יום שני, 25 ביולי 2011

איך אפשר לחסוך ולהרוויח כסף מהרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן?


איך אפשר לחסוך ולהרוויח כסף מהרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן?

קיצור עקרונות הרפורמה – התכלית של הרפורמה היא חיזוק התחבורה הציבורית עם יותר שימוש של האוכלוסייה (יש תהליך של פחות משתמשים בתחבורה הציבורית) ע"י הורדת עלויות הנסיעה, מהירות ותדירות האוטובוסים(פחות המתנה בתחנה) ונסיעת האוטובוס בצורה יותר מהירה במסלול ליעד.

כבר מתחילת יולי 2011 שיש ביצוע רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. הרפורמה כוללת צמצום קווי אוטובוס, והגדלת תדירות קווי האוטובוסים הנותרים.והוגדרו שתי "רמות שירות": קווים ראשיים, שתדירותם גבוהה ומאפשרים שירות בצירים מרכזיים, וכן קווי שירות מקומיים, המשרתים שכונות מגורים ומקשרים אותן לקווים המרכזיים. כך שנוסע יאלץ לנסוע בקו אוטובוס אחד לפחות אבל יחכה פחות בתחנה. בנוסף שיש קווים מסוימים שמסלול נסיעתם ישתנו.  

יש מספר רחובות בת"א שיסגרו לתנועת רכבים פרטיים לטובת תחבורה ציבורית בלבד. ויאכפו יותר את האיסור של נסיעה של רכב פרטי בציר כביש של תחבורה ציבורית (מסומנת בקוים מקווקווים צהובים). כך שהתחבורה הציבורית תיסע יותר מהר ובחופשיות.   

יש מחיר אחיד לכל החברות האוטובוסים בכל האזורים ,ואפשר לנסוע בכל האוטובוסים כולל אגד, דן,קווים מטרופולין ללא תשלום נוסף לכל חברה, כאילו שכל חברות האוטובוסים הן חברה אחת.
יש רק שלושה אזורי מחיר נרחבים(במקום עשרות הנהוגים כיום): אזור 1, אזור 22 ראש העין, ואזור 21 - כפר סבא, רעננה, הוד השרון, רמת השרון והרצליה.
באזור 1 יש כרטיס חופשי חודשי חדש.אזור 1 כולל בתוכו את תל אביב, ר"ג, גבעתיים,בני ברק, חולון, בת-ים, ראשון לציון, פתח תקווה וגבעת שמואל וקרית אונו,אור יהודה, גני תקוה,יהוד וסביון.בכרטיס חופשי חודשי הירוק נוספו אזורים: כל ת"א, חולון, בת-ים, ראשון לציון , בכרטיס חופשי חודשי האדום נוספו פ"ת ובקעת אונו. כרטיס חופשי חודשי אזורי עלה מ-200 ₪ ל-227  ₪ .

מחיר כרטיס מנוי חופשי חודשי באזור 21: - 159 ש"ח (כולל מעברים חופשיים בין אגד, דן, קוים ומטרופולין)

מחיר כרטיס מנוי חופשי חודשי באזור 22 (ראש העין- פ"ת) של חברת קווים נשאר זהה ללא שינוי.

הכרטיס חופשי חודשי המרחבי נשאר בעינו עם כל האזורים: אזור 1,אזור 21,אזור 22 ומחירו רק 248 ₪ (כולל מעברים חופשיים בין אגד, דן, קוים ומטרופולין).

יש מחיר חדש לנסיעה בודדת .בקווים היתה נסיעה קצרה בעיר שעלתה רק 5.10 ₪ - בוטל. נסיעה אזורית באזור 1 עלתה מ-6.00 ₪ ל- 6.40 ₪, נסיעה חוץ אזורית 7.30 ₪ בוטלה והיא חולקה לשנים- חצי 6.40 ₪ כנסיעה אזורית, וחצי עלה בנסיעה חוץ אזורית ל-10 ש"ח.

מי שנוסע מאזור ראש העין לפתח תקווה בלבד  משלם 6.40 ולא 10 ש"ח. לשאר האזורים והערים משלמים 10 ₪.

אפשר לנסוע ולהחליף אוטובוסים בכל צד ולכל כיוון באזור החדש במשך שעה וחצי ולא לשלם מעבר לנסיעה הראשונה של 6.40 ₪ או 10 ₪. מעבר לשעה וחצי משלמים 6.40 או 10 ₪ בהתאם לאזור ואפשר שוב לנסוע שעה וחצי ללא תשלום נוסף, וכך כל היום.

גם לאחר הרפורמה ,עדין יש כרטיס חופשי חודשי בבני ברק וראש העין- פ"ת והמחירים נשארו דומים.
וגם כרטיס חופשי יומי של קווים פ"ת ראש העין לא יבוטל.

כרטיס חופשי יומי חדש רק באזור 1 עולה 14 ₪ החל מהשעה 9 בבוקר.שאר חופשי יומי יבוטלו.

חובה על אחד ואחת שיהיה לו כרטיס חכם-רב קו. כרטיס שמטעינים כסף. כל ההנחות שיש בכרטיסיה או לילד או לאזרח ותיק וכיוצא משולמים בהנחה בכרטיס. בעבר מי שהטעין בכל 100 ₪ קבל עוד 25 ₪ (הנחה של 25%).  ההטענה המינימלית לכולם היא 30 ₪,ומסכום 30 ₪ ומעלה יש הנחה של 20% .כאשר משלמים במזומן לא מקבלים הנחה וגם לא זוכים להטבה של נסיעה במשך שעה וחצי, ואי אפשר לרכוש במזומן כרטיס חופשי חודשי רק ע"י רב-קו.

מאמצע יולי 2011  אין יותר שימוש בכרטיסיות נייר לנסיעה באוטובוסים בחברות קווים,דן אגד ומטרופולין. מי שנשאר לו כרטיס נייר מוזמן לפנות לחברת האוטובוסים הרלבנטית כמו אגד ודן ולהחליף את שווי הכרטיסיה בכסף נטען בכרטיס החכם שלו.

לאחר כל ההסברים האלו איך חוסכים ומרוויחים כסף מהתחבורה הציבורית ?
0. המרוויח העיקרי מהרפורמה הם כמובן המעסיקים שמשלמים עכשיו פחות על תחבורה ציבורית לעובדים שלהם בכרטיס חופשי חודשי מרחבי ומשלמים 227 ₪ או 248 ₪  ולא 330 ₪. אבל יש מעסיקים שמשלמים יותר עכשיו בכרטיס חופשי חודשי אזורי,בפרט אם הנסיעות בתוך העיר. אם המעסיק באזור 21 או בראש העין משלם פחות על כרטיס חופשי חודשי של האזור רק 159 ₪ ולא 227 ₪.  מי שמרוויח תמיד מהרפורמה זהו העובד. המעסיק משלם עבור כרטיס חופשי חודשי והעובד יכול לנסוע ליותר מקומות ללא תשלום נוסף.  
בנוסף מרוויח מי שנוסע בתחבורה הציבורית כמה פעמים בחודש ולעיתים רחוקות, הוא משלם פחות על הנסיעה, וכל שכן כאשר נוסע למקומות יותר רחוקים.
1.מי שהיה לו כרטיס ירוק ,הרוויח שיכול עכשיו לנסוע לת"א בעיקר וגם לראשל"צ בת ים וחולון ללא תמורה נוספת. תמורת תוספת מחיר של 27 ₪ לחודש בלבד. בפרט מי שגר בפ"ת או בבקעת אונו שהיה צריך לקנות כרטיס חופשי חודשי מרחבי שעלה 330 ₪  רק כדי לנסוע לת"א.
2. מי שהיה לו כרטיס אדום הרוויח את הנסיעות לפ"ת ובקעת אונו ללא תוספת תשלום ,תמורת תוספת מחיר של 27 ₪ לחודש בלבד.
3. אפשר לנסוע במשך שעה וחצי באוטובוס ולשלם רק על נסיעה אחת בלבד של 6.40 ₪  ללא תשלום נוסף וגם עם כל קווי האוטובוס. וכמובן האוטובוס האחרון שעולים עליו לפני סיום שעה וחצי, ממשיכים לנסוע עליו גם לאחר שעה וחצי עד הגעתך ליעד הנסיעה הסופית שלך. מספיק שעולים על הקו לפני שעה וחצי כדי לזכות בנסיעה חינם.
עלות הנסיעות ירד- למה זה טוב בנוסף? אם אתם עושים קניות קטנות או סידורים בחלקים שונים בעיר- אפשר לעשות את כל הקניות והסידורים תוך שעה וחצי ולשלם 6.40 בלבד לנסיעה לכל הנסיעות שנסעתם.
גם אם אתם נוסעים רק לדבר אחד שלמתם 6.40 בלבד ,3.20 לנסיעה בודדת ולא שלמתם 6.00 ₪ לכל נסיעה סה"כ 12 ₪ או גם לא שלמתם 5.10 לנסיעה בעיר וסה"כ 10.20.

אני לדוגמא עושה קניות בעיר בני ברק ואור יהודה. אני משלם רק על נסיעה אחת לבני ברק וחוסך את הנסיעה השניה. באור יהודה אני נוסע ב-3 אוטובוסים ויותר ומשלם רק על נסיעה אחת בלבד. אני נוסע לת"א ומשלם רק 6.40 ₪ על נסיעה ולא 7.30. אם אני חוזר תוך שעה וחצי אני לא משלם על הנסיעה השניה (סה"כ 6.40 או 12.80 ולא 14.60 לפני הרפורמה).

4. בהטענה של כרטיס חכם מקבלים עוד הנחה של 20% על הנסיעה. כלומר כל 10 נסיעות של 6.40 מקבלים 2 נסיעות חינם.

5. למי שנוסע מספר נסיעות בפרט בכמה ערים רחוקות באזור 1 מעבר לשעה וחצי יכול להשתמש בחופשי יומי (14 ₪ במקום  19.20=3*6.40 לפחות)

מי מפסיד מהרפורמה ?
1. מי שגר בראש העין (אזור 22) משלם יותר כאשר נוסע לערים אחרים מלבד פ"ת  (10 ₪ ולא 6.00 או 7.30). ויש חופשי חודשי ראש העין-פ"ת. ולכן יש כדאיות למי שגר בראש העין לנסוע בעיקר בראש העין ולפ"ת.
2. מי שגר באזור 21 משלם יותר כאשר נוסע לאזור 1 או אזור 22 (10 ₪ ולא 6.00 או 7.30).
3. מי שנוסע לראש העין (אזור 22) ולאזור 21  מאזורים אחרים משלם יותר. יחד עם זאת,  מכיוון שבד"כ יש 2 קווי אוטובוסים להגיע לראש העין ולאזור 22 (ואז היינו צריכים לשלם 12 ₪ = 6*2) או שיש נסיעה בינאזורית ומשלמים 7.30 ,ואם חוזרים תוך שעה וחצי לא משלמים על נסיעה נוספת.

הפתרון  למי שנמצא באזור 21 ואזור 22 הוא לקנות כרטיס חופשי חודשי מרחבי.    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה