יום ראשון, 3 ביולי 2011

שאלות לפרשת קרח בספר במדבר


שאלות לפרשת קרח בספר במדבר
1.                    מה סמיכות הפרשיות ציצית לקרח? מי היה קרח ומה היתה דרגתו הרוחנית?
2.                    מדוע התעורר קרח עכשיו במחלוקת על הכהונה ולא קודם? מה ההבדל בין אשת קרח לאשת און?
3.                    במה חלק קרח על משה ומה היתה טעותו? וכן דתן ואבירם וכן 250 מקטירי הקטורת?
4.                    מנין שאוי לרשע ואוי לשכנו? מנין שכל הנוטל עצה מאשתו נופל בגיהנום?
5.                    מנין רמז שכל הדוחק את השעה השעה דוחקתו? בן כמה היה קרח במחלוקת?
6.                    מחלוקת שלא לש"ש זו מחלוקת קרח ועדתו, ולא קרח ומשה? ואם היו במחלוקת במה נתאחדו?
7.                    איך הצליח קרח לשכנע את 250 ראשי סנהדראות ?"נשיאי עדה קריאי מועד אנשי שם" ,פירושם?
8.                    "ויקח קרח" ערש"י וקשה האם רק הפרשה הזאת, ועוד האומר שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה מאבד הונה של תורה?איך עורר קרח את עוון העגל?"כולם קדושים" ערש"י, מה הקשר למשרה ולקדושה?
9.                    "בן יצהר" ערש"י ,איך דורשים שמות אבותיו למחלוקת? וקשה שאם לא יזכיר בן יעקב לא נדע זאת?
10.                 קרח סרחון 4, וקשה שקרח בחצרות ומרגלים במדבר פארן בסוף בהעלותך נסעו מחצרות למדבר פארן?
11.                 מנין ראיה לעושים חשבון נפש כל לילה לפני השינה? מה הבריאה שנבראה בבין השמשות?
12.                 למה משה נפל על פניו ששמע דבריהם, ואח"כ ששמע דברי ה לכלותם, ואח"כ בתלונות בנ"י?
13.                 "ודתן ואבירם" ערש"י, רוב הסנהדראות משבט ראובן, איזה חשבון אחר יש, איך רמוז המחלוקת בציצית, וקשה שחלק על הכהונה ולא על הנשיאות? "ויקומו לפני משה" מה הביזיון בדבר?
14.                 ממי לומדים שכל הרוצה דבר שלא מגיע לו, לא מקבל, ועוד שלוקחים מה שבידו?
15.                 מנין רמז בדברי התלמוד שאע"פ שאומר אדם "ההוא גברא" מתכוין לעצמו?
16.                 למה נזכרו בפירוש דתן ואבירם, ואילו רן ראשי סנהדראות הוזכרו רק ברמיזה?
17.                 למה לא הצליח משה לשכנע את קרח ועדתו לחזור בהם?
18.                 קרח חלק על משה כי ראה פ פרה אדומה (מדרש)הסבר .
19.                 איתא שכל מי שהוא ירא שמים דבריו נשמעים, וקשה שמשה לא הצליח לשכנע קרח?
20.                 מה השינוי ששינו החכמים שכתבו תרגום התורה ליוונית (תרגום השבעים) לתלמי המלך, ומדוע?
21.                 "נשיהם בניהם וטפם" ערש"י ומנין עוד שקשה מחלוקת? מנין רמז לביקור חולים?
22.                 מדוע קבלו עונשם להיבלע באדמה דווקא? האם קרח נבלע או גם נשרף ומדוע?
23.                 "ויפול על פניו" ערש"י, וקשה שלבסוף קללם , ולמה הוצרך למשל, הרי הדבר פשוט?
24.                 "וישמע משה" שמע שחשדוהו מאשת איש, מה ההסבר ואיך בפועל חשדו? וסותר את הרש"י הקודם?
25.                 למה ה בישר למשה רב לך אל תוסף ,בגלל שאמר לבני לוי רב לכם?
26.                 "רב לכם בני לוי" ערש"י, וקשה אם ה ידע שקרח יטעה למה הראהו השלשלת? עינו הטעתו ,לאדם יש 2 עינים? אם ראה השלשלת למה לא ראה בניו שעשו תשובה?
27.                 מנין שכל המהרהר אחר רבו כאילו מהרהר אחר השכינה?
28.                 "משכן קרח, אהלי האנשים הרשעים" מדוע כינה בתחילה ביתו- משכן ואח"כ אהל?
29.                 "ויחר למשה מאד" ערש"י וקשה מדוע לא פירש כשאר מקומות לשון כעס וחרון אף?
30.                 "לא חמור אחד מהם נשאתי" ערש"י וקשה שדבר היה היתר גמור? מנין שכח התפילה גדול?
31.                 מה הקשר בין חמור לא נשאתי ללא הרעותי (לפי אדם חשוב שמקבל מאישה מתנה והיא מקודשת)?
32.                 מדוע משה אמר הדברים אחרי דבריהם, וכי ס"ד שהיה בדבריהם אמת שמשה צריך להצטדק?
33.                 מדוע הדגיש משה החמור שבא למצרים ולא פרנסתו במצרים(ושבזכותו היה המן)?
34.                 מנין רמז שבמחלוקת אדם אומר דברים שהוא לא שומע מה שמוציא מפיו?
35.                 מנין שלא מחזיקים במחלוקת? מדוע באמת מתים יונקי שדים במחלוקת?
36.                 האם עדת קרח האמינו בנבואתו של משה ,ואם לא מה דינם?
37.                 "תשתרר עלינו גם השתרר" למה הכפילות? "עינינו תנקר" למה נקטו העונש דוקא בעינים? למה קראו את    מצרים ארץ זבת חלב ודבש? מנין שחלקו על משה בענין המזוזה?
38.                 בני אליאב לכאורה מיותר? לא נעלה צ"ל לא נלך, ועל איזה משאלת משה ענו?
39.                 קשר רשעים אינן מן המנין בטענת קרח למשה, הכיצד? מנין רמז לפתגם שבעל המאה הוא בעל הדעה
40.                 "ומדוע תתנשאו" איזה צד גאוה ראה קרח באהרן ומשה?
41.                 אדם ניכר בכיסו בכוסו ובכעסו, איך בדקו את אהרן הכהן בכך?
42.                 "מעל אהלי האנשים הרשעים" מדוע קראם רשעים? "כי ה שלחני כי לא מלבי" למה הכפילות?
43.                 יש ביטוים: עשיר כקרח, אוצרות קרח. מדוע דוקא הוא וכי אין עשירים אחרים?
44.                 האם גם אהרון לקח מחתה חדשה ? ובמה קדשו את המחתות לעבודה? האם קרח הקטיר קטורת?
45.                 מנין שכעס ה הוא רגע? איך דומה דינם של עדת קרח לדין עיר הנידחת?
46.                 "אחד מהם נשאתי" בפתח ולא בסגול כמו באבימלך וקשה שלא היו גדולי המעלה?
47.                 "ואת כל הרכוש" ולא רכושם? ועוד אם אדם חטא ממון מה חטא?
48.                 "האיש אחד יחטא (ולא חטא בעבר) ועל כל העדה תקצוף" וקשה שכל ישראל ערבים זה לזה? מה הס"ד ששאר העדה אשמה ומה לימוד הזכות?
49.                 "הבדלו מתוך העדה" (בקרח) "הרומו מתוך העדה" (תלונות בנ"י) מה השינוי?
50.                 למה ה צריך לומר הרומו והבדלו , וכי לא יכל לעשות דין שהם נמצאים יחד איתם?
51.                 בלועי קרח אומרים כל ר"ח משה אמת ותורתו אמת והם בדאים. וקשה שאם משה אמת הרי הם בדאים ועוד למה כל ר"ח דווקא? ומה יועיל דבריהם הרי אין תשובה בגיהנם?
52.                 האם פתיחת הארץ היתה כמו ברעידת אדמה(בבת אחת כל גופו)או כמו ביצה טובענית(לאט לאט גוף)
53.                 מתי קרח ועדתו עולים מגיהנם ומי התפלל עליהם? "וישב אהרן אל משה", למה חזר?
54.                 מדוע לקח אלעזר בן אהרון את המחתות ולא אהרן ומה למדו מכך התנאים (מעשה ידוע)?
55.                 "כי קדשו" ערש"י וקשה שמעלין בקדש ואין מורידין,מחתות קדושות כלי שרת ועתה צפוי למזבח?
56.                 מדוע אין בזכרון המחתות משום תקלה ומשום קלון לרן נושאי המחתות?
57.                 האם הקטורת שהקטיר אהרון היה בפנים או בחוץ? מתי נגנז מקל אהרון?
58.                 מנין רמז לדין שמינים מורידין ולא מעלים? האם לעדת קרח יש חלק לעוה"ב וכן הבלועים?
59.                 "אתם המיתם את עם ה " וקשה אחרי הבלועים והשרופים והוכחה נבואת משה יש עדין טענות?
60.                 "אם בריאה יברא ה " וקשה שאין כל חדש תחת השמש?
61.                 "לא ה שלחני" וקשה שאם יחזרו בתשובה ימותו ככל האדם?
62.                 מדוע הדגיש הכתוב ויהי ככלותו לדבר, ומדוע משה לא הקדים תנאי הן ללאו ולא אמר אחר הלאו הן
63.                 מדוע כאן משה נופל על פניו ובסרחונות הקודמים לא?
64.                 מנין ראיה לסתור דעת האומרים שבנ"א נבראו שווים במעמדם החברתי(קומוניזם)?
65.                 אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא א"כ הוא חשוב כיהושע בן נון. א"כ איך נפל משה על פניו?
66.                 "ולא תשאו עליו חטא" אם אינו קדוש, נשיאות חטא למה? למה נמשלה ברית כהונה לברית מלח?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה