יום ראשון, 24 ביולי 2011

ראיון עבודה לתפקיד מכירות שטח בחברת עוקץ מערכות


ראיון עבודה לתפקיד מכירות שטח בחברת עוקץ מערכות

לאחר סיום התואר הראשון במנהל עסקים בהתמחויות שיווק ופרסום ומערכות מידע, ביוני 2007 שלחתי קורות חיים לאיש מכירות שטח בחברת עוקץ מערכות בקרית מטלון בפ"ת (ליד תמורה סוכנות ביטוח) דרך לוח דרושים בעיתון ידיעות. יצרה איתי קשר פקידה \מזכירה בחברה, ולאחר ראיון קצר הוזמנתי לראיון עבודה.

הראיון נקבע ב-9 בבוקר וכנראה אני הייתי המרואיין הראשון (כך התברר לי למפרע). מכיוון שלא נסעתי מזמן באוטובוס, לא לקחתי בחשבון את הפקקים בכביש גהה, וגם לא ידעתי את לוחות הזמנים של האוטובוס. ולכן לא קמתי מוקדם כ"כ ולא יצאתי מהבית יותר מוקדם , המתנתי רבע שעה בתחנת האוטובוס, ונסיעה בגהה שאמורה לקחת 5 דקות, לקחה 20 דקות ויותר (נסיעה של 20 דקות הפכה ל-40 דקות).

מצומת גהה אני צריך ללכת עוד כ-7-5 דקות עד לבנין עוקץ מערכות. בפקק מתקשרת אלי הפקידה ושואלת האם אני מגיע מכיוון שכבר הגיע הזמן ,עניתי שאני בדרך ואני מגיע ויש פקק בגהה. כמו שאתם מבינים,ללא הפקק וללא המתנה לאוטובוס הייתי מגיע בזמן לראיון.

לאחר שהגעתי באיחור של 10 דקות לערך, ואמרתי לפקידת הקבלה שהגעתי לראיון עבודה נתבקשתי למלא טפסים ואח"כ לשבת ולהמתין. לא זוכר האם קבלו מועמד אחר לראיון באותו זמן, או שהמראיינים עסקו בדבר אחר בעבודה שלהם. כך שראיון העבודה התחיל כ-20-25 דקות לאחר הזמן המקורי, ראיון שלם של מועמד.

חברת עוקץ מערכות מתמחה במערכות שכר וכרטיסי כניסה של עובדים. התפקיד במשרה מלאה. שכר הבסיס 6000 ₪ עם עמלות שאפשר להגיע 10000-12000 בחודש. (סכום לא נתפש עבורי בתחילה-הורגלתי לקבל שכר מינימום של 3500 ₪ בחודש)כמובן עם רכב צמוד וטלפון ושאר תנאים סוציאלים. יש מעין קורס של חודש חודשיים עם מבחנים על מוצרי החברה ועל מכירות, עד שאני מוכן לצאת לשטח ולפגוש לקוחות קיימים ופוטנציאלים.   

הוזמנתי ונכנסתי לראיון. המראיינים היו מנכ"ל החברה, ויועץ שיווקי מבוגר שהיה מנהל בית ספר "תמורה" למכירות. היועץ כמו תפקיד המאבחן במכון מיון : לדעת מי מתאים באופן מקצועי לתפקיד והוא זה שממליץ או לא ממליץ וכאן לרוב המנכ"ל מקבל החלטה בהתאם ליועץ השיווקי, ולא להיפך בחברות אחרות שהחברות קובעות מראש למאבחנות ממכון המיון  איזה סוג עובדים יתקבלו.

אני הכרתי את אותו יועץ  והוא גם הכיר אותי.בסוף 2006 עד אמצע 2007  אני עבדתי כמפיץ ואיש מכירות שטח בחברת תקשורת בינלאומית "גרופון" שמושבה בארה"ב והיה לה סניף בישראל. וזה הסיבה שקורות החיים שלי היו רלבנטים לתפקיד של איש מכירות שטח. לפני כן לא עסקתי במכירות שטח אלא במכירות פרונטאליות בלבד בעיקר כדיל בתנובה וברשתות שיווק.  

היועץ השיווקי העביר קורס מכירות יום אחד בשבוע בשעות הערב למשך כמה שעות למשך כמה שבועות בחדר במכללה בצפון ת"א למפיצי גרופון. עלות הקורס היה כמה מאות ₪ , היה זול וכדאי.הקורס הוצע לכל מפיצי גרופון עם מקום מוגבל. לצערי היה לי אילוץ אחר באותו יום בשבוע ולא יכולתי להשתתף.

יחד עם זאת לאחר הקורס יכולתי לדבר איתו, ודברתי איתו באותה הזדמנות פעמיים. סגרתי איתו את השיחה לגבי עקרונות ניהול מו"מ. קראתי אז ספר על ניהול מו"מ של עו"ד אמריקני והבאתי אותו איתי לכנס השיווק השבועי של מפיצי גרופון . הוא אמר שיש 4 עקרונות בסיסיים בניהול מו"מ  ואמרתי לו שיש ספר אחר על ניהול מו"מ שטוען שיש עוד 2 עקרונות.

אני כמובן התנצלתי על האיחור. היועץ השיווקי אמר לי שאם אתה צריך להתנצל, יש דברים בגו (לא הכנת את עצמך כראוי לפגישה, מה לגבי הגעתך לפגישות בזמן עם הלקוחות שלנו ?)

שאלת המחץ שקבעה את גורל הראיון היה דווקא מהידע הנוסף שלי. כתבתי שקראתי מאות ספרי ניהול ועסקים, חלק זה מסדרה של קיצור ספרים שהיועץ הכיר וחלק זה מקריאה של ספרים שלמים בעברית (לא באנגלית). הוא שאל אילו ספרים קראתי וביקש שמות ולאחר מכן שאל מעין תקציר או לקחים מהספר. בנוסף הוא שאל עוד שאלת מחץ לגבי מה שלבי המכירה ומה נחוץ כדי למכור.   

ב-2 השאלות לא עניתי לו כראוי. בראשונה לא עניתי  שאני לא צריך לזכור מה כתוב בכל ספר בע"פ, אני צריך לדעת מה כתוב בספר, על מנת להיעזר בספר, כאשר יש לי בעיה וצורך בפתרון וייעוץ לפתרון.  בשניה לא עניתי כראוי על השלבים ועל גורמי המכירה והסגירה לפי סדר חשיבותן. אם הייתי משתתף בקורס המכירה בגרופון ,הייתי עומד בהצלחה בראיון.

לאחר התשובות הנ"ל שעניתי , אמר היועץ השיווקי אמר למנכ"ל בפניי, שזה דוגמא לאדם שקורא ולומד הרבה ולא מיישם דבר. לאחר מכן בסוף הראיון היועץ השיווקי יצא החוצה ואני ניסיתי לשכנע את המנכ"ל שאני כן מתאים לתפקיד.לבסוף אמרתי ליועץ השיווקי מה 2 העקרונות הנוספים במו"מ ויצאתי.
  
לאחר שיצאתי ראיתי שיש עוד 4 מועמדים לפחות שמחכים לתורם וממלאים טפסים. לא התקבלתי לתפקיד ובצדק. לא התכוננתי כראוי. אם הייתי יודע מה עומד על המשקל מבחינת התפקיד והשכר, הייתי עושה את כל ההשתדלויות כד להתקבל. היה לי סיכוי טוב להתקבל עקב היכרותי המוקדמת עם היועץ.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה