שאלות לפרשת פינחס בספר במדבר
1. איזה וכמה ניסים נעשו לפנחס? מאיזה שבטים מתו במגפה? למה נתעלמה הלכה ממשה וזכה פנחס?
2. אחד הניסים שלא נטף דם משניהם כדי שלא יטמא פינחס, וקשה שדם החי לא מטמא?
3. בדין הוא שיטול שכרו(מדרש). עין בטללי אורות שהאריך מאד בזה.
4. פנחס הוא אליהו (ע גמרא ותוס ב"ב קכא: ,תוס קיד: באמצע , ושער הגלגולים שתרץ המדרשים)
5. פ בנות צלפחד וחלוקת הארץ מובא בגפ"ת פ יש נוחלין בב"ב, לכן לא הובאו שאלות.
6. מדוע נוספה יוד לפינחס, ומדוע קטנה, ומה עולה מנין שמו, וכנגד מי, ומדוע?(ויקח רמח הידו)
7. מדוע יש ואו קטיעא ומה לומדים מכך? (קידושין פ האומר).מנין שלא אוחזים בגלוי כלי נשק בבימ"ד?
8. "בן אהרן הכהן" וקשה שידענו יחוסו מקודם? והכהן מה מלמדנו?
9. פנחס הציל את עם ישראל פעם אחת וזכה לשלום וברית כהונת עולם ואילו משה הצילם מספר פעמים ולא זכה לזה מדוע? "השיב את חמתי" לאן חזרה החימה, ועוד שמתו 24 אלף ואיך השיב?
10. למה באמת לא זכה להתכהן פנחס קודם הריגת זמרי? "ויהיו המתים" לשון הווה, ולא אשר מתו?
11. פנחס משיב חימה בן משיב חימה, קנאי בן קנאי וצדיק בן צדיק(מדרש) הסבר לפי אהרן ואלעזר.
12. "פינחס בן אלעזר" ערש"י לשם מה יחוס פנחס, אם עשה כהוגן לא צריך יחוס, ואם לאו ,לא יועיל יחוסו? וקשה שידעו השבטים יחוסו אחר אהרון רק ביזוהו מצד יחוסו מיתרו? וקשה שהרי ראו השבטים שבגלל מעשה פנחס פסקה המגיפה א"כ מדוע ביזוהו? ואיתא בירושלמי סנהדרין שהשבטים רצו לנדותו מדוע? "ויכפר" וכי הקריב קרבן? "בתוכם" ולא בהם ולכאורה מיותר?
13. מדוע לא יחסה התורה את הריגת זמרי לפנחס, ושם איש ישראל אשר הכה פנחס?
14. מדוע הכתוב לא שבחו על מסירות הנפש להכנס לקובה ולהרוג זמרי, רק שהשיב חמתי ולא כליתי?
15. "בקנאו את קנאתי" כפול וגם המילה את מרבה, מה? "המוכה אשר הוכה" כפול?
16. "לכן אמור" ולא כתיב לו, מדוע ה שלח את דברו לפנחס ע"י משה דוקא ולא אחר?
17. "ויכפר על בנ"י ולא כיליתי את בנ"י " הסבר לפ"ז כל ההורג את הנפש לא נושא את כפיו ולא עובד עבודה. "והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם" הסבר לפ"ז כל המורה בפני רבו הולך בלי בנים ומורידין אותו מגדולתו. "ושם איש ישראל" מדוע לא הזכיר שמו כבר במעשה מקודם והזכיר עכשיו?
18. "ברית כהונת עולם" ערש"י מה הקשר בין המתת זמרי לכהונת פנחס?
19. שלום- ממלאך המות(מדרש), וקשה שיש פסוק מלא "מי גבר יחיה ולא יראה מות"?
20. שלום- מיצה"ר(מדרש), וקשה שלא נמנה עם האבות שלא שלט עליהם היצה"ר (ב"ב סוף פ"ק)?
21. "והיתה לו וזרעו אחריו" וקשה שהיו כ"ג מעלי ובניו שהיו מאיתמר בן אהרן?
22. "איש ישראל אשר הכה את המדינית" ואילו בכזבי לא הזכיר זמרי מה השינוי?
23. כמה שמות היו לזמרי בן סלוא ואיך דורשים אותם? איך בכלל התדרדר להכשל עם המדינית?
24. "צוררים הם לכם" לשון הווה ולא עבר? ולמה לא יכלו המדינים לטעון דברי הרב והתלמיד דברי מי שומעים?מדוע נכתבה פרשה זו כאן ולא בפ מטות במלחמת מדין?ומדוע יש פרשה ואתנחתא באחר המגפה
25. "צרור את המדינים והכיתם אותם" ולא את המואבים מדוע? מה בין לצרור ובין להכאה?
26. מנין שכל העושה מחלוקת עם רבו כאילו עושה עם השכינה?
27. בני קרח לא מתו ערש"י מדוע לא נכתב במקומו?
28. "משפחת החנוכי" ערש"י וקשה שהיו יולדות 6 בכרס אחד, והרי ה לא עושה ניסים לשקרא א"כ למה צריך עוד סימן בשמותם? מדוע הוקדם ההא ליוד, הרי בשם יה, יוד קודם להא? וביששכר לא כתיב הא?
29. בשבט שמעון במספר שמות ולא בשאר? ומחולקים שבט פלוני ושבט בני פלוני מה השנוי?
30. "לפווה משפחת הפוני" ולא הפווי? "לישוב משפחת הישובי" ערש"י ומדוע נשתנה שמו?
31. כאן הזכיר משפחות ובמנין במדבר סיני לא הזכיר? מנין שהבא להרגך השכם להרגו?
32. אלה בני אפרים אלה בני דן ובשאר השבטים בני מדוע? לאזני, ערש"י מה הקשר בין אצבון לאזני?
33. בנות צלפחד משונות בסדר שמותיהן, ישב הסדר בכל המקומות. מנין שצלפחד נמצא במקומו בג"ע?
34. האם בנות צלפחד קבלו חלק בעבר הירדן או וגם בא"י ,ומה הן דרשו? מנין שחבבו את הארץ?
35. "ויקרב משה את משפטן" נון גדולה ערש"י ותמה שלא פירש במגדף ובמקושש? ויש עוד טעמים, מהם?
36. מדוע לא אמר משה עוד מילים כמו שאמר לטמאי מת בפסח ראשון שידחו לשני "עמדו ואשמעה"?
37. "עדת קרח ובנים לא היו לו כי בחטאו מת" למה לא הקדימו כי בחטאו, לפני שאין לו בנים?
38. "כי בחטאו מת" הסבר לפי הרוגי מלכות או הרוגי ב"ד ,האם נכסיהן ליורשים או למלכות?
39. אשה מביאה בכורים ולא קורא שלא קבלה חלק בארץ, וקשה מבנות צלפחד שקבלו חלק?
40. בנות צלפחד היו דרשניות וחכמניות וצדקניות כנגד מה זכו למעלות אילו?
41. מה הרבותא של בנות צלפחד שחבבו את הארץ הלא כל הנשים כן(ערש"י ד"ה ובאלה לא היה איש )
42. "נתון תתן להם" ולא להן?(ע תוס ד"ה מלמד באמצע בב"ב קטז:)
43. האם ליוצאי מצרים נתחלקה הארץ או לבאי הארץ? מה המחלוקת על חטא צלפחד ומה ראיותיהן?
44. מדוע זכה יהושע למנהיגות אחרי משה ולא בניו של משה ולא שאר זקנים?
45. האם יהושע נזקק לאלעזר הכהן לאורים ותומים או לא ומדוע?
46. "אשר יצא לפניהם ואשר יוציאם", כפול? האם מברכים בשתי ידים או ביד אחת בזר?
47. בציווי כתיב:" וסמכת את ידך והעמדת אותו" ומשה היפך:" ויעמידהו ויסמוך את ידיו" מדוע?
48. ומשה סמך 2 ידיו ולא אחת (ע בב"ק צב: ד"ה חמרא למריה)
49. פירוש על תפילת תכנת שבת (ע תוס על התורה)
50. בסמיכת זקנים לקרותו רבי האם צריך לסומכו בקרוב בהנחת יד או אפשר לסומכו במקום רחוק בא"י?
51. בסוף הפרשה:" אשר צוה ה את משה ולא אותו? במה חלוק שמיני עצרת מחג הסוכות?
52. "את הכבש אחד" מיותר,ולא הראשון? ולמה נזכר תמיד בין הערבים פעמים והשחר פעם?
53. כמה מנין קרבנות החג, ולמה הם בסדר יורד, וכמה מקריבין בשמיני עצרת, ומדוע?
54. מדוע שמיני עצרת קרוב לחג הסוכות ,היה צ"ל 50 יום אחר החג כמו שבועות אחר הפסח?
55. "לחטאת לה " בר"ח ולא בשאר מדוע? ובשבת אין חטאת ואין שעיר מדוע?
56. בפסח שעיר חטאת לכפר וביוה"כ שעיר עזים ולא לחטאת ולא לכפר (וע בעצרת וסוכות)מה השינוי?
57. עין השינויים בקרבנות החג של שעיר עיזים (הגר"א)? מתי וכמה המוסף הכי מועט ומדוע?
58. מנין רמז לניסוך המים מן התורה( ע תענית ב: מו"ק ג: ותוס ד"ה ניסוך המים) והסדר במסכת סוכה.
59. האם לעצרת יש תשלומין ומנין( ע תוס ד"ה אף עצרת בחגיגה יז.)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה