יום ראשון, 24 ביולי 2011

ראיון עבודה לתפקיד מכירות טלפונית לכרטיס אשראי בויזה כאל בגבעתיים


ראיון עבודה לתפקיד מכירות טלפונית לכרטיס אשראי בויזה כאל בגבעתיים 
ב-2007 שלחתי קורות חיים  לתפקיד מכירות בויזה כאל בגבעתיים. ויזה כאל מפרסמת מודעות דרושים בלוח דרושים בעיתון ובאינטרנט ובנוסף גם פונה לחברות כ"א והשמה לגיוס מועמדים רלבנטים.

קבלתי טלפון מרכזת כ"א בויזה כאל ולאחר ראיון טלפוני קצר הוזמנתי לראיון אישי.התפקיד איש מכירות טלפוני בשעות הבוקר והערב בעיקר בערב לכרטיס אשראי חוץ בנקאי שנקרא מור,שנועד בעיקר להלוואות ולהעברת תשלומים לחודש\חודשים הבאים עם ריבית ענקית שלמעלה מ-10%. אז התחיל הוצאה של כרטיס אשראי חוץ בנקאי להלוואות מחברות האשראי,וויזה כאל רצתה למכור את הכרטיס הזה. גישה הפוכה לצרכנות נבונה וכלכלת משפחה.   


נסעתי בקו אוטובוס 55-56 והגעתי לגבעתיים. פניתי לפקידת הקבלה בויזה כאל ואמרתי לה שבאתי לראיון, והיא הפנת אותי לבנין השני ממול. בבנין יש מוקד מכירות ויש הדרכות ויש חדר ישיבות ועוד במקלט הבנין. הראיון נקבע לשעות הבוקר לשעה 10 בערך בשיטת הסרט הנע.כל היום בוקר וצהרים (לא כולל הפסקת צהרים) הוקדש לראיונות אישיים של מועמדים.לפני היו מרואיינים וגם לאחרי.

אפשר להכין שתיה והוזמנתי בינתיים למלא טפסים. בינתיים גם בחנתי את מוקד מכירות הקטן (16 עמדות,4 בכל שורה,לאורך ולא לרחוב) ואת מנהלת משמרת, היו כ-6 צעירים והצעות מכירה היו גרועות ללקוח, עם יחס גרוע של מנהלת משמרת כולל צעקות (למרות הריחוק של 2-3 מטרים).  בינתיים גם קבלתי 2 שיחות טלפון של הצעות עבודה ממקומות אחרים. האחרונה אמרתי שאני לא יכול להמשיך לדבר כי אני צריך להיכנס לראיון , המראיינת הזמינה אותי להיכנס פנימה.

בד"כ שאתם אומרים שאתם נכנסים לראיון עבודה, מי שמתקשר אליך להצעת עבודה, לא מתקשר שוב. מהתפיסה שכבר קבלת עבודה, או שאם לא עברת ראיון עבודה ,אתה לא תעבור ראיון לתפקיד שהוא מציע. 2 התפיסות מוטעות לחלוטין. כל מחפש עבודה לא יתקבל לכל העבודות שהוא שלח קורות חיים והגיע לראיון. צריך רק עבודה אחת ומעסיק אחד מתאים להתקבל לעבודה ולא עשרות.

הראיון היה בחדר ישיבות היו רכזת כ"א מויזה כאל ו-2 מאבחנות מאדם מילא. כולן צעירות. לאחר שבחנתי את המוקד, ולאחר שבחנתי את שפת הגוף של המראיינות והדברים שאמרו בפתיחה, וכמובן גם היחס והגישה של המראיינות, כבר בתחילה הרגשתי שהסיכוי להתקבל לעבודה קלוש. הראיון ארך כ-20 דקות לערך. יש הפסקה של חצי שעה לכל מועמד.  

נשאלתי כמובן שאלות מקצועיות, אך לא את השאלות הנכונות הרלבנטיות לתפקיד, ובעיקר שאלות למה אתה לא מתאים לתפקיד ולא שאלות למה אתה כן מתאים לתפקיד. שאלות כמו : למה דווקא בחרת בויזה כאל? האם תחום האשראי מעניין אותך? האם קבלת הצעות גם לעבודות וחברות אחרות? מדוע אתה בוחר בתפקיד מכירתי ולא שירותי? האם אתה מתכוון להמשיך לעבוד לטווח הארוך ?  ואפשר להוסיף עוד שאלות. 

אין שאלות שקשורות לתפקיד עצמו, כמו : למה אתה חושב שאתה יודע למכור? מה הניסיון שלך במכירות ובפרט מכירות טלפוניות? למה אתה חושב שאתה מתאים יותר לתפקיד משאר המועמדים? מה עושה אותך טוב יותר במכירות? האם אתה חושב שמכירות אשראי מתאימות לך? האם אתה עמדת או תעמוד ביעדי מכירה קשיחים ? ועוד שאלות .

כמובן שנאמר לי בסוף שיש עוד מעומדים ואם תתקבל תקבל הודעה בטלפון להמשך תהליך (ראיון אישי עם מנהל צוות ותחילת קורס). כאשר מציגות לי שאלות לא רלבנטיות לתפקיד בעיקר, אני גם עונה תשובות שלא רלבנטיות לתפקיד ולא נכונות.
לדוגמא לתשובות לשאלות שנשאלתי והתשובות הנכונות בסוגריים: לגבי תחום האשראי אמרתי שאני גם מתעניין בתחומים אחרים כמו ביטוח, בנקאות ופיננסים מלבד אשראי. (אני מעוניין לעבוד רק בתחום אשראי)  אני לא חייב לעבוד בויזה כאל אלא יכול לעבוד גם אצל המתחרות ישראכרט ולאומי קארד. (אני מאד רוצה לעבוד בויזה כאל ולא אצל המתחרות ) אני טוב יותר בשירות לקוחות מאשר במכירות (אני כריש מכירות יחד עם שירות מצוין בתהליך המכירה).

אמרתי לאותם מאבחנות בסוף הראיון ממש. שאני בקי בשפת גוף ובתקשורת לא מילולית, נכון שאני לא בקי כמו בתוכנה שבודקת תווי פנים עם זיהוי לשקר כמו שנעשה אצל קלינטון נשיא ארה"ב שהכחיש מול האומה האמריקנית ואמר שהוא לא קיים יחסים עם לווינסקי, (כאן הבנות חייכו), אבל אני יודע שאצלכן אני לא אתקבל מראש. אתן בנות צעירות,אני מקווה שכאשר אתן תתבגרנה, תתנהגו אחרת.  ויצאתי מהחדר.

אם אתה יודע בוודאות שלא התקבלת, כדאי לומר כמה מילים נכונות על הרגשתך בסוף, ממילא אין לך מה להפסיד. המאבחנות שיהיו בעתיד לא ישנו את דעתן עליך לטובה או לרעה בעקבות הדברים שתאמר, יש להן ממילא דעות קדומות והוראות מפלות מהחברה לגבי מי מקבלים לעבודה.  


2 תגובות:

  1. היי שלום רב קראתי את הכתבה שלך ואני די מבין אותך גם אני הייתי שם בתחילת החודש בראיון עבודה שהיה די מוזר ...
    הגענו בשעה 9 בבוקר כמו שציינת עברנו את אותו הייבוש שעברתה ובנוסף נתנו לנו להיות בהאזנות קרוב לשעתיים כי ככה היה להם נוח לראיין את כל 6 המועמדים שהיו שם .
    לאחר מזה מילאנו שאלנו אמינות של 100 שאלות שחוזרות על עצמם פחות או יותר .
    לאחר שאני סיימתי את הראיון ואת "האזנות"
    פנו אלי ואמרו לי ללכת לאיש בשם איציק ניר הקב"ט
    ששאל שאלות מהמחשב והזין את התשובות לתוכו.
    הינה כמה מהשאלות הלא רלוונטיות ששאל אותי והתעקש!

    "יש לך חשבון בנק?"

    "יש לך חשבון בנק , בבנקים אחרים?"

    "יש לך תוכנית חיסכון?"

    "כמה כסף יש לך בתוכנית חיסכון?"

    "אילו כל התוכניות שלך או שיש עוד"

    "יש לך מענק מהצבא?"

    "מה סכום המענק שלך?"

    " השתמשתה בו?"

    "מתי תוכל להוציא אותו?"

    "אתה במינוס ?"

    "הייתה פעם במינוס?"

    "מה היתרה הנוכחית שלך?"

    "האם לקחתה פעם הלוואה?"

    "יש לך חברה כמה זמן אתם יוצאים?"

    "בת כמה היא?"

    "מה השם הפרטי ושם המשפחה שלה?"

    כאשר שאלתי
    "מה פשר השאלות האלה הם אישיות ולא עניינכם"

    קיבלתי תשובה מהקב"ט
    "אני שואל ואתה צריך לענות"

    ההיגיון הבריא אומר לי שזה לא עניינם אני עבדתי בחברות בבנקים וחברות יותר חשובות מוויזה כאל והם לא דוחפים את האף שלהם לתוך החשבון שלך ולתוך הבית שלך
    אז השאלה שלי אלייך אם עברתה את אותו התהליך ?
    חסר שיורידו לי את הגרביים והם היו מפשיטים אותי לגמרי

    השבמחק
    תשובות
    1. עברתי בדיקה קב"ט בלאומי קארד עם עובדת (לקבט"ית בלאומי קארד לא היה מכבודה לבדוק אותי). לא היו שאלות אישיות לגבי משפחה וחברה ואישה וכיוצא. שאלה לגבי קשר למאפיה, לעבריינות, למינוס בבנק, הלוואות ,אבל לא לגבי יתרה בחשבון ולא לגבי פקדונות או חסכונות ועוד, בוודאי לא לגבי מענק מהצבא(הייתי "מבוגר" בגיל 30+).
      חברת ביטוח אין שאלות כאלו מהקב"ט - תלוי איזה חברת ביטוח, וזה יתרון גדול. בחברות אשראי ובנקים יש.

      מחק