שאלות לפרשת נשא ספר במדבר
מעל– ר"ת ממון עריות לשון. רמז רוב בגזל ומעוטן בעריות וכולם בלשון הרע.
נקה- ר"ת נזיפה, קללה, הכאה. דעת מחלוקת אמוראים עד היכן מצות תוכחה.
מים- מקום שבאת. עפר- למקום שהיא הולכת. לפני ה- לפני מי מוסרת דין וחשבון.
3 מחנות- מוח כנגד מחנה שכינה מהרהורים רעים. לב כנגד מחנה לויה לב טהור.
בטן כנגד מחנה ישראל מאכלות אסורות וצניעות בביה"כ לשלח טומאה חמורה(של"ה)
1. " ע"פ ה פקד אותם ביד משה" למה כתיב בבני לוי ולא בישראל?
2. סמיכות פרשיות במדבר לנשא? וכן ברכת כוהנים לנשיאים והקמת המשכן? שלוח מחנות לבני לוי?
3. "בני גרשון גם הם", מה ס"ד שלא? ולא כתיב נשיאות ראש אצל בני מררי?
4. מדוע לא נתן לבני גרשון הבכור לשאת הארון ונתן לבני קהת?
5. בני גרשון תפקוד אותם" לעבוד עבודה באוהל מועד"בני מררי תפקדם"לעבוד את עבודת אוהל מועד"
6. "לעבוד עבודה" בשיר, וכתיב "ישוב מצבא העבודה" שכשר לשיר, קשיין אהדדי?
7. מנין ששיר נקרא עבודה? רש"י במצלתים למה לא כתב גם כנורות ושירה בפה?
8. מנין שחטא בשוגג יכול להביא לידי מזיד? מנין ששתי שגגות נחשבות כמזיד?
9. "לו יהיה" ערש"י ,וקשה שבפ קרח כתיב "בכורי כל בארצם לך יהיה"?
10. "להשיב האשם אליו" ערש"י מה הדין אם גזל מהגר ולא נשבע, האם צריך להחזיר אם ימות הגר?
11. מה הראיות בפרשה שהתורה מן השמים(להשיב דעת המינים)?אילו הלכות למשה מסיני יש בפרשה?
12. ויעשו כן בנ"י .. כן עשו בנ"י, למה חוזר?למה בגזל הגר כתיב למעול מעל בה ולא בישראל אם בכלל?
13. "האשם המושב לה לכהן" איך נחשב השבה מה שנותן לכהן שהוא לגמרי זר לנגזל?
14. "והתודו על חטאתם" למה כתיב בלשון רבים והשאר לשון יחיד?מדוע א"א להתודה בלב וצריך לפרש
15. בענין שלוח מחנות כתיב שבנ"י עשו כאשר דבר ה אל משה, מה ס"ד שהיה דבר אחר?
16. אם מעכב המעשר לכהן תזנה אשתו וישקוה מי סוטה(רש"י),וקשה משום שלא נתן מעשר תזנה או תסתתר אשתו ועוד אם הוא חטא היא במה חטאה? למה מצות וידוי כתובה אצל השבת גזל דוקא?
17. "צו את בנ"י.. כאשר דבר ה אל משה" ובשאר מקומות כתיב "כאשר צוה" מה השינוי?
18. האם הטמאים שהיו צריכים להשתלח עכבו או שיצאו מרצונם? חטאת האדם, מהו?
19. "זאת חנוכת המזבח ביום המשח אותו" "אחר המשח אותו מה הלימוד?
20. "ודבר" מדבר אליו" וידבר אליו" 3 פעמים דיבור במשה , מדוע?
21. כל השבטים נשיא מלבד יהודה? כל שבט מוזכר שמו ושם הנשיא וביששכר שם הנשיא ואח"כ השבט?
22. האם הנשיאים הביאו קורבנם משלהם או משל שבט או מהלשכה?
23. נשיא יששכר" בשוא והשאר בקמץ? "עתודים" ביהודה ואו בשורוק והשאר חסר בקובוץ?
24. למה התחילו בקורבן יהודה וסיימו בנפתלי ולפי איזה סדר הקריבו?
25. למה התורה חזרה על הקרבנות של כל שבט ושבט הרי כולם הביאו קורבן אחד?
26. איך הקריבו מנשה ואפרים אחד אחרי השני ולא חששו מעין הרע?
27. ומנין לומדים שהקריבו הקרבנות בשבת ומדוע זכה השבט? מנין שכ"מ שכתוב שנים הם שוים(מאורות)
28. עין הדרשות במדבר רבה פ נשא על רמזי קרבנות הנשיאים וברכת כוהנים הפלא ופלא!!
29. מדוע כולם הביאו קורבן דומה ולא שינו אחד מהשני? מתי הביאום?קורבן הנשיאים לשעה או לדורות?
30. בקרבן נחשון כתיב וקרבנו עם ואו מדוע? ולמה כתיב פעמים קרבנו? 6 פס בכל אחד מה מרמז?
31. למה בתורה פ סוטה קודמת לנזיר ובתלמוד נזיר קודם לסוטה? למה מביא הנזיר קורבן חטאת?
32. כל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין, אפילו חסיד? ולא השומע? ומה הקשר בניהם?
33. למה סמך פ נזיר לברכת כוהנים מצד אחד לפרשת סוטה בצד שני ובאמצע?
34. קי"ל שאשה לא יכולה להדיר את בנה בנזיר, א"כ איך הדירה חנה את שמואל בנזיר?
35. למה חמור נזיר מכהן הדיוט שלא נטמא ב7- קרובים? האם מותר לנזיר להכנס לכרם ומנין לומדים?
36. "כי יפליא" למה נכתב בלשון זה? מי היה נודר בנזיר ולאיזה מטרה?
37. האם נזיר יכול לעבוד בכרם או בגת, ובגלל שאינו יכול לאכול יתן לבני ביתו שבע"ב חיב במזונות?
38. אם שרה פתו ביין האם מצטרף הלחם לשיעור? ואיזה שעור חיב ביין וכן בכל השאר?
39. למה הנזיר אסור לא רק ביין, גם ביוצא מהגפן הרי הזיר מיין? ומה לומדים מכאן לימוד לכל התורה?
40. מה הלשונות של נזירות? איזה סוגי נזיר יש? "לאחר ישתה הנזיר יין" וקשה שעכשיו אינו נזיר?
41. מה הדין לאשה שנדרה בנזיר והפר לה בעלה ולא ידעה ושתתה ונטמאה למתים?
42. האם אפשר להתיר נזירות כמו נדר? והאם הבעל מפר לאשתו? מנין גמטריא בתורה בנזיר?
43. מחרצנים עד זג ערש"י מה הדעה השניה? מי נטמא למת מצוה בדרך נזיר או כ"ג? נזיר או כהן הדיוט?
44. האם הנזיר הוא קדוש או חוטא(מחלוקת תנאים וגם בפסוקים)?מנין לסתם נזירות שהיא 30 יום?
45. "יביא אותו" יביא עצמו(מקומות בודדים) למה דוקא בנזיר ומה פירושו?
46. מהם ידות וכנויים של נזיר? מה הדעה המפורסמת של ר טרפון לענין נזיר? מתי הנזיר מגלח?
47. מי שנזר בחו"ל וקים נזירותו ובא לא"י מה דינו? מתי הבעל אינו יכול להפר נזירות אשתו?
48. מתי חיב הנזיר על כל שתית יין בפני עצמה ומתי חיב פעם אחת על הכל?
49. האם מותר לנזיר לחפוף שערו(מחלוקת ר"י ור"ש בדבר שאין מתכוין)?
50. אם נרפא מצרעתו בימי נזירותו האם מגלח תגלחת מצורע?
51. האם הבעל צריך לתת משלו לאשתו או אשתו משלה?
52. מתי מביא קרבנות בתגלחת הטומאה והאם זה תלוי בתגלחת שערו?
53. הפרישו בהמות או מעות והפר לה בעלה או שהתיר חכם מה עושים בבהמה ובמעות?
54. מה עשו הנזירים שהיו בעת חורבן ביהמ"ק לענין קרבנות ונזירות עצמה אם חלה?
55. מתי מגלח ומביא קרבנותיו באונס או בטומאה ומתי רק סותר ומונה מחדש?
56. מה עושה עם שער ראשו בסוף נזירותו? האם נזירה מניפה הקרבן ביחד עם הכהן וכן סוטה?
57. מתי מותר לנזיר להטמא למתים ולשתות יין? אם לאחר שגלח שערו התברר שקרבנותיו פסולים?
58. האם עבד יכול לידור בנזיר ואם כן איך יכול להביא קרבנותיו הרי מה שקנה עבד קנה רבו?
59. מתי עובר הכהן שלא נושא כפיו וכמה לאווין עובר? יברכך בממון וישמרך ממזיקין הסבר המדרש?
60. מה לומדים ממנין הפסוקים 3 5 7(חודש קס"ת אבות)והאם היא ברכה אחת או שלש?
61. "ישא ה פניו אליך" וכתיב אשר לא ישא פנים" קשיין אהדדי וישב גם את התירוץ(ברכות)
62. מנין שבנות ישראל הנשואות הולכות בכסוי הראש? מנין שהשוו אשה ואיש לכל חטאות שבתורה?
63. האם זר יכול לשא כפיו?האם מברכים בשתי ידים או אחת(סתם)?מנין שכהנים המברכים גם מתברכים
64. איזה כהן פסול לעלות לדוכן? מנין שהש"צ מקריא לכהן מלה מלה? מה המכוון במספר תיבות –כה ?
65. אומרים ברכת כוהנים והשבעת סוטה בכל לשון או בלשון הקודש? מתי נוהגים לפרוס כפיהם?
66. ריש לקיש שהיה פותח בסוטה אמר שאין מזווגין לו לאדם אלא לפי מעשיו, מדוע?
67. "דבר.. ואמרת אלהם" למה כפול? "איש איש כי תשטה אשתו" מה מרבה? "מעלה בו מעל" מה הכפל?
68. איך יש מידה כנגד מידה בסוטה? האם משקין ממזרת?
69. מה ההקבלה, בסוטה מעלה בו מעל, ובגזל הגר למעול מעל בה ? מנין לגלגול שבועה מן התורה?
70. "ועבר עליו רוח קנאה " רוח טומאה או טהורה? האם מצוה לקנות או רשות? מה פירוש עבר?
71. מתי הבעל יכול לקנות לאשתו? וכמה פעמים? כיצד מקנא לה? מתי ואחרי מה הבעל יכול לקנאות?
72. אם אשתו אנוסה או שוגגת או בא דרך אברים האם המים בודקים אותה?
73. האם מנחת סוטה משל בעל או האשה? איזה פעולות עושים כדי שתודה האשה?
74. "והיא נטמאה והיא לא נטמאה" מדוע פתח בשלילי משא"כ בכהן שמשביעה ומה ההבדל?
75. האם מקריבים את קרבנה ואח"כ משקין? או להיפך ומתי פועל המים המרים לשיטתם?
76. מה השעור של הסתירה? מה הרמז בתורה לשתי אחיות תואמות שאחותה החליפתה אבל בסוף מתה?
77. האם האחות התאומה אם היתה עקרה נפקדת כדין סוטה ממש או לא? איזה דברים כותבים על הקלף?
78. האם מקנין לסריס לקטן לבהמה לשחוף וגוי ושאר העריות האסורות? ומנין שכותבים על הקלף ובדיו
79. "וידבר ה אל משה לאמר", לדורות. מ"ש משאר מקומות? כמה עדים צריכים להיות בקינוי ובסתירה?
80. מתי הפסיקו מי המרים לבדוק ומדוע ואיפה רמוז בתורה? היכן מוזכר שם השם בס"ת ומדוע שם?
81. "מן העפר בקרקע" מה נחשב לעפר האם יכול להביא עפר מבחוץ ולשים בקרקע המשכן ולקחתם?
82. "ונתן אל המים" מה השעור? האם צריך מים חיים, וכן כלי חרס חדש או אפשר בישן?
83. "ונקה האיש מעוון" ודרשו חז"ל אם האיש מנוקה מעוון המים בודקים ואם לאו לאו , איזה עוון?
84. "ירכך נופלת ובטנך צבה" "לצבות בטן ולנפיל ירך" "וצבתה בטנה ונפלה ירכה" מה השנוי?
85. "והניף" איך הכהן נוגע בידיה של הסוטה? מה עושים בשירי מנחת סוטה?
86. "לפני ה" ערש"י למה לא כתב קודם שכתוב "לפני ה "? "מנחת זכרון מזכרת עוון" פירושו?
87. מתי הסוטה לא שותה? האם הבעל יכול למחול לאשתו אחרי עדי סתירה?
88. האם סוטה שלא שותה מקבלת את כתובתה שמגרשה? וכן אם בעלה מת לפני ההשקיה האם מקבלת?
89. האם אפשר להשתמש במגילה אחת לשתי סוטות או לא וכן במים המרים?
90. האם זכות תולה במים המרים ולכמה זמן? ומה ההבדל באשה כשרה לבין אשה שהזכות תולה?
91. אלו נשים א"א לקנות להן כדי שישתו? האם אפשר להשקות סוטה בלילה ושתי סוטות כאחד?
92. אם היתה אשה יפה האם פורעים ראשה(ע בסנהדרין לענין מיתת אשה בסקילה חילוף)?
93. האם מותר לבעלה להתיחד עמה קודם ההשקיה והאם מותרת לו ומה עושים?
94. האם ב"ד יכולים לקנא או להשקות במקום הבעל? כיצד מנוולין הסוטה לפני ההשקיה?
95. האם פסולי עדות כשרות לעדות סוטה? מדוע מוחקים שם השם על המים ומה לומדים לכל התורה?
96. "אמן אמן" ערש"י, האם מועיל ההשבעה לעתיד אם תחטא או שתתגרש ותנשא לו שנית?
97. מה עושים כאשר מתברר שאשה סוטה לאחר ההשקיה? האם צריך לחכות לרגל כדי שישמעו ויראו?
98. מי יכול לראות בניוולה ומה ההבדל בין נשים לגברים? האם יכול לקנות לה לכמה אנשים וביחד?
99. מה קורה לאיש המנאף שבודקים הסוטה? מה הדברים הגורמים לאשה להיות סוטה?
100. מדוע זוכה הסוטה בשכר הרי עברה על צווי בעלה ונסתרה בעדים? האם מי סוטה נפסלים בלינה?
101. "ונזרעה זרע" מדוע השכר הוא ילדים? אם נסתרה וגרשה והחזירה האם יכול להשקותה או צריך קינוי
102. מדוע רמז בסוטה דוקא שכל החוטא נכנס בו רוח שטות הרי כן בכל העבירות? כמה כמות המים?
103. אם הקדים העפר לפני המים, כתב מגילה לא לשמה, אם לא מחק את כל המגילה והשקה, כתב ומחק כתב ומחק, אם כתב ישראל ולוי וכהן קטן, כתב ב2- דפים, כתב למפרע, כתב בלילה, כתב לפני שקבלה שבועה, האם כשר או פסול? אם מת הבעל לפני ההשקיה האם חולצת או מתיבמת ומדוע?
104. מנין שכשם שאסורה לבעל אסורה לבועל ואם נשאת לו יוציא?בימינו אם קנא ונסתרה בעדים מה הדין
105. עד טומאה שבא לפני ההשקיה האם אוסרה על בעלה וכן אם בא אחרי ההשקיה?
106. האיש מנוקה מעוון גם מבניו ובנותיו, והאם שידע או אע"פ שלא ידע והוכיח?
107. אם הבעל חזר בתשובה מהעבירה, האם המים בודקים או מפני שעשה את עצם המעשה ולא מועיל?
108. בנטמאה כתוב הוא וקרי היא ולא נטמאה כתיב היא, מה השינוי?
109. מתי המנחה נשרפת ומתי נאכלת ומתי יוצאת לחולין? אם הסוטה בחדש התשיעי האם מחכים שתלד?
110. האם משקים אילונית ועקרה וזקנה מעוברת ומניקה? מי כלל לא משקין אפילו רוצה לשתות?
111. אשה שתלתה לה זכות, והנקיה- מה ההבדל ביניהן אחרי ההשקיה?
112. אשה שתלתה לה זכות- אחרי ההשקיה האם מותרת לבעלה ומתי אסורה כלל?
113. מה קורה לסוטה אם נטמאה אחרי ששתתה מי המרים? מדוע קרבנה מנחה ולא קורבן בע"ח?
114. האם כל הדברים הכתובים בתורה בסוטה מעכבים? אם הבעל חטא יכול להשקות אשתו?
115. אם האשה לא רוצה לומר אמן אמן מה עושים?
116.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה