יום שני, 11 ביולי 2011

ראיון עבודה לתפקיד יועץ משכנתאות בבנק מזרחי בת"א


ראיון עבודה לתפקיד יועץ משכנתאות בבנק מזרחי בת"א
ב-2008 שלחתי קורות חיים לתפקיד יועץ משכנתאות בבנק מזרחי. קבלתי טלפון מרכזת כ"א מבנק מזרחי ולאחר ראיון טלפוני קצר,הוזמנתי לראיון ולמרכז ההערכה.
מרכז ההערכה היה במכון אדם מילוא, ללא מבחנים על מחשב ולא ראיון אישי. אלא מרכז ההערכה לכל דבר:הצגה עצמית, דינמיקה קבוצתית, סימולציות. וכמובן סלקציה בכל תהליך.

הגעתי למחרת למכון אדם מילוא בת"א. היו כ-12 מועמדים לערך, חצי גברים חצי נשים. לא היו עובדים צעירים, אלא בעיקר 30+ עם ניסיון של כמה שנים בעבודה של שירות או מכירה. היו 2 טלריות בנק. היה עוזר ח"כ עם תואר במדעי הרוח, מנהלת חנות אופנה,בחור עם תואר מנהל עסקים כמוני, בחור מיישוב בשומרון,בחור עם תעשיה וניהול ,בחורה צעירה ועוד.

מבנק המזרחי הגיעה רכזת כ"א ומנהל מבנק מזרחי. יחד עם המאבחן ממכון אדם מילוא(מאבחן נגוע). בתחילה הם שמו שמות של המועמדים עם קרטון על הרצפה לפני מקום המועמד,בתירוץ  על מנת לזהות את השמות. בד"כ שמים את השמות על דש החולצה של המועמד.

כאשר שמים שמות בצורה כזו ,זאת אומרת שהם כבר קבעו מראש מי יהיה מתאים לעבודה ומי לא ע"פ קורות החיים. מרכז ההערכה היא רק חותם ומכרז תפור למועמדים.כמומחה בשפת גוף, אני יכול לזהות בקלות בשפת גוף (בעיקר העיניים) של עובדי בנק מזרחי והמאבחן, ולדעת מראש מי המועמדים הרלבנטים לתפקיד,ובעיקר מי לא ראויים להתקבל. ואני כבר אחד מהם שלא מתקבלים. הסימן הפשוט על מי שהם לא מסתכלים, הוא לא מתקבל. על מי שהם מתעכבים יותר להסתכל ,יש סיכוי טוב יותר.

הם הציגו את עצמם ואת התפקיד ואת מרכז ההערכה והתהליך המיון. לאחר מכן התחילה הצגה עצמית. התחילה הטלרית בבנק שעבדה 3 שנים התפטרה עקב לידה ילד וגידולו.ידעתי מראש שהיא המועמדת הטובות לתפקיד. היא לא נשאלה שאלות קשות בהתאם למה שהציגה. כאשר מאבחן לא שואל שאלות קשות ומתעלם מכמה דברים שצריך לשים עליהם דגש, זה אומר שהוא מקובע כבר בבחירה ולא רוצה שהיא תציג את עצמה בצורה פחות טובה.

הצגתי את עצמי אחריה כאחד שמבין במנהל עסקים,אשראי ובנקאות,וגם בתחום המשכנתאות עם ניסיון במכירות וגם בשירות. נשאלתי את השאלה הטיפשית ,למה אני לא עובד בתחום של ניהול עסקים וגם יש לי התמחויות אחרות שלמדתי בתואר כמו מערכות מידע ושיווק ופרסום ולא בנקאות ואשראי. כאילו שהבנק לא יודע שמועטים לומדים תואר עם בנקאות. ושחצי מעובדי הבנק  אין תואר אקדמי. ושאין רלבנטיות לבחירת מועמד לתפקיד אם אני יודע גם דברים אחרים. האם בנק מעונין בעובדים טיפשים שיודעים רק דבר אחד או רק מה שקשור לעבודה בבנק? ממש לא נראה לי. וזה גם לא יתכן. לכל אדם יש תחומי ענין שהוא לא עובד בהם אלא עושה בזמנו הפנוי.

המבוגר עם תואר במדעי הרוח ועוזר אישי פרלמנטרי לח"כ מהשמאל. אמר בין השאר שמי שקובע לעיתים הוא העוזר ולא ח"כ.חלק מקבלי ההחלטות הם ממש לא ח"כ. נשאל על המעבר החד בין עוזר עם פעילות לבין פעילות יועץ במשרד ללא חדשות ולחץ .

יכולתי לתאר כאן את ההצגה עצמית של עוד כמה מועמדים לעבודה, אך לא אלאה אתכם בפרטים. מהצגה העצמית של המועמדים הבנתי שרק אני ועוד בחור עם תואר מנהל עסקים והשאר רק עם בגרות או עם תואר במדעי הרוח. אני חושב שבבנק גם בתחום המשכנתאות יש רלבנטיות לעובד בעל תואר פיננסי (מנהל עסקים, כלכלה, תעשיה וניהול וכיוצא) ולא לתואר ממדעי הרוח או החיים או כל תואר אחר לא רלבנטי לבנק. כבר פורסם השנה 2011 עם בועת הנדל"ן והמשכנתאות בארץ, שהבנקים לא מגייסים יועצי משכנתאות עם תואר פיננסי אלא גם עם תארים אקדמים אחרים או מסתפקים רק בתעודת בגרות. דווקא בנק מזרחי-טפחות טען שהוא מגייס יועצי משכנתאות עם תואר פיננסי בלבד בניגוד לכאן שלא התקבל לעבודה עובד עם תואר פיננסי.   

לאחר ההצגה עצמית היה הפסקה של כמה דקות. לאחריה היה דינמיקה קבוצתית. היה צריך לבחור מיזם פרטי שלך לבנק ולנסות לשכנע את שאר המועמדים שהמיזם שלך הכי מתאים לבנק. לא היה רק מיזם אחד שאפשר לבחור אלא כמה מיזמים.

לאחר שנגמר הזמן כל אחד הציג את המיזם שלו עם קצת שכנוע למה המיזם שלו מתאים מאשר שאר המועמדים.התברר שכמה מועמדים יש את אותו מיזם. בדינמיקה קבוצתית חלק (שהראש היה הבחור מהשומרון) בחרו מיזם של פעמונים או של אלון גל (שהיה נפוץ ומפורסם אז) ,עזרה והתנהלות פיננסית למשפחה. 

הטלרית בחרה בכספומט שמותאם לעיורים ולשאר בעלי מוגבלויות ושכנעה קצת מהמעומדות למיזם שלה.היא הוצגה כבעלת רגש וכמי שדואגת לאנשים חלשים (מה זה קשור לייעוץ משכנתאות?)  הייתה עוד הצעה פחות טובה שהתקבלה בקבוצה (איני זוכר מהי).  

ויש כמה מועמדות שהיו עצמאיות ולא הסכימו למיזמים אילו. כאשר רוצים לקבל מועמדת מסוימת למרות שיש סתירה בין הבחירות (מקבלים את המועמדת עם המיזם-טלרית, וגם את המיזם העצמאי), תמיד המאבחנים יציגו את הצד החיובי של אותו מועמד\ת ולא השלילי. למועמדת זאת יאמרו שיש לה דעה עצמאית והיא לא חוששת להביע ולנסות לשכנע בצדקתה את האחרים. ואילו לאחר יאמרו שהוא לא מוכן לקבל את דעת הרוב והוא סתם עקשן גם אם ההצעה שלו לא טובה.

כמו שכל אחד מבין ההצעות האלו לא טובות לבנק. בעלי מוגבלויות שלא יודעים או מתקשים בכסופומט הן מעטים והוצאות הכספיות של הבנק להתאמת הכספומט גדולים מהתועלת אם בכלל.
גם לגבי ההצעה למיזם פעמונים או אלון גל, הרי כל בסיס רווח הבנק מבוסס על הלוואות ומשכנתאות (שזה התפקיד המיועד), אם כך איך אפשר לעזור למשפחה שתיקח פחות הלוואות ותשלם ריבית יותר נמוכה, הרי אני פוגע בהכנסות וברווחי הבנק?   

המועמדים לעבודה בקבוצה רק הוכיחו את בורותם בבנקאות ובניהול עסקים, אולם כנראה זה מה שמחפש הבנק, מועמדים בורים שיבצעו את נהלי הבנק ולא יידעו שמה שהם עושים לא טוב ללקוחות ולא לבנק, בקיצור מועמדים יסמנים וראש קטן. ככה הם יתנו ייעוץ גרוע למשכנתאות שיהיה טוב לבנק ורע ללקוחות. מי שמבין בתחום לא היה עושה זאת. בעיקר בהחלפת משכנתא.

אני בחרתי בקבוצה את המיזם התנהלות כלכלת משפחה. אני עצמי בחרתי במיזם עסקי שמתאים מאד לבנק. מכיוון שלבנק מזרחי אין מספיק סניפים כמו לבנק לאומי ופועלים והוא נמצא נחיתות מספרית וכתוצאה מכך גם בגיוס לקוחות חדשים ושימור הקיימים, ולכן הצעתי שלבנק יהיו סניפי בנק נודדים ממקום למקום ולא קבועים במקום מסוים עם כל שירותי הבנקאות הקיימים שהבנק יכול להציע. אם יהיו הרבה לקוחות, הבנק יכול לשקול לפתוח סניף במקום.

לאחר מספר חודשים ממכון המיון, ראיתי שההצעה שלי נאמרה ע"י מנכ"ל בנק איגוד בשאלה לראיון בעיתון, איך הבנקים הקטנים יכולים להתמודד עם הבנקים הגדולים? זאת הייתה אחת התשובות.

כצפוי לא נתנו לי לדבר בקבוצה,וגם  כאשר קבלתי את זכות הדיבור וניסיתי לשכנע את הקבוצה למה המיזם שלי טוב וכדאי להצטרף אליו, מנהלת חנות אופנה השתיקה אותי בגסות. צעד גרוע לשנינו.

לאחר הדינמיקה הקבוצתית היה הפסקה של כמה דקות. לא התחברתי שם לאף אחד ואחת,  קבלתי גם שיחות טלפון לראיונות עבודה. וכצפוי חצי מהמעומדים לא עברו לשלב הבא ואני בתוכם. הבחור ממנהל עסקים נשאר,והוא ישב לידי כך שיכולתי ללחוש לו באוזנו שאין לו סיכוי להתקבל והוא נמצא כאן רק כתפאורה וקונטרה לצד השני ולא מעבר לכך. יחד עם זאת אני מאחל לו הצלחה.

לאחר היציאה ממכון המיון, אותה מנהלת אופנה שהזכרתי הלכה איתי יחד לאותה תחנת אוטובוס של קו 42 משכונת הדר יוסף. הסברתי לה מה הדברים הלא טובים שהיא אמרה ועשתה בהצגה עצמית ובדינמיקה הקבוצתית, ועדיף שתחפש ותפנה למשרות רלבנטיות יותר עבורה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה