שאלות לפרשת ויגש ספר בראשית
- מדוע יוסף תיקן שרק אדמת הכוהנים לא תהיה לפרעה ? ומה הלימוד לזמנינו?
- עיין פירש"י מז,כא ד"ה ואת העם העביר , וקשה שהשבטים עדין לא גרו במצרים
- "יוסף לקט הכסף" וקשה שהיה על המטבעות צורות של ע"ז (איסורי הנאה)
- מדוע הוטב בעיני פרעה ובעיני עבדיו שהגיעו אחי יוסף ?
- מה פשר שמות בני בנימין?
- למ"ד שנולדו תאומות עם השבטים , מדוע לא נמנו במנין השבעים? ומהו "בנותיו ובנות בניו"
- אותיות הפסוקים ח ו-ט בפרק מז –מנין לג שנחסרו משנות יעקב , וקשה למה נחסרו שנותיו משאלת פרעה?
- איך שמעון נשבע לדינה שיישא אותה והוליד ממנה בן ,הרי הייתה אחות אב ?
- מדוע נתן יוסף לבנימין 300 שקל כסף דווקא(מנין וסוג תשלום)וגם נתן לו 5 חליפות שמלות ולאחים נתן אחת?
- (המשך שאלה) מדוע בכלל נתן להם חליפות ? מה ההבדל בין חליפות לחליפת?
- על מה סמך יוסף שנשאר יחיד עם אחיו הרי יכולים להרגו ?
- יעקב קרא ק"ש, ממ"נ אם היה זמן ק"ש ,מדוע לא קרא יוסף? ואם לא היה הזמן, מדוע קרא יעקב?
- "לאדון לכל מצרים " פשיטא ועוד מה לי מצרים או ארץ אחרת?
- למה שאלם שוב יוסף "העוד אבי חי" הרי שאלם כבר ?(פ מקץ) ולא מצינו שהחזירו האחים תשובה
- יוסף הראה להם אות ברית ושמדבר בלשה"ק וקשה שגם בני קטורה כן?
- "כי נבהלו מפניו" מפניו צ"ב. "אחרי ראותי את פניך" פניך צ"ב.
- איזה דברים דיבר יהודה שיוסף היה יכול לכעוס? כי כמוך כפרעה-מלך, אינו דיבור קשה
- "באזני אדוני" למה הוצרך יהודה ללחוש באזני יוסף ?
- "היש לכם אב או אח" וכו למה חזר יהודה על דברים הללו?
- "מטוב מצרים" פירש"י יין ישן, ומ"א גריסין של פול מדוע אילו דווקא?
- מדוע אמר יוסף שייגשו אליו?(כמה פשטים)
- מדוע כאשר ראה יעקב את העגלות חיה רוחו?(כמה פשטים)
- "רב עוד בני חי" מה הכוונה במילה רב?
- "אל תרגזו בדרך" פירש"י אל תתעסקו בדבר הלכה וקשה שצריך לעסוק בד"ת בדרך?
- "כי כמוך כפרעה" במה השוה יהודה את יוסף לפרעה ? (כמה פשטים)
- "אדוני שאל את עבדיו" אשימה עיני עליו" היכן מצינו שאמר יוסף כן?
- מדוע ירדו ליוסף 10 שנים מחייו ומה החשבון?
- "ואחיו מת "ופירש"י אמר מת מיראה, וקשה שצריך לירא מפני ששינה מדיבורו מאיננו למת?
- "ועזב את אביו ומת" חוזר לבנימין וא"כ למה ימות? ומה הטענה "אתם ידעתם ששנים ילדה לי אשתי"
- "אשר אין חריש וקציר" יאמר רק חריש וכש"כ קציר?
- "ויעל לקראת ישראל" וקשה שלשון עליה שיך להולך מחו"ל לא"י
- "וישמע בית פרעה" פירש"י פרעה ממש ,מדוע א"א לפרש שאלו בני ביתו כמו בית ישראל?
- ועינכם לא תחוס על כליכם" למה צריך להזהיר אותם?
- "ונשאתם את אביכם ובאתם" האם הכוונה שיישאו את יעקב על כתפיהם או על העגלות?
- מי השלים למניין שבעים?(כמה פשטים)
- מדוע תועבת מצרים כל רועי צאן?(כמה פשטים)
- לכאורה מילות : בי, נא, ואל מיותרות ,שהרי לא חשש יהודה מכעס יוסף?
- "ומקצה אחיו פירש"י הפחותים שבהם וק"ק שמקצה העם במתאוננים למ"ד היו הקצינים שבעם?
- "אל תרגזו בדרך" עוד פשט מלבד פירש"י
- למה כעת זבח יעקב זבחים(ולא שלמים) לאלוקי אביו(ולא אברהם)?
- למה התורה צריכה לספר שהמצרים מכרו את אדמותיהם לפרעה?
- מדוע בבני זילפה לא כתוב לכל נפש? למה מצוין שרחל אשת יעקב? אשר ילד ליעקב ולא ילדה?
- מדוע יש הפסק בין סוסים לחמורים במקנה בקר וצאן?
- איך בשרו ליעקב את הבשורה ומי בישר?
- מדוע ביקש פרעה מיעקב ובניו שירדו למצרים ,הרי יכול לפרנסם במקומם?
- מדוע כתוב "בני פלוא אליאב" "בני דן חושים" הרי היו ילד אחד?
- מדוע ישבו דווקא בארץ גושן ולא קרוב ליוסף בבירת הממלכה ?
- "ועלו אל אבי " ולא אבינו . "כה אמר בנך יוסף" ולא בנך או יוסף לחוד
- "אל תעצבו "למה השבטים צריכים להיעצב?
- מדוע עכשיו בכו יוסף ובנימין על בתי מקדשות?
- מדוע התנגד יהודה שבנימין יהיה עבד, הרי הוא עצמו הסכים שיהיו עבדים לו?
- "אשר מכרתם אותי מצרימה" איזה פיוס זה שיוסף מזכיר לאחיו את חטאם כלפיו?
- מדוע לא הזכיר יהודה את צערם של בניו של בנימין והזכיר רק את אביו?
- מהיכן לומדים עונשו של בדאי?
- מדוע לא התקיים ברית כרותה לשפתיים שיהודה אמר ואחיו מת וכן יעקב –"טרף טרף","איננו" ?
- מדוע לא הוזכר במפורש יין ישן ונכתב מטוב מצרים ?(דרך הלצה)
- יעקב הפסיק הרעב וקשה שיאמרו שיוסף לא פתר החלום נכון?
- "עשר חמורים" "עשר אתונות" מנין מכוון ?
- האם יוסף עצמו נאמן לומר שהוא בנו של יעקב לעניין ירושה?
- מנין שקיימו בני ישראל ההלכה שקודם בונים בית נוטעים כרם ואח"כ נושאים אישה?
- מדוע יוסף נשק ובכה על האחים ,והאחים לא בכו ונישקו אלא דברו קשות ועוד מהו "אתו"?
- מדוע יעקב לא הזהירם כמו יוסף –אל תרגזו בדרך?
- יוסף נתן לדוד לז שנה א"כ למה נתאבל יעקב הרי מוכרח שיוסף חי אלמלא כן היה צריך למות?
- "לפי הטף" מדוע יוסף לא נתן יותר? הסבר סמיכות הפרשיות מקץ –ויגש
- מדוע אמר לאחים שיבקשו לשבת בארץ גושן , הרי פרעה אמר זאת?
- איך מכרו המצריים את גופם לפרעה ויקבלו כסף, הרי מה שקנה עבד קנה אדונו, א"כ איזו מכירה זו?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה