יום ראשון, 3 ביולי 2011

שאלות לפרשת בהר בספר ויקרא


שאלות לפרשת בהר בספר ויקרא
      1.        "בהר סיני".ערש"י. וקשה מדוע דוקא מצות שמיטה ולא אחרת? מדוע שמיטה בא"י ולא בחו"ל?
      2.        מה הסמיכות בין המקלל להר סיני? מקלל באוהל מועד ושמיטה בערבות מואב?
      3.        "דבר ואמרת אלהם" כפילות? איך יש תשובה נצחת מהשמיטה שהתורה מן השמים?
      4.        "וכי תאמרו מה נאכל" ומה היה אם לא היו אומרים? "בשנה השביעית" וקשה שיש משנה שישית?
      5.        שם, וקשה שעושים תקנה למחוסרי אמנה ובטחון? "כי גרים ותושבים" וקשה דבר והפכו?(ערש"י)
      6.        מנין רמז למלחמת יוה"כ תשל"ד? מה הסמיכות שמיטה ליובל? ולמה עושים שמיטה אחרי 6 שנים?
      7.        האם פסוקי השמיטה נלמדים בכלל ופרט וכלל ומה הנפקא מינה? מנין לרבות שמיטת כספים?
      8.        "וספרת לך 7 שבתות שנים" למה לא סופרים היחידים כמו ספירת העומר?
      9.        "וכי תמכרו ממכר או קנה מיד" עין המחלוקת אם מעות קונות או משיכה קונה וראיות לכאן ולכאן?
   10.     מדוע בתי מושב עיר חומה אפשר לגאול אותם תוך שנה בלבד ובתי ערי חצרים עד היובל?
   11.     "לעולם בהם תעבודו" מצוה דאוריתא או דרבנן ומתי מותר לשחרר?
   12.     למה לא דורשים בעבד כנעני לעולמו של יובל אלא לעולם עד מותו?
   13.     מנין שלגוי אין קנין הגוף לא בע"ע ולא בגוי? ומנין שלישראל יש קנין הגוף בגוי(עבד כנעני)?
   14.     עבודת פרך-האם שעובד עבודה מסוימת לשעות מוגבלות עד שיחזור בע"הב או דוקא בלי הגבלת זמן?
   15.     האם ע"ע שמכר עצמו לגוי נגאל לחצאין? האם אחרים יכולים לגאולו והאם קרוביו לעכובא או למצוה? באילו אופנים משתחרר? האם כהן ע"ע יכול להרצע ומדוע?
   16.     גלות בבל מפני שלא שמרו השמיטה. וקשה שהפסוק "על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי" ?
   17.     למה בפירות שמיטה הוקדם האדם לבהמה ואילו במצוה ואכלת ושבעת הבהמה קודמת לאדם?
   18.     האם יש דין תוספת ליובל ולשמיטה ביציאתו ובכניסתו? מתי היובל נעשה בפועל יובל?
   19.     האם היובל נוהג בחו"ל? ומתי היובל נהג ומתי התבטל ומתי יחזור? איזה מצוות נוהגות של יובל?
   20.     "ושבתם איש אל אחוזתו" למה מכונה ביתו של אדם אחוזה? היכן יש 6 שינין בפסוק ומדוע? מצא עוד!
   21.     האם יש איסור אונאה לגוי וכן להקדש? והאם טעות הגוי מותרת?
   22.     פתח "לעמיתך" וסיים "אל תונו איש את אחיו" מדוע? מה הצדקה הכי מעולה(רמב"ם)?
   23.     האם יחידים יכולים לתקוע ביוה"כ של יובל או רק ב"ד? האם שנת היובל עולה לכאן ולכאן או רגיל?
   24.     מדוע באונאת דברים כתיב עמיתו ואונאת ממון כתיב אחיו? במה גדולה אונאת דברים מאונאת ממון?
   25.     "וישבתם על הארץ לבטח וישבתם עליה לבטח" פעמים למה? "ועשת את התבואה" למה הא הידיעה?
   26.     האם הבטחת ה לברכת שביעית לא תתקים בגלל החטא ומדוע? והאם יש הבדל בין יחיד לרבים?
   27.     מדוע למי שאין לא גואל כתוב והשיגה ידו ואילו למי שיש גואל לא כתוב כן?
   28.     מנין לומדים שדגן תירוש ויצהר שהגיע לשליש גידולו חיב במעשרות?
   29.     מדוע כתוב רק בפרשת ריבית " ומטה ידו" אצל "ומך אחיך" ולא בשאר מקומות?
   30.     האם מותר לרדות בפרך בישראל שאינו נוהג כשורה? "עבדים עבדי הם" כפילות?
   31.      מדוע גלו על השמיטה דוקא ולא על השבת לדוגמא? על כמה לאווין עובר המלוה והלווה?
   32.     האם צריך לבדוק ברשותו של הגוי האם הוא רודה בע"ע בעבודת פרך?
   33.      מנין שאין הונאה לקרקעות ולשטרות? למה הזכיר שבת ומקדש ע"ז ואבן משכית?
   34.     מנין רמז שלא מסקלים אבנים מרשות היחיד לרבים? מנין שצריכים לקנות ולמכור ולהעסיק יהודים?
   35.     "תשובו איש אל אחוזתו" ערש"י ומקשים פשיטא מאחרים חוזרת כש"כ מהבן?
   36.     מנין היה העומר קרב ביובל הרי הכל כלה בשנת השמיטה הקודמת?
   37.     הזכיר "שבת לה" בשמיטה משא"כ במועדים מדוע? "עקר משפחת גר" ערש"י ולמה נקרא כך?
   38.     "ואיש לא יהיה לו גואל ערש"י וקשה מדוע לא נאמר בגר? מנין לרבות שמיטת כספים?
   39.     מנין לומדים שפועל יכול לחזור בחצי היום?ולמה צריך פסוק לגרעון כסף של אמה עבריה נלמד מכאן
   40.     "לא תעבוד עבודת עבד" "לא תרדה בו בפרך" פעמים למה? ומה הדין לתלמיד גבי רבו האם מותר?
   41.     ע"ע שנמכר במנה והשביח מאתים בכמה פודים? ולהפך נמכר במאתים והכחיש ועומד על מנה?
   42.     ישראל שהלוה לגר תושב בריבית והתגייר ,האם צריך להחזיר עם ריבית או לא ומדוע?
   43.     בגר תושב כתיב "וחי עמך" בפתח ובישראל כתיב "וחי אחיך" בצירי, מה ההבדל?
   44.     "לתת לכם את ארץ כנען" למה כתב כאן שלא כתב כן בשאר יציאות מצרים?
   45.      מנין רמז לאחים שחלקו שמחזירין זה לזה ביובל?
   46.     האם לוקח יכול לעשות בורות שיחן ומערות בשדה החוזר ביובל?
   47.     מי שמכר שדה ומת האם השדה חוזרת לבנו ומדוע?
   48.     "בעשור לחודש ביוה"כ " מיותר? אם לא תקעו ביוה"כ האם יוה"כ מכפר?
   49.     "אחד מאחיו יגאלנו  או השיגה ידו ונגאל" אם אחרים גואלים כש"כ הוא עצמו?
   50.     מנין רמז להלכתא שתוספת שביעית 30 יום? מדוע נכתב שבת והמקדש בלשון רבים?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה