יום שני, 25 ביולי 2011

האם יש כדאיות לפתוח חשבון השקעות בבית השקעות ולא בבנק ?


האם יש כדאיות לפתוח חשבון השקעות בבית השקעות ולא בבנק ?

דמי ניהול בבנק- טענת ינון טען לגבי דמי ניהול נכון. בעבר ני"ע היו ניירות ולכן הלקוחות היו צריכים לשמור את ני"ע בבנק ולכן הבנק גבה דמי ניהול (דמי משמרת ני"ע בעבר). היום כל ני"ע  נשמרות ומבוצעות דרך מערכות ממוחשבות ללא יד אדם,ולכן אין הצדקה לגבית דמי ניהול. למרות זאת דמי משמרת ני"ע הוחלף באופן לשוני לדמי ניהול, ואין עדין רגלוציה או פסיקת בית משפט שימנע את גבית דמי ניהול, או שיקבע שדמי ניהול אלו אינם חוקיים. 

גם לגבי הטענה שמקבלים ריבית זכות יומית פריים מינוס 2.3% בבית השקעות מה שלא מקבלים בבנק.זה אולי נכון, אולם הסכומים לא משמעותיים ומדובר בכמה עשרות שקלים לשנה במקרה הטוב. בנוסף, בכמה בנקים אפשר לקבל בפק"מ ריבית בפריים מינוס 2-1.8% לשנה,תלוי כמובן כמה כסף (חצי מיליון-מיליון לפחות), וגם במק"מ אפשר לקבל ריבית גבוהה יותר. כך שהטענה שבבנקים לעומת בתי השקעות לא מקבלים ריבית בגובה כזה לא נכון.

יתר על כן, לא הוזכר בכתבה האם בתי השקעות יכולים לתת לך ריבית על פק"מ לשבוע לחודש,לרבעון,וכל שכן לשנה. כמו שאפשר להבין, אין פק"מ בבית השקעות כי זה חשבון השקעות ולא עו"ש. כך שאם אדם לא רוצה להשקיע בחשבון ההשקעות מעבר לכסף שיש לו (כגון שהרוויח הרבה כסף, או שינה מדיניות השקעה) או לא להשקיע עכשיו וישקיע כאשר יש הזדמנויות השקעה, הוא צריך להוציא את הכסף מחשבון בית ההשקעות ולהעביר לבנק לפק"מ,אחרת הוא לא יקבל ריבית על הכסף מעבר לכמה ימים.  או יותר גרוע הוא יקנה בחשבון ההשקעות אג"ח לטווח קצר או קרנות נאמנות אג"ח וישלם יותר על עמלות מאשר על רווח.   

עדין העמלות והמחיר של בתי השקעות גם יחסית לעומת הבנקים לא מגוחכים. עושי שוק משלמים לבורסה עמלה של 0.005% בלבד של קניה ומכירה, כלומר עדין הם מרוויחים הרבה כסף מהלקוחות גם מעמלה של 0.01% או 0.015% .

מילת המפתח בכתבה היא בממוצע. יש בנקים שלוקחים עמלות יותר גבוהות 0.7% עמלת קניה ומכירה וגם עמלה גבוהה יותר בדמי ניהול. כנ"ל גם לגבי בתי השקעות, לא כולם גובים עמלות זהות או דומות,בפרט שמדובר בעמלות נמוכות.

יש בנקים שגובים עמלות גבוהות (דמי ניהול,קניה ומכירה ועוד) בתיק ההשקעות, ולכן לא צריך לפתוח תיק השקעות או גם לסגור תיק השקעות בבנק ולעבור לבנק אחר עם עמלות נמוכות יותר, ועל הדרך גם אפשר להעביר את חשבון הבנק עצמו(חשבון עו"ש) .

בבנק יהב לא משלמים דמי ניהול כלל  לא לחודש ולא לשנה ולא לפעולה בודדת. חוסכים את דמי הניהול 0.5-0.7% לשנה מבנקים אחרים ולא משלמים גם עשרות שקלים בחודש בבתי השקעות.

בבנק יהב משלמים עמלה בגובה 0.15% לכל פעולה של קניה ומכירה ולא 0.2-0.6% בשאר הבנקים וחלק מבתי השקעות שגם משלמים 0.15% , אולם קצת גבוה מבתי השקעות אחדים שאפשר לקבל אצלם 0.1% על עמלת קניה או מכירה.

בנוסף, אין בבנק יהב הגבלה של קנית מינימום כמו בבית השקעות, ולא משלמים עמלה על קבלת דיבידנד (כמו שיש בבתי השקעות אחדים).

למי שיש מספר פעולות בלבד לתקופת זמן לא קצרה או שהוא לא פעיל במסחר בבורסה יש עמלת מינימום אם קונים או מוכרים בפחות מ-13 אלף לערך.יחד עם זאת העמלות ועמלת מינימום הכל נתון לניהול מו"מ עם מנהל הסניף לתנאים טובים יותר .

כאשר בנק או בית השקעות פושט רגל,הכסף שלך הלקוח מוגן גם בבית השקעות ולא רק בבנק. צריך לדעת שהנאמן לכספי הנאמנות של בתי השקעות הם הבנקים או משרדי רו"ח גדולים.

בישראל בינתיים בעשורים האחרונים אחרי שנות ה-80 עם פרשת ויסות המניות בבנקים וערבויות וקנית המדינה את הבנקים,אין כל פשיטת רגל של בנק (לא מדבר על בנק נישתי שלא קשור להשקעות כמו הבנק למסחר) לעומת חו"ל ויש רגולציה טובה.ההשוואה כאן היא בין בנקים הגדולים כמו: פועלים,לאומי,מזרחי-טפחות,בינלאומי, דיסקונט, והקטנים כמו: יהב, אוצר החיל,איגוד ועוד לבין בתי השקעות גדולים וקטנים.

יש דוקא מיזוגים ורכישות בבתי השקעות (בעיקר בינוניים כמו ישיר בית השקעות) בעת האחרונה, וכנראה הם יתגברו בעתיד עקב הרגלוציה והסיכון,מה שמגביר את הסיכון הפיננסי של בית השקעות לעומת בנק.
מבחינה משפטית (אני לא עו"ד) יש שאלה האם הכספים בבתי השקעות מובטחים כמו בבנק ואי אפשר לגעת בהם כלל, גם במקרה של פשיטת רגל וחובות של בתי השקעות לאחרים.

אין רלבנטיות לגבי הטענה שכל פקיד זוטר יכול למשוך כסף מחשבון הלקוח (דוגמא אתי אלון ועוד מספר יועצים בבנק) כי כאן מדובר בחשבון השקעות עם ני"ע, וכדי לגנוב צריך למכור ני"ע או לא לקנות ני"ע ולקחת הכסף. הלקוח יכול להשגיח ולשים לב לטעות במיידי כאשר לא רואה את הני"ע בתיק וכל שכן לאחר שרואה את הפעולות בתיק.

כשם שגם בבתי השקעות אפשר למשוך כספים מהלקוחות כאשר יש "הרשאה" לכך.ראה דוגמא עם יעקב אילון מחדשות 10 (ושאר הלקוחות) בחברת ביטוח הראל עם תיק ההשקעות שלו שבוצעו פעולות בתיק ללא הרשאה לטענתו,כנ"ל זה אפשרי גם בבית השקעות. בבנק אין אפשרות גם ליועץ השקעות לבצע פעולות בתיק הלקוח ללא הרשאה מפורשת חתומה על נייר.

ינון אריאלי לא כתב לגבי ייעוץ השקעות חינם בבנק על בסיס יומי או שבועי, לעומת בתי השקעות שאין ייעוץ בחינם אלא בתשלום של מאות שקלים לשעה. הייעוץ בפרט למי שלא מבין בשוק ההון הוא הכרחי. יש מספר יועצי השקעות  בבנקים שאמרו שמספר לקוחות שהתייעצו איתם למדו יותר על שוק ההון והרוויחו יותר כסף במסחר. בבתי השקעות אתה מבצע את הפעולות לבד ללא ייעוץ צמוד מידי יום.  יש כמובן ניהול תיקים בבתי השקעות וגם דרך חברות בת של בנקים,ועל כך לא מדובר בכתבה.

ינון אריאלי לא כתב לגבי חיוב עמלות נוספות שגובים כמו עמלת אי ביצוע ,שינוי לימיט (שער של המניה)ועוד,האם יש פטור מעמלות אלו בבית השקעות.בבנק יהב אני מקבל פטור מתשלום עמלות אלו דרך שימוש במסחר באתר האינטרנט. אולם דרך הטלפון או דרך פקיד הבנק אני משלם עמלות אלו.
יש תמיד כדאיות לסחור דרך אתר האינטרנט באונליין ולהרוויח יותר, בפרט שגם לא משלמים עמלות, ולא משלמים חשבון טלפון וממתינים על הקו ואז קונים או מוכרים בשער פחות טוב מאשר באונליין. 

ינון לא התייחס למי שהוא סוחר יומי ומגלגל ביום בקניה ומכירה מיליוני שקלים ומעוניין לקבל עמלות קניה ומכירה נמוכות יותר- עד 0.001% לעמלת קניה ומכירה- כדאי לנהל מו"מ מול הבנק על עמלות קניה ומכירה לפני שמעבירים את הכסף לבית השקעות.

ינון לא התייחס כלל לאפשרות של קבלת הלוואה לכסף נוסף בתיק השקעות ולבצע מינוף על סמך קופות גמל וקרנות השתלמות ואג"ח לטווח בינוני-ארוך שמשועבדות להלוואה. בבית השקעות אין אפשרות כזאת.  

ינון הכותב לא היה צורך לכתוב שהוא מנהל השקעות דרך מגדל שוקי הון אלא לכתוב בסתם שהוא מנהל תיק בבית השקעות, אלא אם הוא התכוון לעשות פרסום לבית השקעות מגדל שוקי הון. והגילוי הנאות למטה לא רלבנטי (כשם שאם יועץ כותב לטובה על מניה מסוימת וכל שכן ממליץ והיא בתיק ההשקעות שלו, הוא לא יכול להיות מוגן מתביעה על עבירה על החוק גם אם כתב למטה גילוי דעת שהכותב מחזיק במניה)

אני מנהל חשבון שכיר בבנק יהב ואני לא עובד מדינה שמקבל תנאים טובים יותר. ומקבל את התנאים הנ"ל שציינתי בבנק יהב. כל מי ששכיר ומרוויח 5000 ש"ח בחודש יכול לפתוח חשבון בבנק יהב ולהתחיל ליהנות ממחיר דומה לבית השקעות ללא הוצאת כסף מהבנק אלא הכל בחשבון אחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה