני ישבתי בתחילה מצד ימין. שולחן המאבחנת וראש הצוות היה נוטה לצד שמאל.

היו 13 מועמדים לערך רובן נשים וכמה גברים.רובן צעירים וצעירות גילאים 20-24 , אני ועוד בחורה 30+ ,ועוד אישה מבוגרת 50+. והיה בחור חרדי שיצא מהישיבה ורק התחיל את מסע חיפוש העבודה.  ציפיתי וצפיתי שבקושי 2-3 יתקבלו אם בכלל. וכאשר אני עם צעירים וצעירות אני יודע שהסיכוי שאתקבל הוא קלוש.

המאבחנת ממכון מיון הציגה את עצמה ואת ראש הצוות ואת תהליכי מרכז ההערכה: הצגה עצמית, דינמיקה קבוצתית וראיון אישי עם ראש צוות.יתכן שיהיה סלקציה לאחר דינמיקה קבוצתית. כמובן תארה את העבודה, שעות עבודה, שכר והקורס ועוד. מרכז ההערכה כצפוי לקח כ-3 שעות לערך.

היא אמרה שמוקד זה עוזר למוקד תביעות של AIG. מוקד התביעות נמצא באלעד ומאויש ע"י נשים חרדיות. כמו כל חברה מפלה, AIG  מקבלת לאחרונה עובדות חרדיות בעיקר ופחות חרדים במוקדים ייעודיים במגזר החרדי ,עקב הטבות מהמדינה וחסכון בעלויות- תשלום שכר נמוך מאשר חילוני. אולם במוקדי AIG החילונים בפ"ת ,כולם חילונים ולא מקבלים לעבודה במוקד המעורב דתי חרדי אחד.

בסוף הפתיחה המאבחנת שאלה אם יש שאלות? היה על קצה לשוני כמה שאלות פוגעות,בפרט האחרונה,האם AIG מקבלים בחורים חרדים לעבודה? אך שמרתי את לשוני ,כדי שלא אכשיל את הסיכויים ואת האקשן כבר בתחילה.

כמו בכל מרכז הערכה , אני כמובן סימנתי לי כמה צעירים וצעירות שיש להם סיכוי גבוה להתקבל עוד לפני הצגה עצמית ואח"כ בודק אם צדקתי בהערכות שלי (בד"כ ע"פ רוב אני צודק). בד"כ מזמינים 7-15 מוזמנים ומקבלים בקושי 1-3 מועמדים, אם בכלל.

איך אני יודע זאת ? זה פשוט מאד. זה אבחון של שפת הגוף של המראיינת וראש הצוות. הם כבר סימנו את מי הן יקבלו לעבודה. הם שלחו את החץ ועכשיו עושים מטרה סביב החץ. מי שחסר זה הפרצוף. אם הפרצוף מתאים יש התאמה מלאה. רק אם אותו אחד או אחת לא ידברו לעניין ,הן יפסלו. ולכן אני צריך לראות היטב על מי הן מסתכלות בפתיחה ,ובעיקר על מי הן לא מסתכלות.

בפתיחה וגם בהמשך לא הסתכלו לכיוון שלי כלל.הן הסתכלו למרכז ובעיקר לשמאל, ולכן ידעתי שהסיכוי שאתקבל קלוש, וגם ידעתי ש2 צעירות וצעיר שישבו בצד שמאל מיועדים להתקבל לתפקיד. היו עוד 2 צעירות אחרות מיועדות להתקבל בצד האורכי של החית, אך הדינמיקה הקבוצתית ובעיקר התשובות לשאלות המאבחנת לא היו טובות כ"כ.  

בהצגה עצמית, לא הצגתי את עצמי בתחילה או באמצע אלא לקראת הסוף. מומלץ תמיד להציג את עצמך בתחילה ולהתכונן טוב. אם לא הצגת את עצמך בתחילה ,לא להיות מושפע מסדר ההצגה עצמית של האחרים ולהציג את עצמך כפי שבחרת.

כצפוי הצעיר החרדי הציג את עצמו בצורה מצחיקה ופחות מקצועית למדי. אוזן חילונית ששומעת את דבריו, מקבלת דחיה אוטומטית. הוא אמר שהוא לומד למשרת רב- אז מה אתה עושה כאן? חברת ביטוח לא זקוקה לרבנים. הוא אמר שמתוך סקרנות הוא עשה תעודת בגרות (ולא כדי להתחיל תואר אקדמי כלשהו או למטרה אחרת כמו תנאי בשוק העבודה), ועוד ועוד

כמובן שבכל הצגה עצמית יש שאלות של המאבחנת לדברים,גם שאלות כלליות וגם שאלות ספציפיות שמתייחסות לדברים שאמרת. אחת מהשאלות ששואלים אותי וגם שנשאלתי ע"י המאבחנת ממכון מיון הייתה , אם אני סיימתי תואר ראשון במנהל עסקים וסטודנט לתואר שני במנהל עסקים ,למה אני לא עוסק בתחום שלמדתי ?  השאלה רק העידה על טיפשות המאבחנת שלא יודעת מהו תואר מנהל עסקים, לצערי לא יכולתי לומר לה זאת. אמרתי שגם ביטוח ופיננסים הם בתחום מנהל עסקים, ובינתיים לא מתקבלים לחברת AIG  רק בעלי תואר ביטוח, או עו"ד לתביעות, אלא גם בעלי תחומים אחרים.

אחרי הצגה עצמית יש דינמיקה קבוצתית.היה הפסקה קצרה של כמה דקות. האישה המבוגרת שישבה לידי הסכימה להתחלף עם בחורה צעירה מהצד השני שטענה שקר לה והמזגן עליה. זה תרם למבוגרת לקבל עבודה לא בתחום התביעות אלא בתחום השירות. ללא ההחלפה , המאבחנת לא הייתה כלל מסתכלת עליה כמתאימה לעבודה עקב הגיל.

קבלנו דף עם מספר פעולות בחברה, וצריך לדרג פעולות של דברים הכי חשובים והפחות חשובים לחברה. כצפוי כתבתי את הדירוג של כולם כאשר המאבחנת שאלה את דירוג של כל אחד ואחת. היה קשה לכתוב 13 דירוגים אך הצלחתי לבסוף אחד מהדברים היה אם יש אחד שמשתף קבצים ממחשבי החברה והוא מקבל פרס עובד מצטיין, האם תגלה או לא? ועליו נסב הדיון בעיקר האם הוא ראשון או נמצא קצת אחורה.

בדינמיקה הקבוצתית היה כצפוי מלא רעש וצעקות. יש מספר צעירות שלא דברו ולא התערבו בדיון בעיקר הרחוקים בחית העגולה. הבחורה הראשונה 30+ התערתה בדיון היטב עם בחור צעיר ועוד כמה בנות, וכן האישה המבוגרת. אני כמובן כמו בכל דיון גם ניסיתי להשתתף, אך הצעקות וכניסה אחד ואחת לתוך דברי השני, מנעה דיון רציני. מחצית תמכו ששיתוף קבצים לא חוקי במקום הראשון. אני עשיתי טעות וסימנתי אותו שלישי למרות שהוא אמור להיות ראשון. תמיד יש ויכוח בין מועמדים לגבי הדירוג שלו:ראשון או בין האחרונים.

היו הרבה הבדלים בין כל אחד ואחת וכמעט בלתי אפשרי להגיע להסכמה. כצפוי לא הייתה הסכמה. המאבחנת שאלה שאלות סלקטיביות למועמדים סלקטיבים (כמה צעירות והצעיר והמבוגרת) ,כמו האם הם חושבים שהיה אפשר להגיע להסכמה? אני סימנתי לבחור הצעיר (סטודנט למשפטים) תוך ניצול שהמאבחנת לא מסתכלת לכיווני , שיאמר שעוד כמה דקות היה אפשרי וזה מה שהוא אמר. ממילא הבנתי שהוא יתקבל. מה הם חושבים על הדיון? מדוע לא השתתפו בדיון? האם יש מישהו\מישהי שהשתלטו על הדיון?

דילגתי כאן על הרבה שלבים בהצגה עצמית של כל אחד ואחת וגם על שלבי הדיון וגם על תשובות לשאלות של המאבחנת ,היה צריך להוסיף כאן עוד כמה דפים ואין בכוחי לכתוב זאת. הצגתי את הדברים החשובים והרלבנטים יותר.

לבסוף לאחר סיום השאלות ולאחר שהצלחתי להשחיל כמה מילים (שלא יתרמו אם אתקבל לעבודה ,רק להראות נוכחות) ולאחר הפסקה קצרה, המאבחנת קראה בשמות 2 צעירות והצעיר וכן השאירה את המבוגרת להמתנה לראיון שירות עם ראש צוות. כל השאר 10 מועמדות בעיקר לא התקבלו כלל.
הצעירות והצעיר המשיכו לראיון אישי מקיף יותר עם המאבחנת וראש הצוות.

ראש הצוות לא הייתה כלל פעילה במרכז ההערכה ואף יצאה החוצה לעיתים תכופות.כאשר היא יוצאת גם לשיחת טלפון זה אומר שהיא לא מגלה ענין במועמדים בפרט לאחר ההצגה העצמית. אני לא בטוח שהצעירות והצעיר התקבלו, יש סיכוי גבוה שכן.

זה המצב כאשר לחברה יש אפשרות לגיוס עשרות ומאות מועמדים ולבחור כמה אחדים בלבד. יש אפשרות גם לא לבחור אף אחד ואחת ,או לבחור מתוך כמה מרכזי הערכה את הכי טובים שיש. הכי טוב זה לא בהכרח טוב מקצועי דרישות מקצועיות של משאבי אנוש , אלא טוב לפי  דרישות החברה AIG.אם חברת AIG הייתה צריכה לשלם למועמדים כסף או שווה כסף על ההשתתפות בראיון, היא הייתה נמנעת להזמין כ"כ הרבה מועמדים שרובם לא מתקבלים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה